מחקרים על צמחים וסוכרת – מאת גבריאלה לינק Ph.D

תרגום: זוהר יגיל, הרבליסט ומטפל בסו-ג’וק

רוב המחקרים לבדיקת השפעתם של צמחים על סוכרת נעשים על תרביות רקמה או על חיות מעבדה. להלן כמה מחקרים מייצגים מהתקופה האחרונה.

יעילות סילימרין מגדילן (Silybum marianum) לטיפול בסוכרת מסוג 2:

מחקר קליני אקראי, כפול סמיות, מבוקר-פלסבו.
(מחקר מטהרן, אירן)

עקה חמצונית מעורבת בפתוגנזה של סיבוכים סוכרתיים, שיכולים לגרום נזק ישיר לתאי בטא בלבלב או להפרעות מטבוליות שיכולות להשרות סוכרת. ההשפעה הרבה של נוגדי חמצון מהמזון על ויסות גליקמי של סוכרתיים דוּוחה בעבר. המחקר הנוכחי בדק השפעה של תמצית משורשי גדילן מצוי (סילימרין), שידועה בהשפעתה נוגדת החמצון על הפרופיל הגליקמי בחולי סוכרת. המחקר נמשך 4 חודשים בהשתתפות 51 חולי סוכרת מסוג 2. החולים קיבלו טיפול קונבנציונלי בסוכרת יחד עם תוסף סילימרין (קבוצה 1) או פלסבו (קבוצה 2). התוצאות הראו ירידה משמעותית ברמות ההמוגלובין המסוכרר, ברמת הגלוקוז בדם בצום, בכולסטרול, ב-LDL, בטריגליצרידים ובאנזימים SGOT ו-SGPT בחולים שטופלו בסילימרין, לעומת קבוצת הפלסבו ולעומת הרמות ההתחלתיות של הקבוצה. מסקנת החוקרים: הטיפולבסילימרין למשך 4 חודשים יכול להועיל לשיפור הפרופיל הגליקמי של חולי סוכרת מסוג 2.
Phytother Res. 2006 Dec;20(12):1036-9

השפעת משחה של מלון מר על ריפוי פצעים בעכברים לא סוכרתיים
ובעכברים סוכרתיים מסטרפטוזוטוצין
(מחקר ממלזיה, 2009)

מלון מר – מומורדיקה (Momordica charantia) הוא צמח בעל שימוש רפואי מסורתי נפוץ וידוע כנוגד סוכרת, כנוגד חמצון, כאמצעי למניעת היריון, כנוגד חיידקים וכמרפא פצעים. במחקר זה נבדקה השפעה של משחת מומורדיקה על ריפוי פצעים בעכברים. בקבוצה הסוכרתית הריפוי היה איטי יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת (הנורמלית). העכברים הסוכרתיים שטופלו בתמצית מומורדיקה הציגו תוצאות טובות יותר מאשר הקבוצה הסוכרתית הלא מטופלת. מסקנת החוקרים הייתה שיישום של תמצית מומורדיקה משפר את תהליך ריפוי הפצע בחיות סוכרתיות.
Clin Exp Dermatol. 2009 Mar 23. [Epub ahead of print]

השפעת תמצית מימית של עלי מורינגה אוליפרה על עכברים סוכרתיים
(מחקר מאללהבד, הודו, 2009)

ברפואה ההודית המסורתית, השימוש במורינגה (Moringa sp) נפוץ כצמח מרפא לטיפול בסוכרת. מחקר זה ביקש להעריך את השפעת תמצית עלי מורינגה על בקרת גלוקוז, המוגלובין, פרוטאין כללי, סוכר בשתן, חלבונים בשתן ומשקל הגוף. עכברי הניסוי הושרו בסוכרת מסטרפטוזוטוצין. הם חלו בדרגות חומרה שונות וקיבלו מינונים שונים של תמצית מורינגה (100, 200, 300 מ”ג/ק”ג). נמצא שככל שהעכברים היו חולים יותר – כך הם הציגו שיפור רב יותר במדדים שנבדקו (סוכר בדם ובשתן, חלבון, משקל גוף, המוגלובין ועוד). תוצאות המחקר סיפקו הוכחה מדעית לשימוש המסורתי הנרחב בצמח.
J Ethnopharmacol. 2009 Jun 25;123(3):392-6. Epub 2009 Apr 5

פלבונואידים מגעדה מצויה משפיעים כנוגדי חמצון

ומגינים מהרס של תאי בטא בלבלב במודל של סוכרת מסטרפטוזוטוצין
(מחקר מאירן, 2009)

ההשפעה ההיפוגליקמית של געדה מצויה (Teucrium polium) יוחסה לרכיבים בצמח המגבירים שחרור אינסולין. במחקרזה ביקשו החוקרים לבדוק אם התרכובות הפלבונואידיות העיקריות (רוטין ואפיגנין) מתמצית מתנולית של געדה מצויה ימריצו הפרשה של אינסולין, ואם כן – להבין את מנגנון הפעולה. המחקר בוצע על תאי לבלב במעבדה, בריכוזים שונים של גלוקוז. תאים שטופלו בסטרפטוזוטוצין בנוכחות תרכובות פלבנואידיות, הגדילו משמעותית שחרור אינסולין (יותר מ-56% בהשוואה לתאים שטופלו בסטרפטוזוטוצין בלבד. הממצאים הראו שפלבונואידים בתמצית געדה מצויה כנראה מסייעים להגן על תאי לבלב מחשיפה לסטרפטוזוטוצין הודות לפעילותם הנוגדת חמצון.

Planta Med. 2009 May 18. [Epub ahead of print]

זנגביל והתסמונת המטבולית

(מחקר מסידני, אוסטרליה)
התסמונת המטבולית, כולל שמנות, רמת גלוקוז גבוהה ותנגודת לאינסולין, מקדימה הופעה של סוכרת מסוג 2, שהפכה לבעיה כלל-עולמית. רפואת הצמחים טוענת שצמחי מרפא רבים יעילים לטפל בהפרעות אלו. השימוש בקנה שורש של זנגביל (Zingiber officinale) נפוץ לתיבול ולריפוי, בין השאר לשליטה בסוכרת ובהפרעות שומנים בדם. המחקר הנוכחי בדק את ההשפעה של תמצית אלכוהולית של זנגביל במינונים שונים על התפתחות התסמונת המטבולית, במודל של חולדות שתזונתן עתירת שומן. אחרי 6 שבועות, הטיפול בזנגביל הוריד את הרמות הגבוהות של גלוקוז, אינסולין, כולסטרול, LDL, טריגליצרידים, חומצות שומן חופשיות ופוספוליפידים בדם, כמו גם את משקל הגוף של החולדות. לא נרשמו שינויים ברמות HDL. תוצאות אלה סיפקו תמיכה מדעית לשימוש המסורתי בזנגביל למניעת הפרעות מטבוליות.
Basic Clin Pharmacol Toxicol. 2009 May;104(5):366-73

תמצית גינקו בילובה מונעת אפופטוזיס שנגרם מרמת גלוקוז גבוהה

בתאי אפיתל של עדשת העין
(מחקר מקסוזו, סין)

מטרת המחקר הייתה לחקור את ההשפעה המגינה של תמצית Ginkgo biloba על מוות תאי מתוכנן (אפופטוזיס) מושרה בתאי אפיתל של עדשת העין (HLEC), שנגרם מרמות גבוהות של גלוקוז, ואת המנגנונים המולקולריים האפשריים. שיטות: תאי HLEC בתרבית חולקו ל-6 קבוצות: נורמלים, עם גלוקוז גבוה, עם גלוקוז גבוה וטיפול בגינקו במינון נמוך, בינוני וגבוה, בטיפול ב- bendazac lysine. נמדדו הרבה פרמטרים בשיטות שונות. תוצאות: תאים שטופלו במשך 24 שעות עם גלוקוז גבוה, הראו אפופטוזיס ועקה חמצונית. בנוכחות תמצית גינקו, שיעור האפופטוזיס היה נמוך יותר והמצב החמצוני שופר משמעותית. תמצית גינקו בילובה הפחיתה את היחס הגבוה שבין Bax ל- Bcl-2 (גנים וחלבונים חשובים באפופטוזיס), ועצרה את הפעלת קספאז-3, בתלות במינון. לסיכום: תמצית גינקו בילובה הגנה על תאי העדשה מפני אפופטוזיס שנגרם מגלוקוז גבוה, דרך עיכוב תהליכים חמצוניים, הקטנת היחס בין Bax ל-Bcl-2, הפחתת פעילות קספאז-3. ז”א, נמצא שגינקו מגן מפני היווצרות קטרקט סוכרתי.
Acta Pharmacol Sin. 2008 Sep;29(9):1042-50

צירוף של פרוציאנידינים וגיפנוזידים מזרעי ענבים

מפחית תנגודת לאינסולין בעכברים ובתאי כבד
(מחקר מבייג’ינג, סין)
מחקר זה בדק השפעה של פרוציאנידינים מזרעי ענבים (GSP), של גיפנוזידים (GPE) ושל צירופים שלהם על תנגודת לאינסולין בעכברים ובתרביות תאי כבד HepG2. העכברים חולקו ל-6 קבוצות: שתי קבוצות ביקורת ובהן חיות נורמליות (קבוצה אחת עם תפריט רגיל וקבוצה אחת עם תפריט עתיר שומנים), ו-4 קבוצות ניסוי – כולן בתפריט עתיר שומנים עם תוספת של GSP 80 מ”ג/ק”ג, GPE 80 מ”ג/ק”ג, GSP+GPE (כל אחד 40 מ”ג/ק”ג), או מטפורמין 500 מ”ג/ק”ג. משך הטיפול – 6 שבועות. תוצאות: GSP 80 הפחית את מדד התנגודת לאינסולין והעלה את רמות הגליקוגן בכבד לעומת קבוצת הביקורת בדיאטה השומנית. כאשר העכברים טופלו ב-GSP ו-GPE ביחד, נרשמה פעילות סינרגיסטית בהורדת מדד התנגודת לאינסולין, ברמות הכולסטרול ובעלייה בסיבולת לגלוקוז. כל הקבוצות בטיפול הראו עלייה בפעילות גלוקולינאז בכבד, לעומת קבוצת הביקורת שקיבלה שומנים.
במחקר זה נעשתה עבודה גם על תאי מודל HepG2 עם תנגודת לאינסולין. הטיפול בתאים אלה בתרבית ב-GSP העלה את הצריכה בגלוקוז החוץ תאי בתאי HepG2.
תוצאות המחקר מראות שצירוף של GSP עם GSE מסייע לתפקוד חיות ותאים עם תנגודת לאינסולין.
J Food Sci. 2009 Jan;74(1):H1-7

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן