השימוש הקליני בצמחי המדבר – פגוניה ערבית – מאת גידי גור

פגוניה ערבית

FAGONIA ARABICA

משפחת הזוגניים

“הגברת בסגול”. פורחת מהאביב ועד ראשית הקיץ. פריחתה עדינה, הצמח נושא קוצים.

לאורך כל השנה נמצא אותה במופעים שונים. בסתיו ובראשית החורף היא יבשה ברובה.

בארץ השימוש בה מועט מאוד ונזנח ברפואה המסורתית. הצמח נפוץ במערב אסיה ועד צפון אפריקה.

רפואות עממיות שונות לאורך הציר האסיאתי אפריקאי שופכות אור על שימושיו הרפואיים:

בהודו – Dhamasa –  מטפל ברקמות, מקרר את העור, אנטי פירטי, מטפל בדלקות בדרכי השתן.

בטיבט ומערב סין– קריר באופיו, חודר לדם (פרחים סגולים), שובר סטגנציה (קוצים), אדפטוגן (עומד במדבריות חמות או במדבריות גבוהות, ירוק בתנאים קיצוניים). עדויות רחבות של מאות שנים ליכולת אנטי-אינפלמטורית, כאשר עובר עיבוד לשרפה (השחמה מלאה TAN או כמחזק צ’י במרתח).

ברפואה האיראנית – בעיקר משמש לטיפול במחלות עור ותשישות. הצמח עובר השחמה טרם השימוש.

בארצנו– הידע בשימוש בקרב המרפאים המקומיים כמעט ואבד לגבי צמח זה ולא נחשפתי למטפלים עממיים אשר משתמשים בו. קיים ידע תאורטי בספרות לא מוכחת, לגבי שימושיו לעייפות כרונית. בקליניקה הוא צמח בשימוש נפוץ מאוד ויעיל.

זה מספר שנים שאני אוסף ידע לגבי הצמח, הן מהאירוודה, שם הוא בשימוש אינטנסיבי, דרך ספרות פרסית על צמחי מרפא, עד ליישומו הקליני במרפאתי.

את הצמח אני מלקט באביב, בראשית פריחתו, על כל חלקיו מעל הקרקע. לעולם לא נוציא את כל הצמח מהאדמה, או את כל חלקיו, כדי לאפשר את התחדשותו בכל שנה. יש לעבוד עם כפפות עבות. הצמח רחוק מלהיות נעים למגע.

הצמח מתייבש בקלות בצל וניתן לגזום אותו לענפים קטנים. יש אפשרות לטחון אותו לאבקה דקה.

לשימושים מסורתיים, אני מניח על מחבת טיגון גדולה את הצמח, על אש נמוכה, עד לידי הפחמתו המלאה וריסוקו לאבקה. את האבקה יש לשמור בכלי אטום לאוויר ואור.

אז מה בעצם הפגוניה עושה?

·         הפגוניה בעלת איכות קרירה נייטרלית, מקדמת סרקולציה, אנטי אינפלמטורית יעילה מאוד ובעלת אפקט אדפטוגני מרשים. ניתן להשוות מעט מהמנגנון של Centella asiatica לרעיון החיזוק והטיהור של הצמח.

·         הפגוניה מדללת דם בצורה מרשימה, היא מקדמת זרימה ומורידה גודש ולמעשה זה האפקט האנטי דלקתי שלה!

·         לפגוניה יש תנועה מעלה ומעלה QI. הצמח מפוגג עייפות ומגביר את ריווין החמצן בדם ומסדיר PH. טוב לקרישי דם, מסות גידול (שד וכלי דם) בשילוב עם צמחים אחרים.

·         מחלת הנשיקה- הצמח יעיל מאוד, מקדם החלמה, מוריד תשישות ומסדיר ספירות דם.

·         סרטן שד גרורתי (עצמות) – ביחד עם פואת הצבעים. נעשה חקר נרחב על שימושיה האנטי סרטניים של הפגוניה, בעיקר לסרטן שד. הצמח פועל על ידי דיכוי מנגנון חלוקת ה-  DNA של תאי הגידול.

בשימוש חיצוני, השימוש לרוב בצמח המושחם בלבד, כאשר הוא טחון לאבקה. הוא מזרז החלמת רקמות. אני נוהג לערבב אותו עם שמני בסיס שונים למשחות או פלסטרים.

זהירות – בהריון ומתרופות מדללות דם.

מינון:

שימוש חיצוני- ללא הגבלה

שימוש פנימי-

מרתח- 1.5-15 גרם

אבקה- 1.5-3 גרם ליום

טינקטורה – 3-10 מ”ל ליום



גידי גור L.Ac, MSc
בוגר אוניברסיטת בייגין ברפואה פנימית והתמחות באימונולוגיה לתואר שני באוניברסיטת ז’ה זיאנג, מורה דרך ורועה צאן. אמצעי התקשרות:
077-2028100
gidi@moavmedic.com
www.moavmedic.com



Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן