פוספטידיל סרין Phosphatidyl serine – מאת מינה פארן Ph.D

Phosphatidyl serine

פוספטידיל סרין הוא פוספוליפיד המצוי על קרום התא. גוף האדם מסוגל לסנתז פוספטידיל סרין, אבל הוא מקבל את רוב הצריכה שלו מהמזון. בעבר הפיקו פוספטידיל סרין ממוח של פרה, אבל נוהג זה נפסק בגלל החשד שיש קשר בין החומר המיוצר ממוח של פרה ובין המחלה הנקראת הפרה המשוגעת(1). מתקבל חומר דומה מבחינת החומצות השומניות הקשורות אבל לא זהה(2). היום מפיקים אותו מסויה או מכרוב. הוא ממלא תפקיד חשוב בתפקוד של התאים, במיוחד במוח.
ישנם מחקרים המראים שפוספטידיל סרין מסייע לחיזוק הזכרון, משפר את כושר הלימוד וצלילות המחשבה(3) וממליצים לקחת אותו כתוסף כדי למנוע דמנציה.
הטענה היא שהוא מגביר את התקשורת בין תאי המוח על ידי ריבוי של אתרי קשירה על פני הממברנה, מגביר את נזילות הממברנות, ומעודד את תאי המוח לייצר דופמין.
חוקרים אחרים טוענים שאלה הם מחקרים קטנים וראשוניים ושאין מספיק הוכחות ליעילות של פוספטידיל סרין כתוסף מזון. ה-FDA נתן אישור לכתוב שצריכת פוספטידיל כולין עשויה להפחית סיכון לדמנציה אצל מזדקנים(4).
פוספטידיל סרין שמופק מסויה נחשב לבטוח לשימוש, והוא קיבל בארה”ב אישור של GRAS. ממליצים על מינון של 200 מ”ג ליום(4).

פוספטידיל סרין במזון

מזונות עשירים בפוספטידיל סרין: פולי סויה, דגי מקרל, הרינג, טונה, שעועית לבנה, אברים פנימיים של עופות ובקר.

Phosphatidyl serine מחקר ישראלי

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב גילו שתוסף תזונה מוכר עשוי להיות יעיל נגד פרקינסון ומחלות ניווניות נוספות שלהמוח ומערכת העצבים.
החוקרים פרופ’ גילאסט ודר’ רון בוכנר גילו שפוספטידיל סרין משפר את תפקודם של גנים המעורבים במחלות ניווניות כמו דיסאוטונומיה משפחתית ופרקינסון. הם בדקו את השפעתו של פוספטידיל סרין על הגן שמעורב בדיסאוטונומיה משפחתית, מחלה גנטית הגורמת למגוון רחב של תסמינים. המחקר הראה שלפוספטידיל סרין, כתוסף, פוטנציאל רחב יותר, והוא עשוי להיות יעיל גם נגד מחלות אחרות הקשורות בהתנוונות תאי עצב ובמערכת העצבים, כגון, פרקינסון.

במעבדה של פרופ’ אסט נחקרים ההיבטים הגנטיים של דיסאוטונומיה משפחתית. המחלה נגרמת על ידי מוטציה נקודתית בגן הנקרא IKAP, שתפקידו המדויק אינו ידוע. המוח של החולים אינו מייצר את החלבון החיוני. הם נולדים עם כעשירית מכמות הנוירונים שיש לאדם בריא, וגם אלה מתחילים להתנוון ולמות בגיל צעיר. עלולות להופיע אצל החולים תופעות כגון, רעידות, חוסר יציבות, והתקפי הקאה בגיל צעיר. כ-50% מהחולים אינם מגיעים לגיל 40.
פוספטידיל סרין מצוי בממברנות של תאי העצב, והוא  משווק כתוסף מזון מומלץ לעיכוב הירידה בזכרון והופעת דמנציה אצל קשישים.

המחקר נערך עם תרביות רקמה של תאים שנלקחו מרקמות של חולי דיסאוטונומיה משפחתית. הממצאים הראו עלייה משמעותית בגן IKAP בצורתו התקינה.
בהמשך עבדו עם עכברים. נתנו להם לאכול פוספטידיל סרין במשך שלושה חודשים, והראו עלייה בריכוז הגן התקין בכל רקמות הגוף, כולל המוח.
החוקרים בדקו את השפעת פוספטידיל סרין על גנים נוספים, בעיקר באזור המוח הגדול. הם גילו שגנים הידועים כמעורבים במחלת פרקינסון הגיבו בצורה חזקה במיוחד, ורמת הביטוי שלהם במוח ירדה באופן משמעותי.
הממצאים מעודדים את החוקרים ומאפשרים להסיק שלפוספטידיל סרין עשויה להיות השפעה מיטיבה על מחלות נוירו-דגנרטיביות.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

Can phosphatidyl serine improve memory and cognitive function in people with Alzheimer’s disease? Mayo clinic com, 17/3/2013. Phosphatidyl serine and cognitive dysfunction and dementia. www.fda.gov/ Food/Labering/Nutrition. Retrieved 17/3/13 Jorisson BL. Brouns F. Van Boxtel MP. et al. The influence of soy-derived phophatidyl serine on cogntion in age-associated memory impairment. Nutrition Neuroscience 2001, 4: 121-134. Jorisson BL. Brouns F. Van Boxtel MP. Safety of soy-derived phosphatdyl serine in elderly people. Nutr. Neurosci. (2002) 5: 337-343.

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן