השימוש הקליני בצמחי המדבר – עכובית הגלגל – מאת גידי גור

עכובית הגלגל –   Gundelia tournefortii

ממשפחת המורכבים

צמח מיוחד, אשר גדל בספר המדבר, אך מצוי גם בחלקים אחרים של ארץ ישראל. לצמח זה שורשים עמוקים כצמח מזון ומופיע במקורות היהודיים (בראשית רבה פ”כ, כ”ג) ובעל משמעות גדולה בנצרות. יש מסורת שישו ניזון ממנה בשהותו במדבר.

בכל אביב, עם הנץ תחילת התפרחת, פלאחים יורדים מהרי חברון לספר המדבר ומלקטים את לב הצמח. לאחר קילוף העלים הקוצניים נשארים עם לב התפרחת, הדומה במשהו למעין אספרגוס גדול ועבה. הצמח הינו מעדן קולינרי ומשמש באביב לתבשילים מסוגים שונים.

בארץ, הצמח מוגן ואסור בקטיפה. עם זאת, קשה להחמיץ את מראה המלקטים, ברובם ילדים אוספים את הצמח על חמורים.

הגברת במלוא הדרה

מזונותייך רפואותייך

הצמח מוכר בסביבתנו כמזון בעיקר, אך שימושיו ברפואה רבים. ראשית יש להפריד בין הצמח הטרי לצמח היבש, בין העלים, ליבת הפרח והקוץ היבש.

כאשר הצמח טרי – עליו מרירים, ליבתו מתקתקה ורירית

כאשר הצמח יבש – עליו מרירים, הקוץ מר ומעט חריף

איסוף- הצמח מוגן, שכך אסור לאסוף אותו בבר. עם זאת, מישהו צריך לספר זאת לגמלים שממש מתענגים על הקוץ. ובכל זאת- קיים גידול תרבותי של הצמח לצרכי מזון.

איסוף עכובית על ידי מלקטים במדבר יהודה

שימוש רפואי

ככלל, הצמח הטרי הוא כולגן, מקדם מרה, מזין את נוזלי הכבד ומטהר את האדם. יפה השימוש בצמח הטרי לאנשים חלשים, אחרי מחלות כרוניות ומחלות חום ארוכות. ניתן לאכול את לבבות הפרח מבושלים, מטוגנים או טריים. למטרה זו, כמובן, שאפשר להכין סירופ או מרתח מהם. בכל יום לאכול 50-100 גרם מלב העכובית.

העלים נושאים ורידים אדומים ובתורת החתימות הצמח מניע דם ומנקה את הדם, התפרחת שעירה ורירית ובזמן עיבודה לא ניתן להתעלם מאופיה המחזק בדומה ליכולתו של הארטישוק על ההבדל בין עליו ופריו.את העלים הטריים ניתן לקצוץ, בצעירותם בלבד, לסלט אשר ינקה את הדם.

הצמח היבש – מניע דם, מטפל בכאבי וסת ובהעדר מחזור על רקע חסר דם וסטגנציה.

חלק בשימוש- כל הצמח מעל הקרקע

מינון: 15-30 גרם במרתח.

פורמולות נסיון מתוך הקליניקה:

חיזוק כבד ודם לאחר טיפולים כימותרפיים, כאשר האנמיה דומיננטית וספירות נמוכות של טסיות – תבשיל בשר כבש צעיר עם לבבות עכוב (כל 100 גרם בשר, 50 גרם לבבות טריים), את הרוטב לתבשיל יש להכין מעלי חובזה טריים, שמן זית ובצל סגול קצוץ.

לצימחוניים – 200 גרם לבבות עכובית, בישול של שעה במים עד לצמצום הנוזל מליטר לחצי ליטר, הוספת דבש חרובים 500 מל. לשתות 50 מ”ל כל יום בבוקר, על קיבה ריקה, בחצי כוס מים פושרים.

מנת הדגל של הבית: לבבות עכובית עם גבינת עיזים קשה

כאבי וסת חזקים, קרישי דם או העדרה של וסת – מרתח של 30 גרם עלי וקוצי עכובית יבשה. יש להשרות שעה במים, להביא לרתיחה, להוריד לאש נמוכה למשך 20 דקות, לאחר מכן להוסיף למרתח 10 גרם של אכילאה ערבתית (כאשר התפרחת לבנה). לבשל 5 דקות נוספות כשהמכסה סגור. מינון: כוס פעמיים ביום בין הארוחות.

אכילאה ערבתית בת זוג לעכובית לטיפול בוסת

הפניות למחקרים בשימוש רפואי:

·         במחקר זה הוכחה יכולת אנטי בקטריאלית על E COLI  עמיד לאנטיביוטיקה (מחקר ירדני)

·         מחקר טורקי על יכולת הצמח האנטי אוקסידנטית לחידוש רגישות לתרופות כימותרפיות

·         מסמך מאוניברסיטה פלסטינאית על השימוש בצמח כמזון

 גידי גור L.Ac, MSc
בוגר אוניברסיטת בייגין ברפואה פנימית והתמחות באימונולוגיה לתואר שני באוניברסיטת ז’ה זיאנג, מורה דרך ורועה צאן. אמצעי התקשרות:
077-2028100
gidi@moavmedic.com
www.moavmedic.com
Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן