השוק האירופי מציע הזדמנויות חדשות לשיווק רכיבים טבעיים ומוצרי בריאות מישראל

מאמר מאת *CBI, בתרגום ועריכת גרסה מקוצרת, ע”י פרץ גן**

הצרכנים האירופיים מודעים יותר, ביחס לאוכלוסיות אחרות, לחשיבות של אורח חיים בריא. הם לוקחים יותר אחריות הן לבריאות הנפש שלהם והן לרווחה הפיזית. השימוש ברפואה אלטרנטיבית, בתזונה אורגנית ובתוספי תזונה ממשיך לגדול באירופה. השינויים באופי האוכלוסיה, שינוי בחקיקה ובמדיניות לגבי “מזון חדש”, יוצרים הזדמנויות חדשות עבור היצואנים הישראליים.

תפיסת “מה זה אומר להיות בריא” משתנה בקרב הצרכנים האירופיים. במקום להתמקד בטיפול במחלות, הצרכנים תופסים את הבריאות יותר ויותר במונחים של מניעת מחלות, הרגשה טובה ומראה קורן. כתוצאה מכך, הביקוש למוצרי בריאות טבעיים ותוספי מזון גדל. יחד עם זאת, החברה האירופית והצרכים הבריאותיים שלהם משתנים.

האוכלוסייה האירופית מזדקנת

ההערכה היא כי עד שנת 2050, סביב 30% מהאוכלוסייה האירופית יהיה בגיל 65 ומעלה, לעומת 17% בשנת 2013. הקשישים הם פלח שוק חשוב עבור יצרני בריאות טבעיים. אנשים מבוגרים משתמשים יותר מוצרים לטיפול עצמי מאשר צרכנים צעירים יותר, ויותר מעוניינים במוצרי בריאות טבעיים.

לאוכלוסייה מזדקנת יש צרכים בריאותיים ספציפיים. וחשוב מכל, אנשים מבוגרים מתמודדים עם סיכונים הרבה יותר גבוהים לבעיות משותפות, במיוחד משום שהאוכלוסייה האירופית סובלת מעודף משקל וחוסר פעילות גופנית מספקת. כ -22% מאוכלוסיית אירופה מקבלים טיפול ארוך טווח בסוגיות הקשורות בשרירים, בעצמות ובמפרקים, כגון ראומטיזם ודלקת מפרקים ניוונית.

כמעט 4 מתוך 15 אנשים באירופה מושפעים מחרדה ומדיכאון מדי שנה. המקור עיקרי של המתח קשור לעבודה. מתח הקשור לעבודה מדווח לרוב על ידי עובדים בגילאי 40-54.

צמיחה בשוק תוספי התזונה

Future Market Insights  (,FMI סקרי שוק) צופים כי שוק תוספי המזון באירופה יגדל ב – 7% מדי שנה מ – 2015 עד 2025. בשנת 2025 יגיע השוק ליותר מ 60 – מיליארד דולר. הביקוש לתוספי תזונה הוא החזק ביותר במערב אירופה, בפרט בגרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה, אך שוק תוספי התזונה במזרח אירופה יגדל יותר מאשר במערב אירופה. Nutrition Business Journal מעריך כי בשנת 2016, המכירות של ויטמינים ומינרלים גדל ב -10% במזרח אירופה ורוסיה, שיעור כפול משיעור הגידול העולמי.

גידול בצריכת מוצרי צמחי מרפא

קיים שוק חזק למוצרי מרפא צמחיים באירופה. גרמניה וצרפת הן המובילות בשוק. בשנת 2017, הצרכנים הגרמניים השקיעו 1.95 מיליארד אירו (מחירים קמעונאיים) במוצרים צמחיים. צרפת היא עדיין השוק השני בגודלו באירופה.

במזרח אירופה, פולין היא השוק העיקרי בצמיחת מוצרי מרפא מצמחים. שווקים נוספים במזרח אירופה הם בולגריה, צ’כיה ורומניה. מחוץ לאיחוד האירופי, רוסיה היא שוק הצמיחה העיקרי.

יש עניין עולמי הולך וגדל ברפואה הסינית המסורתית ואיורוודה, בעיקר במערב אירופה ובצפון אמריקה. זהו מנוע צמיחה בשוק העולמי עבור מוצרי מרפא צמחיים, אשר יגדל  ב-7.6% מדי שנה בין 2017 ל 2027. בשנת 2017, איורוודה היוותה 58% משוק זה. גדל גם הביקוש למרכיבים איורוודיים, כגון כורכום, זנגביל ושמן נים.

מודעות הצרכנים לתופעות הלוואי של הרפואה הקונבנציונלית מתחזקת, במיוחד עבור תרופות חזקות הנלקחות על פני תקופות זמן ארוכות.

ארומתרפיה במקום אנטיביוטיקה

החשש מפני עמידות מיקרוביאלית הוא דאגה גוברת באירופה. המרכז האירופאי למניעת ובקרה על מחלות מעריך כי עמידות מיקרוביאלית גורמת ל -25,000 מקרי מוות ו -1.5 מיליארד אירו בהוצאות בריאות והפסדי ייצור באירופה, מדי שנה. הצרכנים חוששים כי אנטיביוטיקה לא תהיה יעילה בעתיד כבעבר. צרכנים ויצרנים פונים למוצרים טבעיים כחלופות, או כדי להשלים אנטיביוטיקה. הצרכנים רואים מוצרי ארומתרפיה כאמצעי מתון יותר ולכן בטוח יותר בהשוואה לרפואה קונבנציונלית.

לדוגמא, שמנים אתריים:

  • עץ התה (Melaleuca alternifolia)
  • (מליסה Melissa officinalis)
  • ציפורן (Eugenia caryophyllata)
  • רוזמרין (Rosmarinus officinalis)
  • אורגנו (Origanum vulgare)
  • שום (Allium sativum).  

FMI צופה כי שוק הארומתרפיה העולמי יגדל ב – 7.7% מדי שנה מ – 2016 ל – 2026, ויגיע ל – 8 מיליארד דולר ב – 2026 (7 מיליארד אירו). צפון אמריקה ומערב אירופה הם השווקים הדומיננטיים, המהווים יותר ממחצית השוק העולמי. שוק הארומתרפיה האירופאי חזק ביותר בגרמניה, בצרפת ובשווייץ, הולנד ובריטניה. ברוב השווקים, מוצרי ארומתרפיה מכוסים על ידי חקיקה הנוגעת לקוסמטיקה. קיים מידע רב וזמין על ארומתרפיה ושמנים אתריים המשמשים להשפעות ספציפיות. הצרכן  כבר יודע או יכול בקלות למצוא מידע על מטרות ואופן השימוש.

הזדקנות בריאה, ספורט ושמירת משקל ממשיכים להיות קטגוריות חזקות

לתוספי תזונה למען הזדקנות בריאה ממשיך להיות ביקוש חזק. הצרכנים מחפשים מוצרים המאפשרים להם להישאר פעילים ככל שהם מתבגרים. המוצרים טבעיים המובילים מכוונים למחלות מפרקים ועצמות. הצרכנים מחפשים מוצרים שהם יכולים להשתמש בהם באופן קבוע על בסיס ארוך טווח. הרכיבים כוללים כורכום, פלפלת ((capsicum, שמן ורדים, צפרני שטן ולבונה.

תחומים פופולריים אחרים כוללים:

  • מתח וחרדה, לדוגמה מוצרים המכילים מליסה ו-וולריאן.
  • בריאות העיכול, למשל מוצרים המכילים אלוורה, כורכום או שומר.
  • בריאות קוגניטיבית, למשל מוצרים עם גינקו בילובה או רוזמרין.
  • אנרגיה ואדפטוגנים, לדוגמה המכילים ירבה מאטה, תה ירוק או כורכום.

תוספי תזונה לנשים, המתמקדים בפוריות, טרום לידה, הריון והשפעה הורמונלית (כגון חליטה המכילה פירות שיח-אברהם), וניהול משקל מוסיפים להיות פופולריים. מרכיבים טבעיים צמחיים משחקים תפקיד חזק כאן. דוגמאות של רכיבים הם מורינגה, תה ירוק ופלפלת.

יש ביקוש גובר לאבקות חלבון מבוססות-צמחים, אם כי המקור הבוטני נשאר משני בהשוואה למקורות חלבון אחרים. השוק העיקרי של חלבונים הוא בתוספים לספורט. בעולם, שוק תוספי הספורט צפוי לגדול ב -9.1% מדי שנה מ -2014 עד 2020. באופן מסורתי, תוספים אלה נצרכו בעיקר על ידי ספורטאים ומפתחי-גוף. עכשיו, יותר ויותר צרכנים אחרים נוטלים תוספי בריאות וכושר, כסגנון חיים. היצרנים בוחנים מקורות חדשים של חלבונים מבוססי צמחים, כדי לבדל את עצמם בשוק. לדוגמה, microalgae כגון spirulina, המשמשים כמקור חלבונים חלופי.

אסמכתאות מדעיות מגבות יעילות של מוצרים בוטניים

מתרבה מספר המחקרים הכוללים סקירות ספרות וניתוח שיטתי לאיתור ולתמיכה ביתרונות הבריאותיים של המרכיבים הבוטניים. לדוגמה, מחקרים רבים מעלים את היעילות של קינמון (רמות גלוקוז בדם), פשטה שרועה- Bacopa (קוגניציה), שום (הורדת לחץ דם) ומוצרי קקאו עשירים בפלבנול (ממתן לחץ דם). מומחים בתעשייה מצביעים על אמון הצרכנים ההולך וגובר באפקטיביות של שמנים אתריים עבור אינדיקטורים בריאותיים שונים.

הצרכנים מעריכים ראיות מדעיות. יצרני מוצרי הבריאות צריכים לספק מחקרים קליניים טובים התומכים ביעילות ובבטיחות של הרכיבים שלהם. יש צורך בזיהוי נכון של המוצר, מפרט ותיעוד. כדי ליצור בסיס לתקשורת עם הקונים שלך ובניית מערכת יחסים מסחרית, על היצרן להבטיח כי הוא עומד בדרישות הקונה, ואף עולה עליהן.

קיימות (sustainability) היא יותר ויותר חשובה בשוק האירופי

הצרכנים האירופיים דורשים יותר ויותר מוצרים בני קיימא, ורוצים לדעת מהיכן מגיעים המוצרים שלהם. הם מעוניינים במוצרים ממקור אורגני מוסמך. ביקוש למרכיבים אורגניים מציע הזדמנויות עבור יצרנים מוסמכים. סך השוק האורגני באירופה גדל ב -11.4% ב -2016 והגיע ל -33.5 מיליארד אירו.

רוב הביקוש למרכיבים אורגניים מגיע מיצרני תוספי תזונה. מוצרים רפואיים אינם יכולים להיות מתויגים כאורגניים, על פי החקיקה האירופית. עם זאת, היצרנים נוטים להשתמש ברכיבים אורגניים כדי להדגים את הפילוסופיה החברתית שלהם, או שהם משתמשים באישור האורגני כמערכת בקרת איכות.

החברות האירופיות הופכות להיות הרבה יותר מעורבות בניהול בר קיימא של המשאבים הטבעיים בהם הן משתמשות. החברות מבצעות השקעות גדולות בפיתוח מוצרים, תיעוד ואישור שוק. הן לא רוצות לקחת סיכונים, בהיצע חומרי הגלם האסטרטגיים ביותר שלהם, במיוחד עבור מרכיבים שנאספו בבר.

לעתים קרובות, הקניינים דורשים אחריות חברתית תאגידית (CSR) כחלק מדרישות הספקים שלהם. הם מצפים ששרשרת האספקה תהיה שקופה יותר ועקיבה (traceable), ושהספק ייקח יותר אחריות על הקיימות של המוצרים שלו.

קיימים תקנים אירופיים לאיסוף צמחים משטחי בר. אם תספק חומרי גלם שנאספו משטחי בר, יש לתעד את איסוף החומרים בהתאם לתקן. ניתן להקים אוסף בר קיימא, או לנסות לביית מיני בר. זה עשוי לעזור לשווק מינים מבוקשים, שאינם זמינים מספיק באירופה.

התפקיד המשתנה של אירופה בשוק מוצרי הבריאות העולמי

גדל הביקוש למוצרי מרפא הנושאים תווית “מיוצר באירופה”, במדינות כמו ארצות הברית, רוסיה, יפן וסין. כתוצאה מכך, גדל ביקוש היצרנים האירופיים  לחומרי גלם מתועדים היטב.

במקביל, הייצור של המרכיבים הפרמצבטיים הפעילים (APIs) באירופה הולך ופוחת. בעוד בשנת 1980 יותר מ-80% מחומרי API המיועדים לשוק האירופי היו ממוצא אירופי, עד 2008 זה ירד שיעורם ל-20%. נכון לעכשיו, מדינות אסיה (כגון הודו וסין) הן דומיננטיות באספקה האירופית של API.

התלות המוגברת במקורות שאינם אירופיים מהווה גורם מרכזי באסטרטגיה של האיחוד האירופי בתחום הבריאות. הדאגות העיקריות הן בדבר הביטחון של אספקת עבור הצרכנים האירופיים, ותפיסת ממשקי API מבחוץ כבעלי איכות נמוכה.

אך גם תעשיית ה- API הגדלה באסיה דורשת כמויות גדלות של חומרי גלם, וזה מקטין עוד את אספקת הרכיבים לאירופה. קונים באסיה מוכנים לשלם מחירים גבוהים יותר, בעוד דרישות האיכות לעתים קרובות הן נמוכות יותר מאשר באירופה. זה הופך את השווקים באסיה ובאירופה ליותר אטרקטיביים, עבור ספקים חדשים ממדינות מתפתחות (וגם מישראל).

תקנה חדשה מקלה על יצוא “מזון חדש” לאירופה

בינואר 2018 נכנסה לתוקף תקנה חדשה בתחום המזון, אשר אמורה להוביל לחדשנות בתחום תוספי התזונה. התקנות המתוקנות עשויות להקל על שיווק מוצרי מזון ותוספים חדשים באירופה. החקיקה כוללת כעת תהליך פשוט למזונות “מסורתיים”. אלה הם מוצרי מזון שיש להם תיעוד ההיסטוריה של 25 שנים של שימוש בטוח מחוץ לאיחוד האירופי. עם הוכחה מספקת, רישום באירופה יהפוך הרבה יותר פשוט.

בנוסף, השינויים בתקנות מזון חדש נועדו גם להבהיר, לאחד ולרכז הליכים. תהליך הרשאה מרכזי הוקם, אשר אמור להפוך את קבלת החלטות מהירה יותר ועקבית יותר.

מנגד, הרשות האירופית לבטיחות מזון (EFSA) צריכה להחליט בדבר כ-2000 טענות הנוגעות לייחוס סגולות מרפא למוצרים בוטניים. בעלי העניין קוראים להקמת מסגרת חדשה לבחינת הטענות הללו, שתאפשר הצהרות המבוססות על שימוש מסורתי, איכות ובטיחות. עם זאת, עולה כי ההבדלים בין הגישות השונות במדינות החברות באיחוד האירופי הם גדולים מדי מכדי לגשר עליהם.

התפתחות משפטית נוספת יכולה להפוך את השיווק של מוצרי בריאות טבעיים לקשה יותר. בית המשפט האירופי לצדק קבע לאחרונה כי הצהרות בריאותיות הנוגעות למזונות המיוצרים עבור אנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכות לעמוד באותם כללים כמו הצהרות לצרכנים סופיים. משמעות הדבר היא כי החברות המשווקות מוצרים לאנשי מקצוע יכולות להשתמש רק בהצהרות בריאותיות רשמיות. יצרני מוצרי בריאות יצטרכו להיזהר יותר בתקשורת הנוגעת להצהרות כאלה.

נמשכות בעיות הזיוף ואימות המרכיבים הטבעיים בשוק מוצרי הבריאות

בעיות של זיוף ואימות חומרי גלם הן דאגה גוברת עבור הקונים. אלה יכולות להיות מכוונת, כאשר נעשה שימוש במינים קרובים קשורים, או כאשר חומרים מדרגה נמוכה זולים משמשים להחליף תחליפים פופולריים יקרים. כדי לפתור בעיות אלה, המועצה הבוטנית האמריקאית ((ABC הקימה תוכנית למניעת זיופים.

יתר על כן, כמה קונים נקטו צעדים כדי לזהות טעויות או זיוף. החברות Indena (איטליה) ו- Hyris (בריטניה) התחברו ל- NHP Research Alliance (קנדה) כדי לפתח ערכות בדיקה וכלים לאימות דנ”א של חומרים בוטניים ומוצרי בריאות טבעיים. כדי לרכוש את אמון הלקוחות, אתה צריך לתעד את המרכיבים שלך בזהות בוטנית, איכות ועקיבות. על ספק חומר הגלם יהיה לעמוד במפרטים עבור חומרי גלם וחומרי גלם. אלה כוללים זיהוי בוטני ותיעוד של כל המרכיבים, המבוססים על נוהלי עבודה בינלאומיים מוסכמים (WHO / FAO / Codex Alimentarius).

הזדמנויות לפיתוח מוצרים וחדשנות בתוספי תזונה

מרבית ההזדמנויות לפיתוח מוצרים וחדשנות יימצאו בתחום תוספי התזונה. היצרנים האירופיים צריכים לבדל את עצמם בשוק באמצעות מוצרים חדשים, והם מוצאים השראה לפיתוח מוצרים במרכיבים חדשים וקיימים, כמו גם ברפואה המסורתית. מרכיבים פופולריים לחדשנות הם מרכיבים ימיים, כגון אצות, בגלל התוכן התזונתי שלהן.

פיתוח מוצרים לתחום צמחי מרפא (כתרופות צמחיות רשומות) הוא מוגבל מאוד, כתוצאה של דרישות הרישום ובטיחות ועלויותיהם. יהיה זה יהיה מעבר ליכולתם של יצרנים קטנים לפתח מוצרים המבוססים על מינים חדשים לתחום זה בשוק האירופי. עם זאת, יש הזדמנויות לפתח מוצרים חדשניים, המבוססים על חומרים אשר כבר ידועים לשוק.

השווקים באירופה עבור רכיבים חדשים הם קטנים, לפחות בהתחלה. רק מוצרים מועטים באמת ימריאו. ההשקעות צריכות להתאים לשווקים לאומיים, אזוריים ובינלאומיים. כל אחד מהשווקים הללו דורש מוצרים שונים.

דוגמאות לחידושים כוללות:

  • מינים למטרות ספציפיות, כגון השמנת יתר (למשל, Ilex paraguaiensis, Capsicum annuum), בריאות מפרקים (למשל Curcuma longa, Boswellia serrata Rosa canina,) ובריאות העיכול (למשל Peumus boldus, Plantago afra).
  • מוצרי בריאות המונעים מחלות או תומכים בבריאות הכללית, כגון אלו המחזקים את המערכת החיסונית, שומרים על אנרגיה או תומכים בקוגניציה ובריכוז (למשל, Centella asiatica, Withania somnifera).

טיפים:

  • ברר מהו פלח השוק שאתה צריך להתמקד בו: מוצרי מרפא מצמחים, או תוספי תזונה. בצע ניתוח הזדמנויות בשוק לשני המגזרים, וקבע האם לחברה שלך יש את היכולת להתמודד עם אתגרים ולעמוד בדרישות החקיקה והלקוח, בשני המגזרים.
  • זהה את הפרופיל הכימי והתזונה של הרכיב שבו אתה רוצה להשתמש בפיתוח המוצר. אילו ממרכיבים אלה יכולים לעניין את השוק האירופי? האם הם יכולים לבוא מתוך מקורות מתועדים ובני קיימא?
  • לפני שאתה מפתח מוצר חדש, ודא את התעניינות התעשייה במיני הצמחים שאתה מתמקד בהם. חפש נתונים על ניסויים קליניים, אינדיקציות לשימוש מסורתי ופטנטים. מסד הנתונים Herbmed הוא מקום טוב לעשות את זה. כדי לגלות על המגמות באירופה ולגלות אילו רכיבים פופולריים, חפש מידע באתרי אינטרנט המשקפים את התעשייה העולמית, כגון  ,NutraIngredients או Nutraceuticals.
  • ודא כי אתה יכול לקבל אספקה מספקת של חומר הגלם שאתה צריך לפיתוח מוצרים חדשים. יש לפתח וליישם תוכנית לניהול המשאבים.
  • שפר את נוהלי הייצור (חקלאות או איסוף) של חומרי הגלם שלך כדי לשפר את איכותם בהתאם להנחיות הבינלאומיות. אל תשכח את תהליך הקציר והייבוש. איבוד איכות בשלב זה עלול ליצור מאוחר יותר סיכונים, במונחים של מזהמים מיקרוביולוגיים אחרים.
  • על החקלאים וצוות העיבוד לתעד את כל הנהלים בהתאם לנהלי החקלאות והאיסוף הטובים ונהלי העבודה התקניים (SOPs). מנע זיהום וחדירת חומרים זרים, כדי לשמור על המוניטין שלך. הלקוחות יבדקו באופן קבוע מפני זיופים.
  • גבה את קובץ המוצר שלך בנתונים מדעיים כדי למשוך שותפים פוטנציאליים. שותפות עם קונים או יצרני מוצרים סופיים חשובה כדי להתמודד עם דרישות הכניסה לשוק, ועם החקיקה עבור מרכיבים חדשים.
  • ייחוס סגולות מרפא לתוספי תזונה הוא נושא רגיש. ניתן לייחס רק סגולות המתייחסות לתיפקוד (פונקציה) מסוים, לדוגמה – תיפקוד הקשור לצמיחה, תפקודים כלליים של הגוף, תפקודים פסיכולוגיים והתנהגותיים והפחתת סיכון בשימוש בתוספי תזונה. לתוספי תזונה המכילים ויטמינים ומינרלים ניתן לייחס סגולות בריאותיות מסוימות.
  • לעולם אל תטען כי המרכיב שלך מונע בעיות בריאותיות כלשהן (אם אתה מתמקד בשוק תוספי התזונה). ניתן לציין כי מין מסוים יכול “לתמוך בבריאות”. כל מדינה החברה באיחוד האירופי מסדירה את נושא ייחוס סגולות המרפא למוצרים בוטניים באופן שונה; הרמוניזציה (האחדה) עדיין לא נראית לעין.
  • מומלץ לקרוא את המחקרים של CBI על מוצרים ספציפיים, כגון תות, פלפלת, אלוורה, ולבונה, כדי ללמוד על ייחוס סגולות מרפא לתוספי תזונה באירופה.
  • השתמש בטענות המוזכרות בפרמקופיאה האירופאית, במונוגרפים או בספרות מדעית, אם אתה מתמקד במוצרים רפואיים. הפוך את תיעוד המוצר וחומרי השיווק שלך ליעד עבור הקונים שלך. צור גרסאות מודפסות ואלקטרוניות. לעולם אל תציג טענות בריאותיות שאינן ניתנות לביסוס.
  • עליך להראות כי אתה מודע להתפתחויות לגבי המוצר או המינים הבוטניים, גם מעבר לראיות המדעיות. צור מאגר מידע של מסמכים ממקורות לאומיים ובינלאומיים המתייחסים להיסטוריה, לזהות, לתכונות, ולתועלת הקשורות למוצר שלך.
  • עקוב אחר העיתונות המסחרית ואתרי חדשות, לקבלת מידע נוסף אודות מגמות והתפתחויות.
  • שתף פעולה עם חברות אחרות או עם ארגונים בתעשייה המקומית, בנושאים רלוונטיים.  ניתן גם לשכור ספקי שירותים מדעיים בסקטור הפרטי, בישראל או באירופה. הם יקרים, אבל הם יכולים להציע חלופה יעילה ומוכחת למחקר פנימי.
  • הצג עקרונות עסקיים אתיים, על ידי תיאור של סיפור אותנטי של החברה ו / או המוצר שלך, כדי להדגים את השימוש המסורתי, את נוהלי המוצר המקומי ואת היתרונות ליצרנים. היה שקוף ואמין עם הלקוחות העתידיים, לגבי מחירים עתידיים ואספקה.
  • ראה את מסמכי ההדרכה של EFSA וגופים אחרים בדבר תקנת המזון החדשה ל”מזון חדש”, לקבלת מידע נוסף על ההוכחה הדרושה כדי להביא מזון מסורתי לאירופה, וההזדמנויות הנובעות מתקנה זו.
  • גלה אילו הצהרות בריאותיות אתה יכול לציין על תוויות המוצר עבור תוספי תזונה או תוספי המזון. כדאי להתייעץ עם יועצים או אגודות מקצועיות בתעשייה.
  • עליך להציג את הזהות ואת האיכות של המוצרים שלך בתיעוד המוצר שלך. זה חשוב גם עבור דרישות חדשות בשמירת על הקיימות. לסוחרים אירופאים רבים יש ידע מוגבל על מאפייני איכות המוצר ספציפיים, והם דורשים תמיכה בשיווק המוצרים שלך למשתמש הסופי. אתה יכול לקבל מחיר גבוה יותר עבור המוצרים שלך רק אם יש לך תיעוד ואישורים מתאימים, ותיאור את כל השלבים בתהליך הייצור.

*CBI – CBI is the European Centre for the Promotion of Imports from developing countries. https://www.cbi.eu/
** פרץ גן – אגרונום, מכהן כיו”ר העמותה הישראלית לצמחי מרפא (עיל”ם). alalim.p@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן