פרחי האביב – מאת אלומה גלזר

האביב בעיצומו וצמחי הגן שלנו מלבלבים במלוא עוצמתם למרות החורף השחון שעבר עליהם. רבים מהם גם פורחים בעונה זו. נפנה עתה את הזרקור אל הצמחים הפורחים ואל שימושי הפריחה, משימושי מרפא ועד לשימושי נוי ובושם.

בצמחים שלהם עלים ארומטיים ואנו מעוניינים בעיקר בשימוש בעלים של הצמח, כמו אזוב מצוי “זעתר”, אזובית פשוטה “אורגנו”, אזובית תרבותית “מיורן”, מליסה רפואית, כדאי לקטום את גבעולי הפריחה משום שהם מפחיתים את מידת הארומטיות של העלים. לעומתם נעודד פריחה בצמחים הבאים:

אזוביון רפואי Lavandula angustifolia/ שפתניים: בצמח זה אנו משתמשים בפרחים. לצמח עמודי פריחה גבוהים הנושאים פרחים לילכיים קטנים וריחניים מאד. אוספים את גבעולי הפריחה כשמרבית הפרחים בעיצומה של הפריחה. קיטום הענפים מעודד גל פריחה נוסף. מייבשים את ענפי הפריחה במקום מוצל ומאוורר. הייבוש אורך כשבוע – 10 ימים, אז מפרידים את הפרחים מהגבעולים ומאחסנים בשקיות נייר. ניתן להשתמש בהם – לחימום במבער אשר מפיץ את השמן האתרי המרגיע שלהם בחדר, להנחה בתוך שקיות בד בארונות למניעת עש בארונות ולבישום הבגדים שבהם, או להנחת השקיות בכל מקום רצוי אחר להפצת הריח הנעים והמרגיע.

אכילאה אלף העלה Achillea millefolia/מורכבים: הצמח פורח עתה בעמודי פריחה הנושאים סוככים של פרחים קטנים בגוון לבן-ורוד. ניתן לקטוף את עמודי הפריחה כפרחי קטיף לבית. גם כשהפרחים מתייבשים הם משתמרים בצורתם המקורית לתקופה ארוכה כפרחי “אלמוות”.

בת-קורנית פשוטה/”תימין” Thymus vulgaris/שפתניים: פרחיה קטנים בגוון תכול לילכי וריחניים מאד. יחד עם העלים הריחניים פשוט כדאי שתהיה בכניסה לבית או ביציאה ממנו והריח הנפלא ילווה אותנו כל היום.

דם-המכבים האיטלקי Helichrysum italicum/ מורכבים: לענפים הפורחים ריח חזק דמוי תערובת קארי, מה שעושה אותם יעילים לתיבול מאכלים ללא ההשפעה המחממת של תערובת תבליני הקארי ההודית, לייבש אותם ולהשתמש בהם כ”פרחי אלמוות” לצד פרחי האכילאה, או לחלוט אותם לשטיפת פה לשמירה על היגיינת הפה.

 ורד תרבותי Rosa sp./ ורדיים: הוורד, הוא “מלך הגן” וכדאי שיהיה לנו אחד כזה בגינה, רצוי מקבוצת כלאי התה שלהם פרחים גדולים וריחניים. פרח שיקבל את פנינו לאורך כל העונה החמה בכל עת שנעבור לידו. לשם כך צריך לקטום את הפרחים בכל פעם עם סיום הפריחה. לפני סיום הפריחה ניתן לאסוף את עלי הכותרת להכנת תערובת “פו-פורי”, להכנת מי ורדים או ריבת ורדים. יחד עם זאת, אם אנו קוטמים את הפרחים, לא יהיו לנו פירות. חליטת פירות ורד הכלב היא מקור טוב לויטמין C. נתון להחלטתכם.

זוטה לבנה Micrmeria fruticosa/ שפתניים: פריחה לבנה עדינה. אמנם גוזלת ממידת הארומטיות של העלים, אבל מזמנת פרפרים, בעיקר לבנין הכרוב לגינה. חגיגה אביבית נפלאה!

פיגם Ruta sp./ פיגמיים: צמח נוסף המזמן לנו פרפרים מרהיבים לגינה. אמנם הדרך אל הפרפרים עוברת דרך הזחלים הרעבתניים של פרפר זנב הסנונית, אולם הפיגם הוא צמח חזק היכול לעמוד בכך והוא מתאושש לאחר התגלמות הזחלים. התמורה היא בהופעת פרפרי זנב הסנונית בגינה. תמורה ראויה בהחלט! הפיגם פורח גם-כן עתה, פריחתו איננה מרהיבה וגם לא נהוג להשתמש בה.

סמבוק שחור Sambucus nigra/אדוקסיים (יערתיים): פורח עתה בסוככים לבנים יפים. ניתן להשתמש בפרחים לחליטה להקלה על חום והצטננות, הם עשירים בחומצה אורוסולית המעודדת אפופטוזיס של תאים סרטניים, או להכנת מי פנים. מאידך ניתן לאפשר לפרחים לסיים לפרוח ולהתפתח לפירות ה”שחורים” של הסמבוק, פירות עשירים באנתונצינים נוגדי חמצון ונוגדי נגיפים, המתאימים להכנת ריבות, ליקרים או סירופ.

ענף פורח של סמבוק שחור

עוד ניתן את הדעת לעצים הפורחים עתה, עצים המייצגים את שבעת המינים של הארץ, זית, רימון, גפן ופגות התאנה. כולם יבשילו פירותיהם במהלך הקיץ והסתיו ויפשרו לנו ליהנות מטובם.

 אלומה גלזר דותן M.Scמוסמכת בבוטניקה חקלאית, תזונאית קלינית טבעית, מטפלת בצמחי מרפא ומוסמכת לטיפול בפרחי באך. עוסקת רבות גם בהיבט של גידול צמחי תבלין ומרפא.פועלת בעיקר בירושלים והסביבה.אמצעי התקשרות: alumagd@gmail.comwww.metaplim.co.il/aluma02-5361107, 0523495404
Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן