חרדה וטיפול צמחי: תיאור מקרה – מאת שרון קוצר M.N.I.M.H

טיפול צמחי במהותו הוא טיפול תומך ומחזק, לכן הוא יכול לסייע לאדם הסובל מחרדה להתמודד באופן טוב יותר עם הבעיה. חרדה נובעת בדרך כלל מאיזשהו חוסר סדר פנימי, לעתים קיצוני, של מערכות קוגניטיביות, מה שעלול לגרום גם להפרעות פיזיולוגיות, כגון אי סדרים הורמונליים ובעיות עיכול. צמחים יכולים לתמוך במערכות שנפגעו ובכך לעצור את ההתדרדרות ואת המעגליות של המחלה.

רקע

פרטים אישיים: אישה בת 24, רווקה לא ילדים, לומדת לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה.

תלונה עיקרית: חרדות.

תלונות משניות: בחילות, שלשולים, דופק מהיר ולא סדיר, קור כללי.

תיאור המקרה:

כשנה לפני תחילת הטיפול התחילו תופעות של בחילות, קור כללי, רעידות ושלשולים, כמעט לאורך כל היום. לאחר מכן התחילו “התקפי חרדה”, בדרך כלל (אבל לא רק) לאחר אכילה (“מאוד מפחדת לאכול”), מלווים בכובד חזק בראש, חולשה ברגליים, סחרחורות ונשימה מאומצת. ההתקפים האלה באים בגלים, לאורך כל היום, ומלווים בדופק מהיר וחזק ובהרגשה כללית קשה. כל התופעות נמצאות עדיין בתהליך כללי של הרעה, בעיקר בשלושת החודשים האחרונים.

טיפול תרופתי: התחילה לקחת לוריוון (Lorivan) כשבועיים לפני הביקור. “עוזר, מקהה את עוצמת החרדה והתופעות הנלוות”.

היסטוריה רפואית:

ילדוּת: בחילות קשות בנסיעות.

בסביבות גיל 18: תקופה של בחילות קשות מלווה בכיווץ כללי בגוף, עם מקרה אחד של סחרחורות קשות ואשפוז של יום. תוך מספר חודשים, בהדרגה, התסמינים חלפו מאליהם.

בעיות רפואיות נוספות:  

  • סובלת מנוקשות וכיווץ כללי בעיקר באזור השכמות, הצוואר והכתפיים.
  • שינה קלה עם יקיצות. הבעיה קיימת כבר תקופה ארוכה אבל החמירה משמעותית בשנה האחרונה.
  • מחזור: סדיר, 28 יום. PMS המתבטא בעצבנות ובחוסר שקט “מאוד מטריד”, מלווה ברגישות בחזה והרגשת רעב קבועה. התסמינים מתחילים ומתגברים כשבוע לפני תחילת הווסת.

היסטוריה משפחתית:

שני אחים ואחות בריאים, מלבד נטייה קלה לאלרגיות עונתיות. אבא בריא, בעל לחץ דם גבוה גבולי. אימא נוטה לחרדות ולדאגות. דמיון בין האימא לבת בחלק מהתסמינים; “אימא מעולם לא הגיעה למצב קשה כמוני”.

סיכום

אישה צעירה, בסה”כ בריאה מבחינה גופנית, בעלת כושר גופני טוב. סובלת מחרדות ברמה בינונית-גבוהה, עם תסמינים נפשיים וגופניים. מודעת מאוד למצבה. הרקע לחרדות אינו ברור לגמרי ואינו מבוסס על טראומה ספציפית. כנראה קשור לדינאמיקה משפחתית, נטייה משפחתית מסוימת (גם אמה סובלת מחרדות) ו”יציאה לעולם”. יכול להיות שהאם והבת מפתחות סימני חרדה הקשורים אחת למצבה של השנייה, מעין “השראה הדדית”. הבעיה מאוד מפריעה בתפקוד היומי ועוצרת את המטופלת מהתקדמות בתחומי לימודים ועבודה, שאותם איננה מסוגלת לבצע בשלב זה.

תכנית טיפולית

  • הסדרת נושא התזונה תוך מיפוי של מזונות בעייתיים, אופן אכילה וכו’.
  • בדיקת אפשרות של יציאה חלקית מחוץ לבית ההורים, על מנת להשתחרר מאווירה מסוימת שאיננה תומכת בפיתרון הבעיה.
  • המלצה על בדיקה גסטרולוגית, לשלילת אפשרות של בעיה אורגנית.  
  • בשלב מאוחר יותר: המלצה על התחלה של פעילות גופנית עדינה, על מנת להפעיל את הגוף ולמנוע המשך כיווץ ונוקשות. (הייתה מאוד פעילה מבחינה גופנית לפני תחילת המשבר).  
  • המלצה על טיפול רגשי (בשלב הנוכחי עדיין איננה מעוניינת, עקב ניסיון לא מוצלח בעבר).

הטיפול באמצעות צמחי מרפא

מטרות הטיפול הצמחי
  • שחרור והרפיה גופנית נפשית.
  • פעילות נוגדת חרדה ודיכאון.
  • פעילות נוגדת דלקת וקרמינטיבית על מערכת העיכול.
  • תמיכה וחיזוק כלליים.
מרשם I
 Verbana off. SP 2:5 25%
 Rosmarinus off 1:3 20%
 Pelargonium spp. SP 2:5 20%
 Micromeria fruit. SP 2:5 20%
 Ruta chalepen 1:5 15%

מינון: 5 מ”ל 3 פעמים ביום, אחרי האוכל.
ובנוסף: מיץ פרע Hypericum peforatum juice
מינון: 10 מ”ל 3 פעמים ביום, לפני האוכל.

SP : טינקטורה מצמח טרי

יתרונות: SP שומר בשלמות רבה יותר על החיוניות והאנרגטיוּת של הצמח, ובכך הוא דומה יותר למקור. הדבר נכון בעיקר לגבי צמחים עדינים, ארומטיים, שגם כאשר תהליך הייבוש שלהם זהיר, חלק מהרכיבים הפעילים שלהם הולך לאיבוד; שיטת ורהכנה זו חוסכת מקום בפורמולה ומאפשרת תכולה גבוהה של הצמח בפמולה.

חיסרון: SP מכיל הרבה מאוד מים, ובאופן יחסי הוא פחות מרוכז.

בחירת הצמחים ופעילותם בפורמולה

בפורמולה זו אין צמח מוביל. חמשת הצמחים הם מרגיעים ומשחררים עדינים, בעלי השפעה מאזנת ומווסתת על המקצב הכללי של מערכת העיכול. יש צמחים שספיגתם מורכבת ודורשת פעילות אנזימטית מלאה של מערכת העיכול. אני ממליץ ליטול פורמולה זו אחרי האוכל, כאשר הפעילות האנזימטית מלאה, כדי שהספיגה תהיה איטית יותר, הדרגתית יותר ומלאה יותר.

ורבנה: רפואית הוא אחד הצמחים הטובים ביותר לתמיכה וייצוב במצבים של תנודתיות וחוסר יציבות. הצמח תומך באנשים ש”מתמוטטים” מכל שינוי, תמיכה נפשית וגם פיזיולוגית. בין השאר, בעיקר באמצעות השפעה על הכבד, הוא מייצב את פעילות מערכת העיכול.

רוזמרין: במקרה ספציפי זה בעיקר עוזר לייצב את המטופלת בשלבים הראשונים. הוא משפר את התפקוד היומיומי ועוזר למיקוד. 
– בדרך כלל, במצב של עומס עִצבי, מערכת העיכול נכנסת לאי סדרים ובעיות – כיווץ יתר או רפיון.

פלרגוניום: הוא צמח נוסף בפורמולה שמסדיר את המקצב של מערכת העיכול. בנוסף הוא פועל כמרגיע עדין במהלך היום, וגם עוזר לחרדות, בעיקר חרדות הקשורות למחזוריות השינה.

זוטה: ( Micromeria ) מסייעת להרפיה ושחרור של מערכות עצב-שריר (neuromuscular), בעיקר באנשים מכווצים, בעלי טונוס גבוה, שנמצאים בפחד ובמגננה.

פיגם: באנשים חרדתיים מנגנון האיזון של הפחד אינו פועל כשורה. פיגם הוא אחד הצמחים נוגדי החרדה הקלאסיים ביותר: הוא עוצר התדרדרות ממצב של פחד למצב של חרדה. ניתן לצרוך פיגם גם בשלב האקוטי וגם למניעה.

מיץ פרע: קיימים סוגים רבים של פרע, חלקם בעלי השפעה חזקה וחלקם בעלי השפעה לא ידועה.  אני מעדיף להשתמש במיץ היפריקום מפוסטר, שמבחינה אנרגטית הוא הפעיל ביותר, החיוני ביותר והטבעי ביותר שאני מכיר. בעיניי זהו אופן השימוש האופטימלי בצמחים. המיץ משמר את הצמח במיטבו וגם משפיע במהירות, ביעילות ובעדינות. צריכתו לפני האוכל מאפשרת ספיגה קלה ומלאה, ללא הפרעה של רכיבי תזונה אחרים.

מעקב טיפולי – פגישה שנייה (לאחר כשבועיים)
המטופלת דיווחה שלקחה צמחים באופן מלא ללא בעיות. כמעט לא נטלה Lorivan. מרגישה “שיפור מסוים”. פחות כובד בראש “מלבד לאחר ארוחות”, פחות חרדות – “לא כל יום”.

מערכת העיכול: ראש כבד, עומס ולחץ אפיגסטרי לאחר כל ארוחה וכאבים לאחר ארוחות, אבל לא קבועים. לעתים נפיחות וגזים. שיפור ביציאות. היו מספר ימים רצופים ללא שלשולים אבל הנטייה עדיין קיימת. עברה בדיקה גסטרולוגית, כולל נוכחות הליקובקטר, ללא ממצאים מיוחדים.

תזונה: קיבלה המלצות תזונתיות, כולל ניסיון לארוחות יותר סדירות, עם דגש על מזון מבושל וטרי.

מרשם II
 Verbena off. SP 2:5 25%
 Valeriana off 1:3 15%
 Pelargonium spp 2:5 20%
 Matricaria rec. FE 1:1 30%
 Ruta chalepen 1:5 10%

מינון: 5 מ”ל 3 פעמים ביום, אחרי האוכל.
ובנוסף: מיץ פרע Hypericum peforatum juice
מינון: 10 מ”ל 3 פעמים ביום, לפני האוכל.
FE = Fluid Extract  = תמצית נוזלית
בחירת הצמחים ופעילותם בפורמולה

ולריאן: למרות שהמטופלת הציגה שיפור, היא עדיין הייתה בעומס ולחץ. הוספתי לה ולריאן, שהוא בעיניי אחד הצמחים החשובים להרפיה ולשחרור מתח בשרירים (שרירי שלד ושרירים חלקים). די בריכוז נמוך של ולריאן בפורמולה.

קמומיל: צמח נוגד עוויתות; תומך גם במערכת העיכול, שנמצאת כל הזמן בטונוס יתר.

פגישה שלישית (לאחר כשלושה שבועות)

– המטופלת ממשיכה ליטול Lorivan במינון מופחת בהשוואה לתקופה שלפני הטיפול, בעיקר לפני השינה, “כשמרגישה שצריך”. “עם לוריוון – השינה טובה מאוד”.
– חרדה: לעתים עדיין יש התקפים, מלווים בדופק חזק, אבל התכיפות והעוצמה פחתו.
– עיכול: השיפור נמשך. תחושת כבדות אחרי הארוחות נמשכת אבל מופחתת. היה אירוע יחיד של כאב אפיגסטרי. 
– המטופלת מבקשת יותר תשומת לב לבעיית הכיווץ והנוקשות בשרירים.

מרשם III

מרשם חוזר של טינקטורה + מיץ היפריקום.

 Calendula oil 20ml
 Matricaria oil 15ml
 Hypericum oil 15ml
 Roman chamomile EO 5gtt
 Lavender EO 3gtt
 Bergamot EO 2gtt  
 Jasmine EO 2gtt

EO = Essential Oil = שמן אתרי
Gtt = טיפות

זהו שמן עיסוי כללי להרפיה. טוב לפחד תמידי ולהחזקת יתר, לעיסוי אזורי גוף מכווצים  (שְכמוֹת, צוואר, עורף, לסתות, רקות, אזור מקלעת השמש) בלא הגבלה על מספר העיסויים ביום.

פגישה רביעית (לאחר כחודש)

היה מקרה אחד של כאב אפיגסטרי קשה ומקרה אחד של התקף חרדה קשה (ביציאה מחוץ לבית). מלבד זה, חודש טוב, עם תופעות מינוריות מבחינת מערכת העיכול. המטופלת מרגישה שהיא מתחזקת ומתחילה לחשוב על יציאה יותר תכופה מהבית וחזרה ללימודים (כנראה בתחום שונה ממה שלמדה עד תחילת הבעיה).
התחילה בהמלצתי טיפול פסיכולוגי; עד עכשיו – מרוצה.

מרשם IV

מרשם חוזר.

סיכום

הטיפול נמשך כשנה. במהלכו ראינו עליות וירידות, אבל בכיוון כללי של שיפור רצוף. הטיפול הצמחי והתזונתי לוּוה בעבודת מוּדעוּת, שהלכה והעמיקה במהלך הפגישות, וזאת בנוסף לטיפול פסיכולוגי חיובי מאוד.

נכון להיום, כשנה ללא טיפול צמחי רצוף, המצב יציב וטוב. אין בעיות עיכול ואין התקפי חרדה. לעתים התקפים של כבדות בראש, “אבל כבר לא מדאיג אותי כמו בעבר”.
המטופלת חזרה ללימודים בתחום שונה.

מניסיוני, צמחים מציעים טיפול תומך יעיל במקרים של חרדות נפשיות ברמות שונות. לרוב מומלץ לשלב את הטיפול הצמחי יחד עם טיפולים נוספים כגון ייעוץ פסיכולוגי, עבודת גוף-נפש, טיפולים במגע ועוד.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן