סיפור הקמת העמותה

סיפור הקמת העמותה- מאת: פרץ גן.
במשך קרוב לשלושים שנה קיימה ד”ר מינה פארן שיעורים בבוקרי יום שישי בגן הבוטני בגבעת רם בירושלים לקבוצה של כמה עשרות חובבי צמחים, מטפלים ואנשי מקצוע. השיעורים הועברו על ידי מינה באווירה לימודית חברית ומקצועית, כהרגלה, כאשר המשתתפים מעלים גם הצעות ושאלות שונות. הרעיון להקמת עמותה ציבורית למען צמחי מרפא בישראל עלה בשיעורים אלה מספר פעמים בראשית שנות ה2000, וקרם עור וגידים בקיץ 2003. אף שלא היו מתנגדים לרעיון, לא נמצא מישהו שיוציא אותו אל הפועל.
ד”ר אלינה צימרמן מרמת השרון, רופאה קונבנציונלית ופעילה בתחום הרפואה המשלימה, גם היא מתלמידי מינה, הרימה את הדגל. אלינה פנתה אלי בשם מינה ובשמה, בבקשה לארגן את הקמת העמותה ולשמש כיו”ר. השבתי שאני מוכן לארגן את מפגש ההכנה להקמת העמותה, להזמין קבוצה רחבה של פעילים ועוסקים שהכרתי למפגש ההקמה, ובאותו המפגש יתקיימו בחירות דמוקרטיות לוועד המנהל.
ד”ר צביה שפירא, גם היא מורה מוערכת לבוטניקה ולכימיה של צמחי מרפא באקדמיה, התגייסה לסייע בהשגת אולם מתאים לכינוס בגן הבוטני בתל אביב, בעזרת קשריה באוניברסיטה, ויום המפגש נקבע ל 28.7.2003 בשעות אחה”צ. לכינוס הוזמנו כ50 מטפלים, מורים, רופאים, חוקרים, יצרנים ואחרים. נוסח ההזמנה כלל גם את ניסוח מטרות העמותה, שנותר ברובו כלשונו עד היום. מינה, אלינה וצביה היו שותפות לניסוח. כמעט כל המוזמנים הגיעו לכינוס. פתחתי את המפגש, שהתקיים באוירה חגיגית ושמחה, בהסבר על חזון המארגנים, על תקנון העמותה ופרטים אחרים. ד”ר מינה פארן דברה על תקוותיה מהעמותה החדשה, ואחריה גם בעלה ד”ר מיכאל פארן, שעודד אותנו במלים נלהבות.
בבחירות שהתקיימו במקום לוועד המנהל הראשון נבחרו: ד”ר מינה פארן (נשיאה קבועה), פרץ גן (יו”ר), חיים שלוס (גזבר), ד”ר צביה שפירא, ד”ר אלינה צימרמן, פרופ’ זהרה יניב, ד”ר מדלן מומצ’וגלו, וההרבליסט גל ראן, והם החתומים על מסמך ייסוד העמותה. ההרבליסטים ד”ר יאיר ראובן ויוסי שבח נבחרו לועדת ביקורת. ציפי בכר ויוסי כהן נבחרו למזכירי הוועד.
הוועד המנהל נכנס לעבודה במשנה מרץ, ובדצמבר 2003 התקיים כנס העמותה הראשון, אשר הוקדש לזיכרו של חוקר צמחי המרפא פרופ’ דן פלביץ’ ז”ל, באודיטוריום מכון וולקני שבבית דגן.

מטרתה העיקרית של העמותה מראשית הקמתה

קידום תחום צמחי מרפא בארץ ובכל הקשור לתחום. העמותה מאגדת מטפלים ומטופלים, מגדלים ויבואנים, מרצים וחוקרים, בוטנאים, ביולוגים וכימאים,יצרני תרופות צמחיות ותוספי מזון והמשתמשים בהם, עוסקים בתחום או רק אוהדים, מקצוענים וחובבנים, לומדים ומלמדים. עד היום, זהו הארגון היחיד מסוגו בארץ, מאוחר יותר, בתוך העמותה נולד האיגוד המקצועי הראשון והיחיד, איגוד ההרבליסטים הקליניים של עיל”ם.

מאז הקמת העמותה ארגנו אינספור כנסים, סיורים, השתלמויות וסדנאות ואנחנו ממשיכים בהצגת והנגשת ידע מקצועי לטובת העוסקים/ות בתחום ולמתעניינים. בשנת 2007 הוקם איגוד ההרבליסטים הישראלי – התא המקצועי של המטפלים בעמותה ובתוכו פרויקט הסטודנטים/ות. סייענו באישורי צמחים במשרד הבריאות ובקבלת אישור לטיפולי רפואה משלימה במהלך הקורונה והיד עוד נטויה, אנחנו ממשיכים לפעול במרץ עבור מטפלים/ות ברפואת הצמחים, מגדלים/ות וחוקרים/ות ומאגדים את אנשי/נשות המקצוע והקהל הרחב. פועלים לחיזוק התודעה של תועלתם של צמחי המרפא ותודעה לשימוש מבוקר ואחראי בצמחים. למידע נוסף אודות פעילות איגוד ההרבליסטים כיום הקישו כאן.

מוזמנים/ות להצטרף אלינו!
בתמונה – ועד עיל”ם בגן הבוטני בתל אביב.
מימין לשמאל – עומדים – ברוך דביר, יוסי כהן ז”ל, פרופ’ גבי לינק, גל מ. ראן, פרופ’ זהרה יניב בכרך, פרץ גן, דוד בר, יושבות – ציפי בכר, ד”ר מינה פארן, ד”ר צביה שפירא ונאוה גליק.

Print Friendly, PDF & Email