זלזלת Clematis – מאת פרץ גן

הסוג זלזלת (Clematis) נכלל במשפ’ הנוריתיים, וכולל כ 360 מינים. שמותיו העממיים הידועים באנגלית:  Old-man’s beard, Traveler’s-joy, Virgin’s bower (Clematis cirrhosa), old-man’s beard (Clematis vitalba), vine bower (Clematis viticella) , Woodbine.

בארץ שלושה מיני בר: זלזלת הקנונקנות  ظيان متليف (Clematis cirrose), זלזלת מנוצה ظيان شعلي (Clematis flammula) ולאחרונה התגלתה גם זלזלת היערות (Clematis vitalba).

זלזלת הקנוקנות היא המין הנפוץ ביותר. זהו בן-שיח המכסה סלעים, ומטפס על שיחים ועצים באמצעות הצעירים המשמשים לו כקנוקנות. פריחת זלזלת הקנוקנות מקדימה את פריחת הזלזלת המנוצה. בעונה זו (דצמבר-פברואר), פריחתה היפה של זלזלת הקנוקנות בולטת בחורש הטבעי ובבתי גידול הרריים פתוחים. בעולם אפשר למצוא מיני זלזלת כצמח שרוע או מטפס על עצים ושיחים. הוא נפוץ מאוד ביבשת אמריקה ובאסיה.

השימוש הנפוץ ביותר בצמחי הסוג בעולם הוא כנראה לטיפול בדלקות פרקים. למיני צמח השונים נודעות תכונות משככות כאב, נוגדות דלקת, ציטוטוקסיות, ונוגדות -חידקים, כפי שיפורט להלן. ברפואה הסינית משתמשים בעשרות מינים שונים של קלמטיס. העלים וענפים טריים עלולים לגרום גרוי בעור.

C. virginiana היה בשימוש רחב על ידי האינדיאנים באמריקה ועל ידי המתיישבים הלבנים, למטרות של טיפול בגירויי עור – שריטות ובלות, גידולים, התפרצויות מוגלתיות וכד’ וגם לבעיות אחרות: דלקות בדרכי השתן, כיבים, גידולים, נפיחות בבלוטות הלימפה ועוד. מינים מסוימים שמשו להפגת כאבים.

ענפים של מיני הזלזלת הסינית משמשים להרחקת חום / לחות מהכליות ולטיפול בזיהומים חידקיים. ענפי המינים C. armandii  ו-  C. montana משמשים בסין היום כמקור לתרופות  MU TONG ו-CHUAN MU TONG. שימושים נוספים לתרופה: סיוע בהטלת שתן, זרימת דם ובצקות, עגבת ושיגדון (gout). שורשי שלושה מינים אחרים של זלזלות  בסין משמשים להכנת התרופה .Wei Ling Xian בתקופה מסוימת בעבר, תחת השם הסיני MU TONG  השתמשו במין  Aristolochia manshriensis, אשר מכיל את הרכיב הרעיל. מבחינת אישור משרד הבריאות בישראל לשימוש בצמח, השימוש מותר היום בשלושה מינים מסוימים, במגבלה של קיום אנליזה המוכיחה אי-המצאות של חומצה אריסטולוכית, הנחשבת למסרטנת.

בצמחי הזלזלות השונות נמצאו אלקלואידים, גליקוזידים, קומרינים, ליגננים, סטרואידים וספונינים טריטרפנים שונים. רכיב רעיל בשם פרוטואנמונין (כלנית=anemone) נמצא במינים מסוימים.

השפעה נוגדת דלקת של הזלזלת היא כנראה כתוצאה מחסימת ציטוקינים ועיכוב של אנזימי COX.  השפעה אנטי-סרטנית בעידוד מנגנון אפטופטוזיס של תאי סרטן נמצאה למינים שונים של הסוג. מין C.erecta שימוש רחב בהומאופטיה, לבעיות עור כמו גם דלקות ובצקות. לנוכח מגוון המינים הרחב בסוג הבוטני, מובן שנדרש עדיין מחקר רב ומקיף לגבי תכונותיהם ושימושיהם האפשריים.

הפרחים משמשים בהכנת תמצית פרחי באך, לטיפול ב”אדישות, חולמניות, חוסר ריכוז” . הם משמשים גם כאחד הרכיבים בתכשיר “Rescue remedy”. הענפים הצעירים של מספר מיני זלזלת משמשים למאכל, בבישול או הכנה אחרת, אך יש גם דיווחים על רעילות במנות יתר. באופן כללי, דלות האזכורים והספרות ההרבלית (צמחי מרפא) הנוגעת לצמח זה היא מפתיעה, בהתחשב בשכיחותם היחסית של מיני הזלזלת בעולם.  אחד ההסברים לכך עשויה להיות העובדה שמינים מסוימים וחלקים שונים של הצמח נחשבים לרעילים בשימוש פנימי במינון גבוה, והעלים וענפים טריים עלולים לגרום לגרויי עור חזקים. יתכן גם שמספר המינים הרב בסוג “מדלל” את המידע הנוגע למין מסוים.

זני זלזלת בצבעים מגוונים שונים אהובים ומקובלים בגינון, באירופה ובארה”ב. בנוי בישראל יש בהם שימוש מועט יחסית, אולי בגלל מופע דליל יחסית בקיץ.

*פרץ גן הוא מנהל “על עלים מרכז לצמחי מרפא”, ממייסדי עיל”ם ויו”ר העמותה לשעבר.

צילומים: פרץ גן. כל הזכויות שמורות.

alalim.p@gmail.com

טלפון: 6464848-04

מקורות וקריאה נוספת:

Peterson Field Guide to Medicinal Plants and Herbs, S. Foster & J. Duke, 2014.

A Modern Herbal. Mrs. M. Grieve. 1971. Dover Publications Inc.

Chawla R, Kumar S, Sharma A. The genus Clematis (Ranunculaceae): chemical and pharmacological perspectives. J Ethnopharmacol. 2012 Aug 30;143(1):116-50.

 Zhu YP. Toxicity of the Chinese herb mu tong (Aristolochia manshuriensis). What history tells us. Adverse Drug React Toxicol Rev. 2002;21(4):171-7PMID: 12503251.

Chemical and biological research of Clematis medicinal resources. Da Cheng Hao, Pei Gen Xiao, in Medicinal Plants, 2015.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן