טיפול בצמחי מרפא בתת-פעילות של בלוטת התריס בגיל המעבר ולאחריו – מאת שרון קוצר M.N.I.M.H

המאמר מבוסס על הרצאה שנשא בכנס “צמחי מרפא ובריאות האישה”

תת-פעילות של בלוטת התריס היא תופעה רפואית נפוצה ביותר, בעיקר בקרב נשים.
התופעה קשורה לסיבות שונות, לא כולן ברורות ומוסכמות. תת-פעילות בהכרח מכוונת למצב כללי של חולשה וחוסר, הנגרם לעתים מחוסר יציבות מטבולית בגילים מוקדמים, עייפות כללית, מצבי דיכאון, קשיי ספיגה במערכת העיכול, ועוד. מצב חולשה “כרוני” זה עלול להתעצם אצל נשים מסוימות בתקופת גיל המעבר, ולהתפתח לתת- פעילות קלינית של בלוטת התריס, המצריכה תמיכה רפואית.

חוסר בהורמונים המיוצרים בבלוטת התריס משפיע על מערכות אחרות ועל תהליכים ביוכימיים רבים בגוף. בטיפול הצמחי אנחנו שמים דגש על מספר אופני תמיכה גופניים ונפשיים, כחלק ממערך הטיפול הייחודי לכל אישה. תכנית הטיפול מטרתה להבין את הבעיה בבלוטה כחלק ממכלול רחב של חוזר איזון בגוף, ולתמוך במספר מערכות חשובות, מלבד התמיכה והשיקום הספציפיים לבלוטה עצמה.

מערך הטיפול בתת- פעילות של בלוטת התריס 

מערך הטיפול המוצע כולל צמחים בלבד. במקרים מסוימים, תמיכה באופנים נוספים היא חיונית.

תמיכה בבלוטת האדרנל

להורמון קורטיזול השפעה מכרעת על המטבוליזם של גלוקוז, שומנים וחלבונים בגוף, כמו גם השפעה מווסתת על התפתחות דלקות ברקמות הגוף השונות. במצב של ירידה בהפרשת קורטיזול, מערכות רבות בגוף מגיעות למצב של תשישות וחוסר תפקוד.

צמחים לחיזוק האדרנל: שוש קירח, ויתניה משכרת (שורש), סכיזנדרה , סוגי ג’ינסנג, מרווה רפואית, רודיולה ועוד (צמחים המוגדרים כאדפטוגנים).

טיפול ברקע הנפשי

חיוני להתייחס למצבה הנפשי של המטופלת. אצל נשים רבות, תת-הפעילות ההורמונלית נגרמת או מלווה בדיכאון נפשי, בתשישות ובבעיות ריכוז.

צמחים לטיפול ברקע הנפשי (בתלות במצב האישי): פרע (היפריקום), קערורית (סקוטלריה), כוכב ריחני, ורבנה רפואית וצמחים אדפטוגנים.

טיפול במצב ההורמונלי

מכיוון שהאישה נמצאת בתקופת גיל המעבר, תמיכה הורמונלית הינה חיונית. ויסות ההפרשה של הורמוני המין מסייע בוויסות ההורמונלי של בלוטת התריס והאדרנל.

צמחים לוויסות הורמונלי: קוהוש שחור, דיוסקוראה, מרווה רפואית, אנג’ליקה סינית, שוש קירח.

טיפול בבעיות עיכול וספיגה

לפי מצב האישה, לדוגמא: טיפול בעצירות, דלקות וכד’.

תמיכה ישירה לבלוטת התריס

בעקר תמיכה שיקומית: זרימת דם משופרת, פעילות מטבולית והספק יוד.
צמחים לתמיכה ישירה: רוזמרין רפואי, אצה חומית (סוגי קלפ), אצות מים מתוקים – ספירולינה כחולה ירוקה, זנגוויל, מרווה רפואית, סרפד, בן אזוב רפואי (Hyssopus).

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן