אביב בגינת צמחי התבלין, המרפא והריח – מאת אלומה גלזר דותן

האביב הוא העונה הכי מלבבת ומלבלבת בגינתנו ובשנה זו, בה זכינו לחורף ברוך בגשמים, הגינה שופעת צמיחה וההנאה היא גדולה במיוחד. זוהי העונה בה הצמחים מלבלבים בשפע ורבים מהם גם פורחים עתה, כמו האזוביון – “לבנדר”, הזוטה, הרוזמרין, בת-הקורנית – “תימין”, ורדים, דם המכבים האיטלקי, אכילאה אלף העלה ועוד. בעונה זו אנחנו יכולים ליהנות משפע של חומר צמחי להכנת סלטים, חליטות, מיצויים ותכשירים שונים.

גיזום דילול

בצמחים מסוימים שפע הצמיחה דורש דילול, על-ידי גיזום של הצמחים, לצורכי היגיינה ועיצוב של הצמחים. וכמובן שמומלץ לעשות שימוש בחומר הצמחי המדולל, טרי או מיובש. צמחים שקרוב לוודאי זקוקים לדילול בעונה זו הם אזוב מצוי – “זעתר”, אזוביון – “לבנדר”, אזובית פשוטה – “אורגנו”, אזובית תרבותית – “מיורן”, בן-חרצית ריחני, דם המכבים האיטלקי – “צמח הקארי”, זוטה לבנה, מליסה רפואית, מיני מרווה, פיגם – “רודה”, פלרגון חריף – “גרניום”, רוזמרין רפואי ועוד.

גינה אביבית שופעת

“עשבים רעים”

לצד צמחי הגן שלנו, אנחנו גם זוכים לשפע צמיחה של צמחים המכונים בדרך כלל כ”עשבים שוטים” או “עשבים רעים” בגינה. אלה הם עשבי בר, הרוצים גם הם ליהנות מן התנאים המשופרים להם זוכים צמחי הגן. לפני שאנחנו מרחיקים אותם, רצוי בתלישה ידנית עדינה, כדאי לבדוק אלו מהם יכולים לשמש אותנו כצמחי מרפא.

גינת חרקים ופרפרים

לצידם של הצמחים משגשגים בעונה זו, גם שפע של חרקים בגינה. מחד עלינו להגן על צמחי גינתנו מהתרבות יתר של חרקים מזיקים, כגון כנימות, המכסות, למשל, את צמחי הלענה השיחנית – “שיבא” בכסות שחרחרה. ניתן לעשות זאת על ידי הרחקה ידנית של חלקי צמח נגועים, או, לכל היותר, שימוש בתכשירי הדברה ידידותיים כמו תמיסת סבון או תכשירים צמחיים אותם ניתן לרכוש במשתלות. מאידך אנו זוכים ליהנות משפע של חרקים מועילים כדוגמת דבורים מאביקות, אך בעיקר פרפרים. גינת צמחי התבלין, המרפא והריח מזמנת אליה פרפרים רבים, בעיקר עושים זאת צמחי הזוטה, מרווה, פלרגון, ורד, הממלאים את הגינה במחול אביבי צבעוני.

על שיחי הפיגם – “רוטה” ניתן לראות את זחלי פרפר זנב הסנונית הירוקים האוכלים את עלי השיח החריפים בכל פה. נטייתנו המיידית היא לסלקם ולחסלם, אך כדאי להבליג. הפיגם הוא צמח חסון, ומתאושש מהר מאד אחרי התגלמות הזחלים. זמן מה אחר כך אנחנו זוכים ליהנות מאחד הפרפרים היפים של א”י בגינתנו – זנב הסנונית.

זנב הסנונית מבקר בפרחי מרווה. ברקע אזוביון רפואי

בשונה מזחלי זנב הסנונית, יש וצמחי הנענע נתקפים על ידי זחלי פרפר הפרודניה – זחלים לבנים וקטנים שלא מאפשרים ליהנות מחליטת צמחי הנענע, חליטה נעימה במיוחד בימים חמים. במקרה זה כן מומלץ להרחיק את הענפים הנגועים, הרחק מגינתנו ומגינות שכנות. לפני-כן מומלץ לבחור 2-3 ענפים לא נגועים, ואותם לשתול מחדש, רצוי באדנית, ולהשקותם במרץ, כי הנענע צמח אוהב מים הוא ומגיב מהר ויפה להשקיה תדירה. ההמלצה לשתילה באדנית היא דרך להגביל התפשטות בלתי מבוקרת של הצמח, המתפשט על-ידי יצירת שלוחות בגינה.

לקריאה נוספת: הספר “אל גינת המרפא”. ניתן להזמנה ישירות אצל אלומה.

אלומה גלזר דותן M.Scמוסמכת בבוטניקה חקלאית, תזונאית קלינית טבעית, מטפלת בצמחי מרפא ומוסמכת לטיפול בפרחי באך. עוסקת רבות גם בהיבט של גידול צמחי תבלין ומרפא.פועלת בעיקר בירושלים והסביבה.אמצעי התקשרות: alumagd@gmail.comwww.metaplim.co.il/aluma02-5361107, 0523495404
Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן