גורם משפעל טסיות – Platelet activating factor – PAF – מאת מינה פארן Ph.D

PAF הוא פוספוליפיד הפועל כמתווך דלקת וכמשפעל של תאי דם לבנים. הוא מיוצר על ידי ניוטרופילים, בזופילים, טסיות דם ותאי אנדותל.
PAF התגלה ב-1970 על ידי Jacques Benveniste, חוקר יהודי צרפתי שקבל שני פרסי נובל.

פעילות של PAF

  • מגביר צימות של טסיות דם. הזרקה של PAF לחיות גרמה להיווצרות של קריש.
  • מגביר כמוטקסיס של איאוזינופילים, ניוטרופילים ומונוציטים.
  • מרחיב יעיל של כלי דם, ועלול לגרום לירידה חדה בלחץ הדם בעורקים. מגביר חדירות של כלי דם, וגורם ליציאת נוזלים אל מחוץ לכלי הדם.
  • מכווץ באופן ישיר או עקיף שרירים חלקים, במערכת העיכול, ברחם ובסמפונות.
  • הוכח קשר ישיר של PAF כגורם לאסתמה. כאשר נתנו אותו בהסנפה למתנדבים בריאים הם פתחו התקף אסמתי שנמשך כמה ימים. PAF גורם לתגובה אלרגית ולהיצרות דרכי הנשימה הגורמת לקוצר נשימה חמור.
  • מפחית זרימת דם בכליות והפרשה של נתרן. ממלא תפקיד חשוב בתהליכי דלקת, אלרגיה ופגיעה בכליות שעלולה לגרום לאי ספיקת כליות. כנראה ש-PAF משתתף בשקיעה של קומפלקס אימוני על הגלומרולים. PAF  גורם להיצרות כלי דם בכליות ולשחרור של גורמי דלקת, כגון פרוסטגלנדינים ותרומבוקסאן בכליה.

ישנם אתרי קישור מיוחדים ל-PAF.

אנטגוניסטים ל-PAF

האנטגוניסטים ל-PAF מפריעים לקישור שלו אל הקולטנים שבתאים. הגינקולידים של הגינקו, kadsurenone וליגננים אחרים המבודדים מ-Piper futokadsurae, וכן gliotoxin מכמה פטריות וחידקים, הם שלוש קבוצות של אנטגוניסטים ל-PAF. הגינקולידים הם הפעילים ביותר.

גינקוליד

גינקוליד B הוא הפעיל מכולם והוא מתחרה עם PAF על אתר הקשירה שלו. הראו שגינקולידים A, B ו-C מנעו נזק לכליות על ידי cyclosporine, מבלי להשפיע על פעילות הציקלוספורין כמעכב פעילות של מערכת החיסון.
הציקלוספורין הוא פוליפפטיד ציקלי שמקורו בפטריות. הוא מעכב חיסון צלולרי וייצור של נוגדנים. משתמשים בו במקרים של השתלת איברים. 
הגינקולידים מעכבים את הירידה בזרימת הדם לכליות שנגרמת על ידי PAF, את הפגיעה בסינון ובהפרשת נתרן.
Kadsurenone בודד בסין ופעילותו כמעכב של PAF הוכחה in vitro ו- in vivo .

kadsurenone

Gliotoxin בודד מ- Aspergilus

gliotoxin

הפטריות והצמחים מייצרים מרכיבים אלה כחלק ממנגנון ההגנה שלהם. הם מדכאים פעילות של מערכת החיסון אצל בני אדם ויונקים אחרים, על ידי עיכוב של מרכיבי המערכת, כגון PAF.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

Grino T. BN 52021: A Platelet Activating Factor Antagonist for Preventing Post – Transplant Renal Failure- A Double Blind Randomized Study. Ann Intern. Med. 1994, 121: 345-347. Pirotzky et al. “Cyclosporin-induced Nephrotoxicity: Preventive Effect of a PAF- Acether Antagonist, BN 52063”. Transplantation Proceedings, 1988, 23: 665-669. Hosford et al. “Natural Antagonists of Platelet- activating Factor”. Phytotherapy Research, 1988, 2: 1-25. Bergner P. Platelet Activating Factor (PAF) and its role in renal failure. Medical Herbalism, 2001, 13-19.

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן