השימוש הקליני בצמחי המדבר – קזוח עקום – מאת גידי גור

מאז חזרתנו לארץ ב2003 התמקמנו לנו בנחת על גבול שמורת טבע מדבר יהודה הדרומי, המדבר שעטף אותנו מתחילת דרכנו פיתה תמיד בצומח היחודי שלו.

לאורך שהותנו בסין השקענו רבות בלימוד פרמקולוגיה בוטנית (יש מסלול כזה בבית ספר לרפואה בסין) ובעזרת מנחה ותיק למדנו את אומנות המחקר של רפואה עממית. בסין יש 56 קבוצות אתניות שלרבות מהן שימושים יחודיים בצמחים.

בשיטוט ואיסוף מידע עממי, החזרנו אותו לאוניברסיטה אל כן המחקר ומשם בעיני ההבנה של רפואה סינית מסורתית נחקרו הרכבים וצמחים רבים לטובת שימושם הרפואי.

באופן טבעי חקר צמחי המרפא והסקרנות הטבעית במגע המטופלים שלנו, שחלק לא קטן ממנו מגיע מהפזורה הבדואית.

לאט לאט זרמו לקליניקה שלנו צמחים מהמדבר שהשתלבו בהתחלה לבדם ועם הזמן והנסיון לצמחים נוספים מסיסטמות מוכרות כמו רפואה סינית, איורוודה, ופרקטיקה קלאסית של פיטותרפיה, צמחים כמו: לענת המדבר, לענת יהודה, אכילאה ריחנית, אזובית המדבר, כתלה חריפה, צלף, יחנוק, טופל, קזוח עקום, פגוניה ערבית, באשן מצוי, אזוביון מדברי, שרביטן ריסני ועוד רבים וטובים.

החוויה של ללמוד את תנועת הצמח מהידע העממי לשמו הבוטני ומקבילותיו בערב הסעודית, איראן, פקיסטן, סין ומרוקו פרשו בפנינו תמונה בה למדנו רבות על הראיה והשימוש המסורתי בצמחי המדבר.

זה מעל 13 שנה שבמרפאתנו ריחם הארומתי של צמחי המדבר עולה ותופס חלק נכבד בעבודתנו הקלינית. במהלך השבועות הקרובים נעלה את השימוש הקליני של מספר מצמחי המדבר.

הראשון לדרך – Pituranthos tortuosus

קזוח עקום

משפחה- סוככיים

נתחיל בסיפור קטן, באחד מסיורי במדבר ביחד עם ספי הנגבי איש מדבר ותיק, הכנו תה צמחים עבור קבוצה אותה הדרכנו. היינו ביובל של נחל רחף ברמת המדבר ובאותו סיור, סיור על צמחי מרפא, חיפשנו את הקזוח. רצה הגורל ובאותו יום שישי ראינו את הכל חוץ מקזוח.

מתחת לעץ השיטה, בעודי חולט כוכב ריחני, אזובית המדבר ומעט כתלה, עולה ספי בשמחה מהואדי לצל העץ, חיוך פרוש על שפתיו וקזוח עקום בידו…מצאתי…שים בתה הגיש בחיוך.

מרוב שמחה על המציאה לא חשבנו פעמיים, אבל רק ענף קטנטן נכנס אל קומקום של 3 ליטר. כאשר שתינו את התה, אי אפשר היה להתבלבל שזה הקזוח הוא הילד הדומיננטי בכיתה, כמה קטן וכמה מעט ידו היתה על העליונה.

הקזוח הוא צמח ארומתי מאוד, הפורח פעמיים בשנה בסתיו ובאביב, באפיקי המדבר ובמורדות סלעיים עם זרימה בריאה. ריחו ריח ארומתי עז המזכיר סלרי או מרק עוף.

הנוודים הקדומים, כך סיפר ספי, עוד לפני שידעו להרתיח קפה היו עושים שימוש בקזוח כמשקה מעורר ושכך הקזוח כקרמינטיבי העשיר בשמנים ארומתים פועל על מערכת העיכול, מפיג גזים ומעורר את הנפש. כוחו של הקזוח להתמיר ממערכת העיכול מעלה ומטה, מצבי חולשה של הקיבה והטחול, עם תשישות. באותה מידה, באותה התשישות של מערכת העיכול אצל נשים לאחר גיל המעבר, הנוטות לדלקות כרוניות בשתן יפה כוחו כאנטי דלקתי שאינו פוגע בגוף.

בקליניקה, השימוש בו הינו כצמח טרי, הנקטף בשעות החמות, כאשר השמנים שלו בשיאם. עדיף בעונת הפריחה. ניתן לקטוף ולייבש בצל.

במחקרים הן בטוניס, סעודיה ומשימוש מסורתי במצריים לא מיוחסת לו רעילות, גם בקליניקה לא פגשנו בתופעות לוואי.

במרתחים בבישול קצר, ככל הארומתים, 5-10 דקות בין 3-15 גרם. בסירופים 30 גרם בליטר סירופ.

יעילותו הגדולה כאימונוסטימולנט, לירידה במערכת החיסון, כאשר הקיבה והטחול חלשים (עייפות גדולה ודלקות כרוניות בשתן את נשים אחרי גיל הבלות).

בטיפול בהיפרסומניה ובשימוש בקזוח רשמנו יעילות קלינית רבה, לסינים שבינכם זה ממש כמו BU ZHONG YI QI TANG, אבל ארומתי.

הצמח דומיננטי בטעם ובתפקוד , ניתן לשלבו כחליטת תה ובבישול ביתי כתבלין.

גידי גור L.Ac, MScבוגר אוניברסיטת בייגין ברפואה פנימית והתמחות באימונולוגיה לתואר שני באוניברסיטת ז’ה זיאנג, מורה דרך ורועה צאן. אמצעי התקשרות:077-2028100gidi@moavmedic.comwww.moavmedic.com
Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן