רפואה אנטולית \ גידי גור מציג את מאמרו של ד”ר פרוק

רפואה מסורתית היא מושג מעט רחוק ולעיתים נח להתעלמות כאשר אנו עסוקים בשגרת הטיפולים היומית, אותה שגרה שיכולה בקלות לגרום גם למטפל מיומן עם ניסיון לשכוח את המסורת ולהיצמד מבלי משים לעקרונות אחרים (לא מבוססי מסורת) המנחים את טיפולו.

ככל שקבוצה אתנית שומרת על המשכיות תרבותית, גיאוגרפית וקולינרית הסיכוי לקיומה של רפואה מסורתית גובר ואיתה גם איכותה, עומקה וגווניה. הרפואה הסינית הנלמדת באוניברסיטאות בסין היא הנתיב הפורמלי אותו בחרה המדינה לאמץ מסיבות כאלו ואחרות, עם זאת, גווני הרפואה הסינית בסין הם רבים ומשתנים ממחוז למחוז, כך שבוגר אוניברסיטה שלמד 8 שנות לימוד עשוי לא להבין דבר ברפואה מקומית בצפונה של סין אצל המיעוט הקוריאני והמונגולי.

תורת המרות היוונית היא הרפואה המסורתית הגדולה ביותר אחרי הרפואה הסינית, במספר האנשים המשתמשים בה, ומתורגלת במדינות רבות ממערבה של סין ועד מרוקו במערב, כאשר הגוונים של התרגול שלה, הצמחייה המקומית בידלו את השימוש בה לתתי קבוצות כמו הרפואה האויגרית, האוננית, הפרסית (שמחולקת בעצמה לתתי קבוצות אתניות).

כזו היא גם הרפואה האנטולית, הרפואה האנטולית מיושמת סביב הרכס האנטולי בסביבה גיאורגרפית תחומת הרים עם אפיון תרבותי ייחודי, הצומח המקומי, חלקו משותף לאזורים אחרים מרכז אסיה ההררית וחלקו אנדמי למקום, ההשפעה הקדומה מיוון והמאוחרת יותר מהאימפריה הפרסית, ביססו את חשיבת תורת המרות עם גוונים של ניסיון וייחוד, כולל מרפאים מקומיים והרבה ידע שבעל פה, ספרות מועטה בטורקית ופרקטיקה שממשיכה עד היום כרפואה מסורתית מקומית.

לאחר הכיבוש המונגולי על האמפריה הפרסית, מוקדי ההשכלה והתפתחות רפואת המרות עברו לצפון אפריקה ואירופה, שם משנתו של איבן סינא המשיכה לצמוח ועל בסיס כתביו המשיכו ללמוד רפואה עד סוף המאה ה 17.

במסגרת עבודתי באיגוד הרפואה האירופית , בתא המדינות האסיאתיות, העמקתי בזרמיה של תורת המרות והמשך קיומה במדינות אסיה השונות, ידידי ד”ר פרוק (כותב המאמר) העלה בפני את קרנה של הרפואה האנטולית ועצם קיומה בטורקיה, במאמר נכיר את “איבן סינא הטורקי” – ד”ר חאג’י פאשה, אשר למד רפואה בקהיר והפך אולי לרופא המפורסם ביותר בטורקיה, כתב ספרים שקיבלו את הכינוי “הקנון” (בדומה לקנון הרפואה של איבן סינא”. במאמר המצורף, תיאור על צמחי המרפא בהם עשה שימוש “ר פאשה לטיפול במחלות של דרכי השתן.

 מתוך עבודתי באיסוף אתנו בוטני בצפון האיים האיגאים של יוון בואכה טורקיה, ניתן ללמוד ולהבין מהם שורשיה של הרפואה המסורתית במקום, טורקיה היתה והינה צומת מסחר גדולה מאוד ששפע צמחי מרפא עוברים דרכה וגדלים בה.

על מצב הרפואה המסורתית בטורקיה, ומי יכול לעסוק בצמחי מרפא, נשאיר לפעם אחרת.

מקווה שיפתח לכן\ם התיאבון ללמוד עוד על הסביבה הקרובה ולגלות עד כמה הרפואה הזו קשורה אלינו.

מצורף המאמר להנאתכם!

AJP_Volume-6_Issue-5_Pages-502-505

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן