צמח החודש – סמבוק לטיפול בהתקררות, שפעת וקורונה

מאת: מעיין לבנטל (B.Sc, Cl.H), הרבליסטית קלינית, מטפלת בפרחי באך, מהנדסת ביוטכנולוגיה ומזון.

בוטניקה

סמבוק שחור הוא עץ-שיח ממשפחת המורניים, בעל פריחה בצבע לבן-שמנת ופירות אדומים-סגולים-שחורים.

הצמח גדל בר באירופה ובאיזורים ממוזגים וסוב-טרופיים ברחבי העולם.

בארץ הוא גדל בר רק בגולן ובחרמון בפרט, אך נוהגים לגדל אותו בגינות בשל סגולות המרפא שלו.

הפרחים פורחים בתחילת הקיץ ופירותיו מבשילים בתחילת הסתיו.

(למי שיחפש ללקט את פירות הסמבוק, הסתיימה עונת הליקוט שלו)

חלקי הצמח לשימוש רפואי

 פרחים ופירות בשלים.

רפואה מסורתית

הפירות והפרחים משמשים מזה אלפיי שנים למאכל ולרפואה במניעה ובטיפול של מצבי התקררות ושפעת, אלרגיות, סינוסיטיס, ברונכיטיס ואסטמה.

פרחי הסמבוק ידועים בפעילות נוגדת זיהום, נוגדת דלקת, נוגדת חמצון, מייזעת (הורדת חום), בהפחתת ליחה ע”י הגברת הפרשתה החוצה וביעילות בהתקפי אסטמה.

פירות הסמבוק ידועים בפעילות ממריצת חיסון, נוגדת אלרגיה ובעיקר כנוגדי זיהומים במערכת הנשימה ובריפוי הצטננויות.

רכיבים פעילים:

פרחי הסמבוק מכילים פלבונואידים (למשל רוטין וקוורציטין), שמן נדיף, טריטרפנים, חומצות שומן, סטרולים ועוד.

פירות הסמבוק מכילים גם שמן נדיף, טריטרפנים ופלבונואידים מסוג אנתוציאנינים:cyanidin 3-glucoside  ו-  cyanidin 3-sambubiosid המהווים את החלק הפעיל העיקרי שלהם.

פירות הסמבוק בצורתן הבוסרית מכילים גליקוצידים ציאנוגנטיים, חומרים רעילים שמתנדפים בחימום ולכן יש לצרוך את הפירות רק בצורתן הבשלה ולאחר שעברו חימום/בישול.

מחקרים

ברוח התקופה, יחד עם מגפת הקורונה, עם התקררויות ושפעת הנפוצה בעונה זו, הרלוונטיות של פירות ופרחי הסמבוק השחור עולה ואיתה גם הצורך במידע מחקרי על הצמח.

פירות ופרחי הסמבוק נחקרו רבות ונמצאו יעילות לטיפול ומניעה של שפעת והתקררות, אך אין עדיין מחקרים חד משמעיים לטיפול עם הצמח בנגיף הקורונה.

בסקירה מהירה שבוצעה השנה לבחינת טיפול או מניעה של COVID-19 ע”י תמצית צמחית של פירות סמבוק שחור1, נלקחו תוצאות מחמישה מחקרים קליניים אקראיים כפולי סמיות ומבוקרים עם סה”כ 936 נבדקים מבוגרים.

המחקרים בדקו את השפעת הצמח על תסמינים שנגרמים מנגיף ה-Influenza  (שפעת).

מתוצאות המחקרים נראה כי תמצית של פירות סמבוק שחור שנלקחה תוך 48 שעות מתחילת הזיהום בדרכי הנשימה, עשויה להפחית את משך וחומרת המחלה.

תוך 2-4 ימים מתחילת המחלה, רוב המשתתפים חוו הפחתה משמעותית בסימפטומים (כ-50% בממוצע) כמו חום, גודש באף, כאב ראש ושיעול.

נראה כי תמצית פירות סמבוק שחור יכולה להקל ולמנוע החמרה של שיעול שנגרם מזיהום נגיפי אך הממצא לא היה עקבי בכל המחקרים. באף אחד מהמחקרים לא נבדק שימוש בסמבוק שחור להקלה או מניעה של סימפטומים הנגרמים מ-COVID. יחד עם זה,  נטילה של תמצית הצמח גורמת לעליה של ציטוקינים פרו-דלקתיים כמו IL-6, IL-8 ,IL-1  , TNF-α ו-TNF-β ולפיכך תיתכן יעילות בסימפטומים של נגיף קורונה.

במטא אנליזה שהתפרסמה ב-2019 על 4 מחקרים קליניים מבוקרים ואקראיים עם סה”כ 180 משתתפים משני המינים ומגילאים שונים2, נמצא כי תוסף של תמצית סמבוק שחור תקנית יעיל במובהק בהפחתת משך וחומרת הסימפטומים במערכת נשימה עליונה לעומת מתן הפלצבו. ההשפעה נראתה יותר במקרים של שפעת מאשר בהצטננות רגילה אבל הפחתת הסימפטומים נראתה בשני המקרים.

בחלק מהמחקרים שסוקרו השתמשו בתמצית מהפירות בחלק בתוסף המורכב מהפרחים והפירות.

במחקר in-vitro שנערך באוסטרליה בשנת 2019 3, לבחינת יעילות ומנגנון הפעולה תמצית פירות סמבוק שחור והתרכובת הפעילה שלו  cyanidin 3-glucoside (cyn 3-glu)נגד וירוס ה- influenza  (הגורם לשפעת), נראתה השפעה מעכבת מתונה בשלבים המוקדמים של השפעת והשפעה חזקה בהרבה בשלב שלאחר הזיהום. במקביל לחסימה ישירה של גליקופרוטאינים של הוירוס ע”י תמצית הפירות, הופעל גם מנגנון עקיף נגד הוירוס ע”י הגברת ביטוי ציטוקינים פרו-דלקתיים מסוג IL-6, IL-8  ו- .TNF

כאשר בודדו את התרכובת cyanidin 3-glucoside (cyn 3-glu) הבחינו כי מנגנון הפעולה שלה נגד הוירוס דומה אך לא נראתה הגברת ביטוי של הציטוקינים הפרו-דלקתיים בהשוואה לפעילות התמצית.

מסקנת המחקר הייתה שלתמצית השלמה של פירות הסמבוק השחור יש מספר דרכי פעולה טיפוליים נגד נגיף השפעת.

מסקנות

ממצאים אלו, מדגישים את ההשפעה של פירות הסמבוק השחור בהפחתת תסמינים ובטיפול במחלות במערכת הנשימה ובפרט במצבי התקררות ושפעת. אולם אין מחקר ממשי הבודק את השפעת חלקי הצמח על נגיף הקורונה.

נדרשים מחקרים קליניים נוספים על מנת להוכיח את יעילות הצמח נגד COVID-19.

מקורות:

1.      Joanna Harnetta etel, The effects of Sambucus nigra berry on acute respiratory viral infections: A rapid review of clinical studies, Advances in Integrative Medicine, 2020 Dec, 7(4):240-246./ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32864330

2. Jessie Hawkins etal, Black elderberry (Sambucus nigra) supplementation effectively treats upper respiratory symptoms: A meta-analysis of randomized, controlled clinical trials, 2019 Feb, 42:361-365. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30670267/

3. Golnoosh Torabian etal, Anti-influenza activity of elderberry (Sambucus nigra), Journal of Functional Foods, 2019 March, 54:353-360. https://doi.org/10.1016/j.jff.2019.01.031

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן