השימוש הקליני בצמחי המדבר – אפר הלענה / השחמת צמחים – מאמר מאת גידי גור

Folium Artemisiae Argyi | Artemisia herba-alba |Artemisia judaica 

השחמת צמחים לידי אפר נהוגה מימי קדם. עדויות לכך אנו מוצאים גם ברפואה הסינית, בספר ״קלאסיקת עשבי המרפא של שנונג״ (Shennong Ben Cao Jing) וגם ברפואה הערבית, בספרו של אבן סינא – ״הקנון של הרפואה״ (The Canon of Medicine).(1)

לרוב, השחמת הצמח לידי אפר נעשית במחבת אידוי על אש נמוכה, או בכלי חרס מאוורר על גחלים. את הלענה משחימים בבערה איטית, לאחר שהחומר מיובש היטב, וניתן לעשות זאת גם בבערה ישירה. (2)

השחמת הצמח לאפר משנה את תכונות המקור של הצמח, ומבליטה תכונות אחרות. להלן דוגמאות לשימוש באפר צמחים שונים:

Fagonia arabica (פגוניה ערבית) – צמח מניע דם בצורתו הטבעית, אך משמש כמחזק ואדפטוגן לאחר השחמה לאפר.

Anabasis articulate (יפרוק המדבר) – בכתביו של איבן סינא מצויין לשימוש רק בצורתו המושחמת לאפר, על מנת לנקז מרה שחורה, וכן נחקר רבות לטיפול בסרטן. (2)

 Schizonepeta tenuifolia– בצורתו הטבעית משמש כמייזע ומאוור פריחות; בצורתו המושחמת משמש כעוצר דימום, לטיפול בהפרעות גניקולוגיות. (3)

Radix et Rhizoma Rhei – Rheum spp. (ריבס) – בצורתו הטבעית משמש כמשלשל, ובצורתו המושחמת עוצר דימום גניקולוגי או דימום בריאות.

Crinis carbonisatus (שיער אדם מפוחם) – מסייע על פי הרפואה הסינית בהזנת דם ויין ועצירת דימום.

הרשימה ארוכה מאוד ולמעשה מונה שלוש קבוצות עיקריות של פעילויות:

1.    עצירת דימום

2.    חיזוק דם

3.    ניקוז מרה

אפר הלענה נמצא בשימוש נרחב מאוד ברפואה הסינית. מנסיונו הקליני של המחבר, השימוש באפר לענת המדבר או יהודה משיג תוצאות לא פחות טובות. את אפר הלענה הסינית שמשמשת לפעולת המוקסה (חימום נקודות דיקור) נקבל לרוב לאחר בערת החומר. ניתן להפיק את החומר עצמאית לאחר הייבוש, על ידי אחת מצורות ההכנה המוזכרות מעלה. (3)

מיתרונות ותכונות אפר המוקסה, לפי ספרות הרפואה הסינית (3) וניסיון המחבר:

1.    טיפול באקנה – באקנה חריף מטפלים באמצעות מוקסה (חימום הנקודות) ולאחר מכן מערבבים אפר של לענה עם שמן שומשום ושמן של לענה (השמן מתקבל בזמן הבערה, ואפשר לקנות גם שמן כזה שהופק מראש ונמכר בבקבוקים) על הפצעים עצמם. משאירים למהלך הלילה.

2.    טיפוח העור – יש לערבב אפר הלענה עם חלב, דבש או חלמון ביצה וליישם כמסכה על הפנים במשך 20 דקות. מסכה מנקה רעלים מהפנים ומשפרת את זרימת הדם.

3.    עצירת דימום – פיזור האפר ישירות על הפצע מסייע בעצירת דימום. אנו מיישמים זאת בטיפול בבע”ח לא מעט, ובהצלחה.

4.    קשקשת – ניתן להכין תערובת לחפיפת ראש עם בסיס שמן שומשום ואפר הלענה. זה האחרון אינו פוגע בשומן השיער ומסייע בהפחתת הקשקשת ויובש חריף של סתיו. באמצעות אותה התערובת ניתן לטפל גם בסדקים בכפות הרגליים.

5.    נוגד זיהום – האפר הדגים במחקרי מעבדת תכונות אנטי בקטריאליות ואנטי ויראליות. ניתן לשלב את האפר באפליקציות חיצוניות להפחתת אודם ונפיחות.

6.    הקלה על כוויות – כוויות שמקורן ממוקסה מוקלות מהר יותר על ידי פיזור אפר המוקסה על הכוויה. ניתן לשלב את האפר במשחת ״שיונקו״ (ליטוספרום) או לערבב עם שמן שומשום ולהניח על אזור הכוויה.

צילום: גידי גור ©


 
גידי גור L.Ac, MSc
מטפל ברפואה סינית, בוגר אוניברסיטת בייגין ברפואה פנימית והתמחות באימונולוגיה לתואר שני באוניברסיטת ז’ה זיאנג, הרבליסט, מורה דרך ורועה צאן. אמצעי התקשרות :
077-2028100
gidi@moavmedic.com
Print Friendly, PDF & Email

מקורות

1. Dayeratolmaaref-e Teb-e Sonatti : Vaje Name-e Giahi, دايره المعارف طب سنتي گياهان دارويي 2. THE CANON OF MEDICINE –AVICENNA- VOL2- SEYYED HOSSEIN NASR P-90-92 3. 国医绝学健康馆艾灸疗法治百病艾灸盒艾条艾灸书穴位图随身灸, 1988.

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן