סיכום הכנס השנתי לרגולציה במזון ותוספי תזונה – פברואר 2019 – מאת מעיין לבנטל

כמדי שנה, ערכה חברת Bioevent כנס שנתי לרגולציה של מזון ותוספי תזונה, ב-4 בפברואר, ת”א. השנה נכחה בכנס מטעם עיל”ם וסיקרה אותו מעיין לבנטל, רכת הרגולציה שגוייסה לאחרונה.
בין הנושאים שהוצגו בכנס: עדכונים בתקינה בתחום המזון ותוספי התזונה, רישום תוספי תזונה, רגולציה בישראל לעומת העולם, היבטי אכיפה בתוספי תזונה, השפעות הצפויות בחוק סימון המוצרים בישראל ועוד.

מר אורי זיו, רכז בכיר של רשיונות היבוא מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר, השירותים להגנת הצומח והביקורת, תיאר בהרצאתו מגוון נזקים שעשויים להתרחש בגידולים עקב טיפול לא נכון בו כתוצאה מיבוא לא חוקי של חומר ריבוי. זיו נתן דוגמאות לנזקים ממשיים ליבול וליבואן, כגון עצירת היבוא של פירות רכים וטריים כגון פטל, אוכמניות וכו’, ממדינות שבהן נמצא זבוב הפירות – בשל הקושי לגלותו והיותו נגע מוסווה בעת הגעת התוצרת. דוגמאות נוספות שהובאו היו פרשת ה- Plum pox ופרשת אגוז המקדמיה ועש התפוח המדומה.

ד”ר רוני ברקוביץ’, ראש אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות, סיפר על פעולות פקחי משד הבריאות באיתור חריגות ועבירות על ידי יצרנים ומשווקים שאינם מורשים.

עו”ד צחי ברקוביץ הרצה על חוק המזון וסקר את הוראותיו וההתפתחות שלו. בהרצאתו, דיבר על חוק הריכוזיות ועל חוק קידום התחרות בענף המזון, על ספקים, קימעונאים והגודל שלהם.

הגב’ רותי דבש, המנהלת חברת יעוץ, סקרה את נושא יבוא “המזון הרגיש”. בקטגוריה זו נכללים מזון לתינוקות, מוצרי חלב וגבינות, תוספי תזונה ומזון חדש וכן יבוא מזון רגיל הכולל בתוכו את כל שאר מוצרי המזון ותוספי מזון (שהם חומרים פונקציונליים במזון – למשל צבעי מאכל, מייצבים וכדומה). גב׳ דבש הבליטה בעיקר את הקושי הרב שנתקלים בו היבואנים בנמל והשינוי שהחל מאז “רפורמת הקורנפלקס״.
“רפורמת הקורנפלקס” למעשה מאמצת את השיטה האירופאית ליבוא מזון רגיל ללא הגבלה ובלבד שיעמוד בסטנדרטים בריאותיים גבוהים. המהלך נועד להוביל להגדלת התחרותיות ולהוזלת מחירים לצרכן ומהווה צעד מרכזי בהורדת יוקר המחיה בתחום המזון.
דבש נתנה דגשים עבור זכויות היבואנים, הן במזון רגיל והן ביבוא של מזון רגיש, בינהם זמן השהות שמזון יכול להשתחרר בנמל שהתקצר מאז כניסת הרפורמה. הרצאתה השניה היתה על רישום תוספי תזונה ברישום התוספים, נדרש מבחן יציבות לקביעת משך חיי המדף.

בתום הכנס, נערך פאנל בכירים בכולל נציגים ממשרדי הממשלה, ביניהם מר אנואר חילפ, הממונה על חוקיות היבוא מטעם משרד הכלכלה והתעשיה; מר עידו סופר, רכז צוות תעשיה ומסחר מטעם משרד האוצר; מר עמיחי פישר, ראש אגף בכיר לטיוב רגולציה ממשרד ראש הממשלה; והגב’ נני סיימן, בעלת חברת סיימן בע”מ אשר ייצגה את ענף היבוא וענף הקמוענאות.
מר עידו סופר תיאר תהליך המאפשר אימוץ תקינה אירופאית, והסכמי הכרה הדדית המתבטאים למעשה, בהכרה של מעבדות מסוימות.
הגברת נני סיימן העלתה את הצורך והדרישה מקהל היבואנים להקלה בקבלת אישורי יבוא מוקדמים וקיצור השהות של סחורה בנמל.

לסיכום, אפשר לומר שהכנס נתן מעט חידודים ובעיקר הציג שאלות וקשיים שחווים יצרנים ויבואנים רבים מול התקנות המחמירות והבירוקרטיה הנדרשת מהרגולציה.

הקשר בין הרגולציה לבין ציבור המטפלים, הרוקחים, הרופאים והיצרינים מתווך על ידי עיל”ם. העמותה שמה לה למטרה בשנה זו להרחיב את פעילותה בנושא הרגולציה. את הפרטים בנושא ניתן למצוא ב“קול קורא” שהתפרסם במרץ 2019 באתר העמותה.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן