צמחים מן הגינה לבריאות העין – מאת אלומה גלזר

מאחר ובימים אלה אנחנו עוסקים בצמחים לבריאות העין והימים הם ימי חורף, נמליץ כאן על מספר צמחים המתאימים לגידול בגינה בעונה זו היכולים לעזור לנו לטיפול בשתי סוגיות – בריאות העין וגם התמודדות עם מחלות החורף.

נמצא כאן צמחים שהם צמחי גן הירק, צמחים שמקומם בגינה הוא בחלקת צמחי הנוי וגם שני עצים קטנים.

צמחי גן הירק ישמשו כמקור לקרוטנואידים החיוניים לבריאות העין. בעונה זו ניתן לשתול חסה (Lactuca sativa), להתחיל בזריעת גזר הגינה (Daucus carrota) ומי שכבר שתל בראשית החורף ברוקולי (Brassica oleracea var. italica) וסלק  עלים, יוכל ליהנות מהם עכשיו.

בחלקת צמחי גן הנוי ניתן לשתול עתה את אכילאה אלף-העלה (Achilla millefolia) (משפחת המורכבים), סיגל ריחני (Viola odorata) (משפחת הסיגליים) ובבונג דו-דוני ((Matricaria recutita (משפחת המורכבים), כולם משמשים כצמחים נוגדי דלקת ולפיכך יעילים גם לדלקות עיניים.

האכילאה היא צמח עשבוני נמוך, רב-שנתי, בעל עלים גזורים ל”אלף” אונות, הפורח באביב בעמודי פריחה הנושאים סוככים של פרחים לבנים קטנים. עמודי הפריחה מתאימים לקטיף ומשתמרים לאורך זמן. למטרות מרפא משתמשים בעלים אותם ניתן לקצור בכל עת שיש צורך. האכילאה יוצרת סביבה צמחי בת רבים וכך נוצר בגינה גוש של צמחי אכילאה. לכן יש להקצות לאכילאה מרווח של כ-25 ס”מ מצמחים אחרים, בו היא תוכל להתפשט. בשל היותה צמח נמוך כדאי לשתול אותה בקידמת הגינה.

אכילאה אלף העלה

אכילאה בפריחה

לצידה, גם-כן בקידמת הגינה, כדאי לשתול את הסיגל הריחני. גם-כן צמח נמוך, רב-שנתי, בעל עלים דמויי לב בקוטר 2-4 ס”מ הנישאים על פטוטרת ארוכה ופרחים יפהפיים הצומחים מחיקי העלים, ריחניים מאד בגוון סגול. גובה גבעולי הפריחה כ-10 ס”מ. גם הסיגל יוצר סביבו גוש של צמחי בת על-ידי שלוחות. בסיגל הריחני משתמשים הן בעלים והן בשורשים.

 סיגל ריחני

להשלמת הפינה הזו בגינה ניתן להוסיף את הבבונג הדו-גוני, הידוע גם בשמו הלועזי “קמומיל”, הצמח הידוע ביותר לטיפול בדלקות עיניים, וגם בהצטננויות, דלקות דרכי הנשימה ודרכי העיכול. הבבונג הוא צמח עונתי חורפי בעל ריח אופייני. ניתן עדיין לזרוע אותו, אך במידה וניתן להשיג שתילים מוכנים כדאי לשתול אותם ולהתחיל ליהנות מהצמחים מוקדם יותר. גם הבבונג הוא צמח נמוך, כ-20 ס”מ גובה, בעל עלים גזורים, ופריחה אופיינית למשפחת המורכבים אליה הוא משתייך – תפרחת, שקוטרה כ-2.5 ס”מ, שבמרכזה פרחים צינוריים צהובים על מצעים קמורה דמוית חרוט, ופרחים לשוניים לבנים בהיקף. בבבונג משתמשים בתפרחות ולכן צריך כמות גדולה של צמחים מה שאומר שכדאי להקצות להם ערוגה לצורך זה ולזרוע או לשתול במרווחים של 10 ס”מ. צמחי הבבונג נוטים להתקף על-ידי כנימות ועל-מנת להדבירן מומלץ להשתמש בחומרי הדברה טבעיים בלבד, אותם ניתן למצוא במשתלות.

בבונג דו-גוני    

עוד נשתול בגינת הנוי שני עצים קטנים שפירותיהם יכולים לשמש מקור לאנתוציאנינים החיוניים לבריאות העיניים. הראשון מביניהם הוא הסמבוק השחור (Sambucus nigra) (משפחת היערתיים). הסמבוק הוא שיח-עץ הנמצא בשלכת בעונה זו. באביב הוא ילבלב בעלים מנוצים גדולים ובאביב יתחיל לפרוח בסוככים של פרחים בגוון לבן-קרם יפים, עדינים וריחניים (יתכן כי בשנה הראשונה עדיין לא תהיה פריחה). הפירות מבשילים בסוף הקיץ. יש להם גוון כחול כהה הנראה כשחור, ומכאן שמו של הצמח.

סמבוק שחור, שתיל צעיר בפריחה

העץ השני הוא הקטלב משונן (Arbutus unedo) (משפחת האברשיים) שמקורו, להבדיל מהקטלב המצוי הגדל בר בארץ הוא מארצות מערב הים-התיכון. הקטלב הוא עץ לא גבוה שגובהו המרבי הוא 5-10 מ’, ירוק עד, פורח באביב ובשלהי הקיץ מניב פירות בעלי קליפה גבשושית בגוון אדום-כתום. הפירות טעימים, נימוחים בפה ועשירים באנתוציאנינים. בקטלב המשונן משתמשים גם בעלים, העשירים בארבוטין שלו השפעה נוגדת דלקות, יעילה בעיקר לטיפול בדלקות דרכי השתן.

קטלב משונן

עבודה נעימה!

 אלומה גלזר דותן M.Scמוסמכת בבוטניקה חקלאית, תזונאית קלינית טבעית, מטפלת בצמחי מרפא ומוסמכת לטיפול בפרחי באך. עוסקת רבות גם בהיבט של גידול צמחי תבלין ומרפא.פועלת בעיקר בירושלים והסביבה.אמצעי התקשרות: alumagd@gmail.comwww.metaplim.co.il/aluma02-5361107, 0523495404
Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן