רפואה פרסית – אתנובוטניקה על דרך המשי, מאת גידי גור ונסים קריספיל

רשמים מקריאת הספר.

שמחתי מאד לראות כי הופיע בדפוס ספרם של המחברים גידי גור ונסים קריספיל, הידועים כמומחים בתורת צמחי המרפא ובשימושיה. שמו: “רפואה פרסית- אתנובוטניקה על דרך המשי”.

הספר הוא קודם כל יצירת אמנות בפני עצמה. בעצם זהו אלבום מרשים ומפואר והצמחים מאוירים באיורים מקוריים וצבעוניים, מעשי ידיה של אמנית אירנית. תענוג לדפדף באלבום הזה, המודפס על נייר כרום ונותן הרגשה של עיון בספר עתיק יומין ויקר המציאות.

הקורא בספר מתוודע תחילה אל ההיסטוריה של האימפריה הפרסית, בדגש על הרפואה המסורתית בראי הדורות. פרק זה מרתק בפני עצמו. התוודעתי לעובדות שלא הכרתי. פרק נוסף מביא אותנו אל יסודות הרפואה הפרסית. זהו מקור אינפורמציה ייחודי, שאני לא מכירה כמותו בשפה העברית.

בחלק השלישי בחרו המחברים ב 36 צמחים, עליהם הם מרחיבים את התיאור. חלק גדול מהצמחים גדלים גם בארץ. לשמחתי, כחוקרת וכאשת מדע, יש בכל מונוגרף גם סקירה של מחקרים מדעיים בני זמננו, עובדה התומכת בחשיבות האתנובוטניקה והופכת את האינפורמציה העממית לבעלת חשיבות ממדרגה ראשונה לקורא והמתעניין בתחום, והנוהג לשאול: זה הוכח?… זה נחקר?…

הספר מלווה ברשימת ביבליוגרפיה מרשימה. אמנם אין הפניה נקודתית מהטקסט למקור המצוטט בסוף, אך הקורא הסקרן יוכל למצא את ההפניה בעצמו.

לסיכום זהו ספר מיוחד במינו, מקורי, חשוב, מרתק, יפיפה המביא לקורא יידע ייחודי על האתנובוטניקה של דרך המשי.

ממליצה בחום.

פרופ’ זהרה יניב בכרך

חוקרת ואתנובוטנאית.

______________________________________________

הספר הזה הוא הזמנה לצעוד בדרך המשי והמחברים עושים כל מאמץ כדי לפתות אותנו לצעידה בה איתם. לא רק ברפואה הפרסית עוסק הספר, כי אם בתרבות של שימוש בצמחים, נישאים על גמלים וספינות ממזרח למערב ובחזרה, מסין ועד מרוקו. בנוסף למבואות הרחבים, מובאים באריכות ובהרחבה סיפוריהם של שלושים ושישה צמחים, המדגימים את התפתחות הידע לאורך הדורות. מכמן הצמחים ברפואה הפרסית כולל כמובן צמחים רבים נוספים. גידי ונסים מציגים מדגם מייצג, המלמד על הכלל ועל תרבות הצמחים באיראן ובמזרח. כמה מהצמחים כאן נסקרים כאן לראשונה בעברית. הקוראים ימצאו בהם עניין ויחזרו אל כל המונוגרפים לעיון מחודש בשעת הצורך, למתכונים ולמרשמים השימושיים.

כמה דברים מייחדים את הספר הזה, בעיני, כהשקעה יוצאת דופן: 1. האיורים הרבים, אמנותיים ובוטניים בה בעת, הממלאים את דפיו וגורמים לטקסט כמו לרחף מעליהם. 2. הכתיבה הקולחת, לעיתים גם פואטית, הנעה בין השיר והסיפור לבין הכתיבה המדעית. 3. מגעו הקליני האישי של גידי המביא את נסיונו כרוקח ומטפל עם סממני המרפא ובדגש על רפואת סין.

גידי ונסים, שניהם צוללים מושבעים לעומק הטקסטים, מביאים מלוא חופניים מתרבות איראן של צמחים וטקסטים, של אגדות ומסורות עתיקות.

הם כותבים: “רבה תקוותנו כי הארת התרבויות השונות על ייחודן תפתח את ליבו של הקור לחיבור של שלום בין בני האדם”. דווקא עכשיו, כאשר איראן במהדורות החדשות מדי יום בהקשרים של מלחמה, מנסים שלושת המחברים להביא לנו מסר של ריפוי ותקווה לשלום. גם בכך ייחודם וגבורתם.

פרץ גן 

אגרונום, מנהל “על עלים”.

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן