צמחי המרפא שעשויים לסייע להתמודד עם הקורונה – מאת יפה ברמץ חמוטל

הצמחים שעשויים לסייע לנו בהתמודדות במשבר הקורונה

נגיף הקורונה שהגיח לעולמנו חושף אותנו לאתגר חדש שלא ידענו כמותו. מאז התפרץ לחיינו אנחנו מונחים מספר פעמים ביום באמצעות מבזקי חדשות כיצד יש להתנהג כדי למנוע התפשטות המגפה.

ההנחיות לשמירה מכסימלית של היגיינה מחייבות המציאות כקו הגנה ראשון. מניעה של התפשטות המגפה על ידי מניעת התקהלות ושמירה על המרחק הפיזי בין איש לרעהו הפך בימים אלו להכרח שעלינו אנו מחויבים להקפיד כחלק מערבות הדדית.

הקפדה על ההנחיות שמתפרסמות הכרחית למשמעת ביצועית ללא עוררין! יחד עם זאת רצוי לתת מקום ותשומת לב לחיזוק מערכות ההגנה הפנימיים בגופנו. טיפול באמצעות צמחי מרפא היא דרך אפשרית להכין את מערכות הגוף כחלק ממניעת הדבקה ולהתמודד טוב יותר במקרה של חשיפה.

נכון להיום אין תרופה נגד הקורונה COVID-19 ולא ידוע על צמחי מרפא ספציפיים המותווים לטיפול נגד הוירוס. לעת עתה הטיפול הרפואי המקובל בחשיפה לוירוס הינו טיפול סימפטומטי לפי חומרת מצב המטופל.

יחד עם זאת, רפואת הצמחים יכולה להציע מענה בכל הקשור לאיזון מערכת החיסון וחיזוק הגוף בפרמטרים שונים, כדי להתמודד עם האתגר וזאת בהסתמך על כתבים מרפואות מסורתיות ומחקרים קליניים מודרניים.

לאחרונה התפרסמו פרוטוקולים טיפוליים מבתי חולים שונים בסין שמתעדים את ההתמודדות באמצעות טיפול האינטגרטיבי במגפת הסארס בהתפרצה לראשונה בשנת  2002  במחוז גְוָאנְגְדונג שבסין ובימים אלו, בהתמודדות עם הקורונה COVID-19. הפרוטוקולים מתעדים את הטיפול המשלב תרופות שונות עם פורמולות צמחים סיניות. לסרטון המתעד את הטיפולים בבית חולים בסין הקישו כאן.

עדיין רב הנסתר על הגלוי… אך על פי הדיווחים נראה שיש להימנע, בשלבים החריפים של המחלה, כאשר מתרחשת ‘סערה ציטוקינית’ כתוצאה מהתגובה החיסונית לחשיפה לנגיף, משימוש בצמחים ממריצי חיסון. 

הצמחים שמובאים כאן, הנם דוגמאות בלבד לצמחים שיש להם: א. השפעה על מערכת החיסון. חלקם ממריצים, אחרים משפעלים וממתנים את התגובה החיסונית וחלקם מכילים רכיבים פיטוכימיים בעלי יכולת פעילות אנטי ויראלית. ב. צמחים שמיטיבים עם הסימפטומים ודוגמא לצמח אדפטוגן.

כיצד ניתן לסייע על ידי הטיפול בצמחים

מחקרים ומעקבים קליניים ממסורות של רפואת הצמחים העתיקה ומחקרים בשיטות מחקר מודרני, תועדו בכל הקשור לחיזוק/שפעול מערכת החיסון ולהתמודדות עם חשיפה למחלות נגיפיות שונות. חלק מהצמחים מוכרים כממריצי חיסון כללי, בחלקם רכיבים פיטוכימיים בעלי תכונות אנטי ויראלית או חיידקית. הפעילות של הצמחים לא בהכרח ספציפית לזן של וירוס מסוים (אם כי נמצאו ונחקרו חומרים בצמחים בעלי פעילות כנגד זני וירוסים ספציפיים).

חלק מהצמחים הספציפיים פועלים כממריצים אקטיביים של המערכת החיסונית וחלקם פועלים כמאתנים/מאזנים. קרי, מעלים את הספירה הלבנה ויחד עם זאת ממתנים את התגובה. המרצה של פקטורים במערכת החיסון מתבטאת בעלייה בספירת התאים הלבנים, כגון: אינטרפרון, לימפוציטים, מקרופאג’ים, ציטוקינים שונים וחיזוק תפקודם. לכל צמח הייחודיות שלו ואתר הפעולה בין צמח לצמח משתנה. הטיפול הצמחי בכל הנוגע למערכת החיסון נחלק לשני שלבים:

  • חיזוק ו/או מיתון של המערכת כמניעה, כאשר השאיפה להביא למצב פיזיולוגי מאוזן
  • טיפול בחשיפה לוירוס ,ממוקד בהתאם לסימפטומים אצל המטופל

דוגמאות לצמחים רלוונטים

אסטראגלוס – Astragalus membranaceus 

לצמח היסטוריית שימוש של מאות שנים בסין והוא מוגדר כצמח אדפטוגן (משפר עמידות של הגוף במצבי דחק). בשנים האחרונות זכה צמח האסטרגלוס להיחקר בשיטות מחקר מודרניות וקיבל הכרה נרחבת בזכות הגילויים אודות השפעותיו על מערכת החיסון ויעילותו כטיפול תומך במחלות סרטן. את פעילות הצמח אנחנו מגדירים במונח הכללי אימונוסטימולציה, שאומר שמחד הוא משפעל חיסון ומאידך ממתן תגובה חיסונית (אימונוסטימולנט ואימונומודולטור). בשל תכונות אלו יתכן ששימוש מוקדם בשורש אסטרגלוס כמניעה עשוי להטות את לשון המאזניים במקרה של חשיפה לוירוס. 

בהיבט סיני מסורתי מיוחסת לו השפעה על צ’י הטחול והריאות. מהרפואה המערבית אנחנו יודעים שיש קשר בין הטחול למערכת החיסונית.

הטיפול בצמח נפוץ והוא מותווה לחיזוק ואיזון מערכת החיסון. פחות מקובל להשתמש בו בשלב האקוטי של מחלה. הצמח מקובל לטיפול במצבים של תשישות וכחלק מתמיכה באנמיה. בסיכומו של דבר אסטרגלוס הינו צמח בונה חסר כל רעילות ויעיל לספקטרום רחב.

ניתן להשתמש בו כמניעה, גם אצל ילדים. לרוב ניתן לשימוש גם לסובלים ממחלות רקע כרוניות ולזקנים במשלב עם הטיפול הרפואי שמקבלים. פרוטוקולים סינים הציגו שימוש בצמח לטיפול בקורונה כחלק מהרכב הפורמולה הנרקחת בבתי החולים בסין, שבהם מקובל טיפול אינטגרטיבי, המשלב טיפול תרופתי עם צמחים.

התוויות נגד –  מדוכאי חיסון.

וויתניה משכרת –Withania somniflora 

חלק הצמח בשימוש : שורש.

שורש הוויתניה הינו בעל השפעה מיטיבה על מערכת החיסון ומערכת העצבים.  הצמח מוכר כמאתן (מחזק ומאזן) את מערכת החיסון ומרגיע מצבי דחק (לחץ). באיורוודה הרפואה ההודית המסורתית קיימת הערצה לצמח. זהו צמח אדפטוגן, הפועל על ציר אדרנל-היפופיזה ומווסת את תגובת האדרנל במצבי דחק. בהיבט מסורתי הוויתניה מתאפיינת בהשפעתה כצמח בונה ומזין דם, מחזק צ’י טחול ויאנג כליות, משקם ומעצים את “תמצית החיים” (עלי הצמח נחשבים רעילים למאכל, אך אפשריים לשימוש חיצוני נוגד פטרת).

טללית עגולת העלה – Drosera rotundifolia

צמח בעל עצמת פעילות עדינה אך אפקטיבית על סימפטומים במערכת הנשימה התחתונה. הוא מכיל מרכיבים פיטוכימיים מלחלחים ומרככים. נחשב למכייח עדין המתאים לשילוב בפורמולה, כאשר יש התפתחות של ברונכיטיס והצטברות מוגברת של ליחה ועווית במערכת הנשימה התחתונה.

מתאים לשילוב בפורמולה לצורך מענה בסימפטומים.  

מיני אכינצאה – Echinacea angustifolia/purpurea

צמח ממריץ אקטיבי של מערכת החיסון. אחד הצמחים הנפוצים שנחקרו בעת האחרונה. מיוחסת לצמח פעילות ממריצת חיסון ונוגדת זיהום ממקור ויראלי או חיידקי. מותווה כמסיע להתמודדות במחלות זיהומיות של מערכת הנשימה העליונה והתחתונה.

הצמח מוכוון לשימוש במצבים אקוטיים ופחות לשימוש מניעתי ארוך טווח.

כדי למצות מהאכינצאה את מה שמצופה ממנה יש להשתמש בתערובת של שני מינים מהצמח:    E.  Angustifolia ו-E. Purpurea

התוויות נגד: אסור לשימוש אצל מוחלשי חיסון. להימנע בשימוש במחלות אוטואימוניות.

צמחים מרגיעים וצמחים אדפטוגנים רלוונטיים להתמודדות עם מתח נפשי שעלול להיווצר בעקבות התמודדות עם המשבר: Verbena, Mellissa, Bupleurum, Eleutherococcus, Codonopsis, Glycyrrhaiza.

איכויות, שיטת הכנה ודרכי לקיחה של צמחי מרפא

חשוב לציין: קיימים הבדלי איכות בין מוצר צמחי אחד למשנהו, לכן מומלץ להשיג צמחים ממקור מבוקר ואחראי (בתי מרקחת ומעבדות צמחי מרפא שמתמחים בתחום) ולקבל טיפול בצמחים רק לאחר ייעוץ של מוסמך בתחום.

דרכי הלקיחה של צמחי המרפא מקובלים בכמה אופנים.

טינקטורה – צמחים שעברו מיצוי בממס אלכוהולי (בפורמולות לילדים מוסיפים סירופ טבעי, על מנת לעדן את המינונים ואת הטעם).

כמוסות לבליעה של צמחים טחונים או אקסטרקט.

מרתח – כאשר אין יכולת או המלצה לקחת צמחים בטינקטורה נעזרים בשיטת הכנה באמצעות בישול או חליטה. כדי להוציא חומר פעיל מחלקי צמח קשים כגון זרעים/קליפות גזע ושורשי צמח יש להרתיח/לבשל עם מים את הכמות המומלצת לפחות 10 דקות.

(אצל הסינים בישול צמחים הוא הפורמט הנוזלי המקובל)

חליטה – זוהי הדרך העדינה ביותר של לקיחת צמחים.

כאשר משתמשים בחלקים העדינים של הצמח, כגון עלווה ופרחים ניתן להפיק מהם את החומרים הפעילים גם באמצעות חליטה.

לקבלת טיפול בצמחים יש להיוועץ עם מטפל מוסמך בתחום בכפוף למעקב רפואי.

שיטת ההכנה והלקיחה של צמחי מרפא נקבעת על ידי המטפל בהתאמה לצרכי המטופל ולמגבלות שלו, אם ישנן.

אסטרטגית הטיפול באמצעות צמחים מתחילה באבחנה מבדלת והיא סובייקטיבית למטופל.  פורמולת הצמחים שתורכב לטיפול מותאמת להתבטאות המחלה ובהתאם לצרכים הפיזיים והמנטאליים הכוללים של כל מטופל באופן אישי.

אין בכתוב משום המלצה טיפולית. 

מיהם המטפלים בתחום: הרבליסט קליני מוסמך Cl.H, היינו מטפל שעבר הכשרה ברפואת צמחים קלינית, מטפל מתחום רפואה סינית שעשה התמחות בצמחים, או נטורופת שעבר הכשרה בתחום.  

מוזמנים להיכנס לרשימת ההרבליסטים הקליניים, שהינם חברים באיגוד ההרבליסטים הקליניים של עיל”ם ולבחור את המטפל המתאים לכם.

עיל”ם מעודדת שימוש אחראי תחת השגחה ומעקב רפואי.

מאחלים בריאות שלמה לכלל וחזרה מהירה לשגרה.

כתבה: יפה ברמץ חמוטל

הרבליסטית קלינית ונטורופתית

מטפלת באמצעות צמחי מרפא ותזונה מסורתית לאתר של הכותבת הקישו כאן 

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן