סיכום סיור דרך התבלינים בירושלים בעיר העתיקה!

בתאריך 18.11.2021 יצאנו לסיור מרתק בין סימטאות ירושלים לחוויה מרהיבה של ניחוחות צבעים וטעמים, “עשרה קבין של יופי ירדו לעולם, תשעה נטלה ירושלים ואחד כל העולם כולו. אין לך יופי כיופייה של ירושלים”, נכתב בתלמוד הירושלמי. התצפיות והנופים בירושלים ההיסטורית הן רק 2 קבין,
כל השאר נראה שדבקו בה כמו סופה, או א-סופה. מין היסטוריה ספירלית של כיסופים, דתות, כיבושים, שנאות ואהבות. בבקר חמישי מתצפית הגשר החדש המחבר את ממילא לשער יפו הרגשתי כאילו יש לה כוח כבידה משל עצמה. משהו באוויר הזה של ירושלים שאין בשום מקום בעולם, אולי מה שהפך אותה ממקום נכסף למימוש רוחניות והתפתחות דתות, לערגתם של מלכים ומעצמות.. לא רק שירים נכתבו עליה, ירושלים זכתה לכמה וכמה צמחי בר שיקראו על שמה. כגון – אורן ירושלים, גרגרנית ירושלים, סיתוונית ירושלים, דבקת ירושלים וכמובן מרוות ירושלים בעלת הפרח מעורר ההשראה ואולי היפה מבין המרוות, אגב, את עלי מרוות ירושלים הגדולים והטריים ניתן למצוא בין דוכני הירוקים בסמטאות העיר העתיקה. העלים ראויים למאכל וערבים לחיך, חיפשתי ומצאתי באתר צמח השדה מי אחראי לשמות הצמחים הללו. מסתבר ש “רוב החוקרים הבוטניים שהגיעו לחקור את צמחיית הארץ יהודים ונוצרים כאחד, ובראשם דר’ אלכסנדר אייג, שייסד את הפקולטה לבוטניקה באוניברסיטה העברית בהר הצופים, שכנו בירושלים שהייתה הבסיס למחקרם וליציאתם לשטח לאיסוף צמחים. כשנמצא מין חדש למדע, בירושלים ובסביבתה, כבדו את הפרח /הצמח בשם ירושלים כדי להאדיר את ירושלים שהייתה קדושה וחשובה עבורם.”הנה מתגלה, שלא רק שליטים, מלכים ושאר כובשים ערגו לעיר. לא רק אנשי דת ורוח, היסטוריונים וארכיאולוגים, אלא גם אנשי חקר בוטני כיבדו והשאירו חותמם על ירושלים. ועכשיו גם אנחנו. יצאנו לביקור במקום הכי נפוץ (ונפיץ) בעולם.

הסיור בהנחיית אסתר סעד, לתור אחר ריחות, צבעים, היסטוריה ותרבויות. נפתחנו אל כל מה שיודעת העיר הזו לתת גם בימים של חצי כוח בהן חלק מהחנויות סגורות משיקולי רווח הפסד, כי עדיין מעט מאוד תיירים בעיר, בגלל השפעות הקורונה.

לסיכום, היה נהדר! תודה רבה לאסתר סעד שהובילה אותנו בין הסמטאות. תודה על הסיפורים, על ההיכרויות עם בעלי המלאכה , חנויות התבלינים, האירוח אצל סוחר הבדים הנפלא ועוד, ועוד. תודה רבה לפרופ’ זהרה יניב בכרך תודה מיוחדת לכל המשתתפים. הייתם חבורה נהדרת, נעימה ומסקרנת.
היה תענוג לחוות אתכם את היום הזה.

שלכם, יפה ברמץ חמוטל, מנכ”לית העמותה.

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן