פיטותרפיה מודרנית ומסורתית

אתי גלעד

ביקורת ספר: פיתוטרפיה מודרנית ומסורתית מאת יניב מורסיאנו וחיים לין. כאשר פתחתי את הספר לצורך עיון ראשון, הרגשתי כמו עלי באבא במערת האוצר של השודדים – כזה שפע של ידע נגלה בכל פרק. אלא שבניגוד למערת האוצר העמוסה בלא סדר ושיטה, הספר בנוי במתכונת המתאימה ללימ


פיטותרפיה מודרנית ומסורתית
צמחי מרפא לסטודנט, למטפל ולמתעניין
מחברים: יניב מורסיאנו וחיים לין (2006), הוצאת מורן, 120 עמ’

הופעת ספר לימוד לפיטותרפיה היא אירוע לכל הלומדים והעוסקים בתורת הטיפול באמצעות צמחים. ברצוני לברך את יניב מורסיאנו ואת חיים לין, החולקים עמנו את הידע והניסיון הקליני שלהם, על יוזמתם בהוצאת הספר.

כאשר פתחתי את הספר לצורך עיון ראשון, הרגשתי כמו עלי באבא במערת האוצר של השודדים – כזה שפע של ידע נגלה בכל פרק. אלא שבניגוד למערת האוצר העמוסה בלא סדר ושיטה, הספר בנוי במתכונת המתאימה ללימוד.

אפתח בסקירת חלקי הספר השונים; נקודת המוצא שלי היא התאמתו כספר לימוד והנחיה.

תוכן הספר מוצג בצורה מסודרת. אחריו מבוא, המבהיר בקצרה את התכנים בכל אחד משלושת חלקי הספר, עם ציון מספר העמוד בו מופיע כל נושא. העריכה מקלה מאוד על החיפוש, כאשר מחפשים מידע בנושא מסוים.
 
 
חלק א’ מוקדש לסקירת ההתפתחות של רפואת הצמחים לאורך ההיסטוריה האנושית. מקום חשוב ניתן להסבר על יסודות הרפואה הסינית. ההסבר חשוב להבנת פרק ב’: “בחירת צמחי מרפא נבחרים”. בפרק זה נדונות פעולות הצמח וההתוויות הרפואיות שלו, והן מוצגות בראייה אינטגרטיבית מערבית-סינית, שעל-פיה מטפלים המחברים. אינני יכולה לחוות דעה על איכות ההסברים, שכן אינני בקיאה ביסודות הרפואה הסינית. אך על-פי שיטתם של המחברים, אפשר למצוא הד להסברים המופיעים כאן, בכל אחד מהמונוגרפים שבחלק ב’. הפרק על “הכנת תכשירים צמחיים ואופני שימוש” מפורט, מקיף, ברור ומלמד מאוד.

חלק ב’: “סקירת צמחי מרפא”. זוהי “ליבת הספר” כהגדרת המחברים. כאן מופיעים המונוגרפים על-פי קטגוריות הפעילות של הצמחים (אדפטוגנים, מייזעים, מכייחים וכו’). המונוגרפים כתובים בתבנית קבועה, שגם היא משקפת את הגישה האינטגרטיבית. הם תמציתיים מאוד ויחד עם זאת עשירים במידע.
ברצוני להתייחס לחלק זה במספר נקודות.

עריכה: המחברים נקטו גישה שיש בה לתרום לנוחות המעיין בספר. ברוב המקרים נמצא שמונוגרף של צמח חוזר ומופיע בשלמותו בכל קטגוריית פעילות הרלוונטית לצמח. לדוגמה: מונוגרף על זנב הארי הלבוב (לאונורוס ….. ) מופיע בשלמותו בקטגוריות: אמנגוגים (עמ’ 49), מערכת העצבים (65), המערכת האנדוקרינית – בלוטת התריס (עמ’ 70), טיפול בשומני הדם (עמ’ 77), מערכת לב וכלי דם (עמ’ 82). בעניין זה, הייתי מציעה למחברים, לעשות שינוי קטן במהדורה הבאה. לטעמי יש מקום בכל מונוגרף החוזר בפעילות / קטגוריה אחרת, להדגיש את פעילותו הייחודית או גם את מנגנון הפעילות הרלוונטי לקטגוריה. הדבר יעשיר מאוד את המידע על הצמח. בלימוד צמחי מרפא בראייה מערבית יש לכך חשיבות רבה.

כפי שציינתי, המונוגרפים תמציתיים ובדרך-כלל אינם חסרים. אך יש לי כמה הערות שאולי יתרמו למהדורה הבאה של הספר:

הסעיף “חומרים פעילים עיקריים” מופיע רק בחלק מהצמחים, ולא ברור לי שיקול הדעת של המחברים בהכללתו או באי הכללתו. לטעמי זהו סעיף חשוב, שחייב להיות בכל מונוגרף. המידע חשוב להבנת פעילות הצמח בראייה מערבית.

סעיף “הערות ואזהרות”: לטעמי חסרות אזהרות לגבי שימוש משולב עם תרופות הפועלות במנגנון דומה לפעילותו של הצמח או במנגנון הפוך לו. הדבר בולט בפרק הדן בצמחים למערכת לב וכלי דם – צמחים כמו עוזרר, אמיתה קיצית, גינקו דו-אונתי. אך גם בצמחים אחרים, כמו ויתניה משכרת (השפעות-גומלין עם תרופות לשינה), פרע מחורר (השפעתו על חילוף חומרים של תרופות בכלל – ולא רק כמצוין בספר). מאחר שהספר נועד לשמש גם מתעניינים ומטפלים מתחילים, ומאחר שבעולמנו יש גם תרופות ולא רק צמחי מרפא, יש מקום לתת הנחיות לשימוש זהיר או הדרגתי בצמחים רבים יותר מהמצוי בספר.

הסעיפים “התוויות רפואיות” ו”אופני שימוש” עשירים מאוד וניכר שנכתבו מתוך ניסיון טיפולי עשיר. תענוג.

בפרק “צמחים לטיפול בילדים” חסרות הנחיות לגבי מינונים עפ”י גיל/משקל ואולי גם המלצות לאופני שימוש מועדפים.

חלק ג’ – נספחים. חלק זה חשוב וטוב, אך לדעתי כדאי להוסיף פרק על “התוויות-נגד” ופרק על “תופעות לוואי”, כפי שמופיע בספרם המשותף של גל מ. ראן ויניב מורסיאנו, “רפואת צמחים אינטגרטיבית”. זאת, מאחר שבמונוגרפים הבודדים אין דגש מספיק על היבטים אלה. הייתי שמחה גם על הוספת פרק הדן ב”השפעות-גומלין בין צמחים לתרופות”.

לסיכום:

למרות שאינני בקיאה בנבכי הרפואה הסינית, מצאתי שניתן לקרוא בספר ולהבין את הצמח ואת פעילותו, גם בראייה מערבית לחלוטין. עיון מדוקדק בספר מגלה את השימוש בלשון “כפולת השפות” – מערבית-סינית, ובעיניי השילוב הזה מאוד מעשיר.

למרות ריבוי ההערות – נהניתי לקרוא בספר. הוא עשיר בתכניו, נוח לשימוש למרות דחיסותו, והוא ייכנס לרשימת הספרות המומלצת של תלמידיי בקורס “צמחי מרפא”.
 

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן