בסמרטניק: “דם המכבים” הרוסי – מאת אלה גרינברג

“אל-מוות” הוא תרגום שמו הרוסי של הצמח, בסמרטניק (Helichrysum arenarium ). בישראל צומח בן-משפחתו, דם-המכבים. הצמח משמש ברפואה העממית בעיקר לטיפול במחלות כבד כרוניות. אלה גרינברג מספרת על סגולות הריפוי שלו

לפני שנים אחדות משכה את תשומת לבי שקית שהייתה מונחת על מדף צמחי המרפא בחנות טבע, ובתוכה משהו צהוב בוהק. על השקית נכתב “בסמרטניק”, וזה, כמובן, לא אומר דבר למי שאינם דוברי רוסית.

שמו הבוטני של ה”בסתמרטניק” הוא: Helichrysum arenarium או Gnaphalium arenarium. הוא בן מינו של דם המכבים האדום שלנו ודומה לו עד מאוד במראה החיצוני, אך קשקשי המעטפת של התפרחת שלו הם בעלי צבע צהוב בוהק. אגב, גם בארץ נמצא פה ושם דם המכבים בעל תפרחת צהובה, ואין אנו יודעים אם זהו מין אחר, או אולי מוטציה של דם המכבים אדום.1

מינים אחרים של הצמח נמצאים בשימוש רפואי. כאלה הם Helichrysum Helichrysum italicum או Helichrysum amorginum . מינים אלו נחקרו יותר2,3,4 והשמן האתרי שלהם נמצא בשימוש נרחב בתעשיית הקוסמטיקה.ל – Helichrysum arenarium מיוחסת מסורת שימוש ארוכה ברפואה העממית של רוסיה, הקווקז, מזרח אסיה, העמים האלפיניים ועוד. אני משתמשת בו מאז אותו ביקור בחנות. אני מביאה פה סיכום קצר, בתקווה שמטפלים בארץ יכירו את הצמח, יכירו בתועלתו וישתמשו בו.

“אל-מוות”  (Helichrysum arenarium )

תיאור בוטני: צמח רב שנתי ממשפחת המורכבים. גבעוליו פשוטים, זקופים, מכוסים צמר. גם העלים צמירים. התפרחת מורכבת ממספר קרקפות כמעט כדוריות, קרובות זו לזו. הפרחים עטורים בקשקשי מעטפת צהובים, שנשארים על הצמח גם לאחר התפזרות הזרעונים. הצמח היבש שומר על צבעו במשך הרבה שנים. מכאן כנראה שמו: “בסמרתניק” (bessmertnik) ובתרגום לעברית: “אל-מוות”.

חלקי הצמח בשימוש רפואי: קרקפות בתחילת הפריחה (לפני הפתיחה).

מרכיבים פעילים: טאנינים, פלבנואידים, פלבנוגליקוזידים, קומרינים, ספונינים טריפטפנים, שמן אתרי (0.05%) , פוליסכרידים (3.5-5.5%), קרוטנואידים, ויטמין K, חומצה אסקורבית, מלחים של סידן, אשלגן, ברזל, נחושת ומינרלים נוספים.

פעילות: לצמח פעילות נוגדת-חימצון5, הוא מגביר הפרשת מיצי קיבה ומיצי לבלב6, מעכב העברת המזון מהקיבה, מגביר הפרשת מיצי מרה, משנה הרכב של מיצי מרה, מוריד רמת כולסטרול ובילירובין בדם7, משתן, מגביר הזעה, מכייח, מנקה דם, אנטיספטי, משכך כאבים, נוגד תולעים, מעלה לחץ דם (עדין), בעל פעילות ספסמוליטית.

רפואה עממית: ברפואה העממית משתמשים בצמח לטיפול בהפטיטיס כרוני, צירוזיס, כבד מוגדל או שומני, אבני מרה, הורדת רמת הכולסטרול בדם, אבנים בדרכי השתן, הצטננות, מחלות עור בשימוש חיצוני, מיימת, סוכרת ועוד.

אופני השימוש ברפואה העממית: מרתח או מיצוי מימי.

ברוסיה נעשה שימוש נרחב בתכשירים מסחריים, תמצית יבשה ותערובת מכוילת של פלבנואידים של הצמח. התכשירים נמצאו יעילים גם לטיפול בכוויות טרמיות בעיניים, וכמחזקי פעילות של תכשירים נוגדי פרזיטים8.

התוויות: השימוש העיקרי של הצמח הוא במחלות כבד וכיס מרה.

התוויות נגד: לחץ דם גבוה. בשימוש ממושך הצמח עלול לגרום לסטגנציה בכבד.

אופן השימוש:

  • מרתח: כף של פרחים בחצי ליטר מים – מרתיחים 10 דקות ומשרים עוד 30 דקות בכלי סגור.
  • מינון: 100 מ”ל, 3 פעמים ביום, לפני האוכל.
  • מיצוי מימי: משרים 3 כפיות של פרחים יבשים בחצי ליטר מים למשך 3 שעות. מינון: 100 מ”ל, 4 פעמים ביום, לפני האוכל. 

כמטפלת, נוכחתי ביעילותו של Helichrysum arenarium במקרים של מחלות כבד כרוניות עם ירידה בגורמי קרישה וכמות החלבון בדם, טחול מוגדל ואנמיה, שבדרך-כלל מתלווים לאי ספיקת כבד כרונית. פעילותו של הצמח מהירה יחסית, ועל-פי רוב כבר אחרי חודש ניכר שיפור מסוים בתפקודי הכבד.
ברפואה העממית של רוסיה נפוץ שילוב של הצמח עם עלי מנטה, תלתן ופירות הל. אני משתמשת בצמח כחלק מהפורמולה, לרוב בשילוב עם צמחי הכבד המקובלים שלנו, כמו גדילן, שינן ועוד. 

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

1. אבי שמידע,דוד דרום. מדריך פרחי הבר בישראל. 2. Peyron L., Acchiardi J., Bruni B., Rossi J.C., Granger R., 1978. Composition of Helichrysum essential oils. Perfumer and Flavorist, 3 (5): 25-27. 3. Facino R.M., Carini M., Franzoi L., Pirola O., Bosisio E., 1990. Phytochemical charac-terization and radical scavenger activity of flavonoids from Helichrysum italicum G.Don (Compositae). Pharmacological Research, 22 (6): 709-721. 4. Iniesta-Sanmartin E., Tomas-Barberan F.A., Guirado A., Tomas-Lorente F., 1990. Antibacterial flavonoids from Helichrysum picardii and H. italicum. Planta medica, 56 (6): 648-649. 5. In vitro antioxidant properties of Helichrysum arenarium (L.) Moench. Ethnopharmacol. 2000 Dec;73(3):437-43. J 6. Biologically active compounds of Helichrysum arenarium (L.) Moench Eur J Drug Metab Pharmacokinet. 1999 Oct-Dec;24(4):309-13 7. Справочник Лекарственных растений https://uroweb.ru/catalog/fito/bessmertnik.htm

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן