ילדים בגינה – מאת אלומה גלזר דותן

האביב כבר כאן ועמו עונת גידול חדשה. הפעם נפנה את תשומת לבנו לילדינו להם הקדשנו את הכנס האחרון של עיל”ם. אחת מההנאות הגדולות של ילדים, גם אלה הגדלים ב”דור המסכים”, היא לגדל צמחים ולעקוב אחר נביטתם, צמיחתם, לראותם פורחים או לאסוף מהם פירות.

הדאגה לרווחתו של הצמח שהילד זרע או שתל, הצורך לדאוג להשקייתו והזנתו מפתחים אצל הילד את חוש האחריות והדאגה לאחר. החוויה גדולה יותר כאשר מדובר בצמחי תבלין, מרפא וריח שלהם יש גם את הערך המוסף של השימוש בצמח.

להלן מספר פעילויות גינון שמתאימות לילדים:

יצירת נבטי מאכל: ניתן להנביט זרעים למאכל כמו זרעי אספסת, חומוס, שעועית, צנונית, ברוקולי, חמניה, שעורה ועוד. את ההנבטה יש לעשות בכלי נקי בעל מפתח רחב.  ניתן גם לקנות כלים מוכנים להנבטה בחנויות טבע או במשתלות.

מהלך העבודה:

שוטפים את הזרעים, ממלאים את תחתית הכלי במים, ומכסים בבד נקבובי כמו בד גבינה, חיתול או מספר שכבות של מגבות נייר. מעמידים במקום חמים וחשוך למשך מספר שעות.

לאחר יום מנקזים את המים, מחליפים במים נקיים, ומחזירים לאותו מקום. חוזרים על התהליך במשך 2-3 פעמים.

לאחר הצצת הנבט מעבירים למקום מואר, שופכים את עודף המים, אך שומרים על לחות מתמדת בצנצנת.

אוספים כשהנבט מגיע לאורך של כ-4 ס”מ .

הנבטה לצורך גידול במכלים או בגינה: ניתן גם להנביט זרעים של צמחי תבלין או ירק של העונה בכוסות פלסטיק לצורך גידול במכלים או בגינה, למי שיש.

מכינים כוסות פלסטיק עם פתחי ניקוז בתחתית ממלאים בתערובת שתילה ומרווים אותה במים.

לאחר ניקוז המים מטמינים את הזרעים בעדינות בכלי ההנבטה. עומק הזריעה צריך להיות כפול מקוטר הזרע.
צמחים שכדאי להנביט עתה: פטרוסילית הגינה ( “פטרוזיליה”), גד השדה ( “כוסברה”), שבת ריחני  (“שמיר”),  שחליים תרבותיים ( “רשאד”),ריחן הבזיל (“בזיליקום”) ועוד.

כדאי לעקוב מדי יום. בעת שהפסיגים – העלים הראשונים של הצמח, מציצים מתוך תערובת השתילה השמחה היא גדולה.

כאשר הנבטים מגיעים לגודל של מספר עלים, יש להעתיקם עם גוש האדמה שסביב מערכת השורשים של הנבט לעציץ גדול יותר המכיל תערובת שתילה או להעתיקו לגינה למיקום המתאים לתנאי הגידול המתאימים לצמח מבחינת החשיפה היומית לשמש ומבחינת דרישות ההשקיה. מידע ניתן למצוא במקורות ספרותיים שונים ומידע מפורט בספר “אל גינת המרפא” המדריך לגידול צמחי תבלין מרפא וריח בגינה הביתית.

גינת בקבוקים: פעילות המשלבת מחזור בקבוקים ומכלי פלסטיק עם גידול צמחים. מתאימה במיוחד למי שאין לו גינה.

אוספים בקבוקי פלסטיק, שוטפים היטב ומורידים את התחתית.

מעמידים את הבקבוק הפוך, מחוררים את הפקק וממלאים בתערובת שתילה.

תולים את הבקבוקים אחד מעל השני על המרפסת או מול החלון. אפשר ליצור כמה שורות כאלה.

משקים מדי יום את הבקבוק העליון בלבד והמים זורמים דרכו לעבר הבקבוקים התחתונים. לחלופין אפשר לחבר צינור השקיה דק מברז קרוב אל העציץ העליון.
התוצאה יפה מאד ומהנה מאד.

כל ההמלצות שניתנו כאן יפות לילדים אך מתאימות בהחלט גם למי שכבר איננו ילד אבל נשאר ילד ברוחו ובנפשו…..

אלומה גלזר דותן M.Scמוסמכת בבוטניקה חקלאית, תזונאית קלינית טבעית, מטפלת בצמחי מרפא ומוסמכת לטיפול בפרחי באך. עוסקת רבות גם בהיבט של גידול צמחי תבלין ומרפא.פועלת בעיקר בירושלים והסביבה.אמצעי התקשרות: alumagd@gmail.comwww.metaplim.co.il/aluma02-5361107, 0523495404
Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן