איבן-סינא ועמדתו ביחס לטיפול במחלת הסרטן – מאת גל מ. ראן RH (AHG), ND, CI.H

סקירה כללית של האופן בו מובנת מחלת הסרטן מבעד עיני הרפואה היוונית-ערבית (Unani Tibb), ומעיניו של איבן-סינא, הדמות המזוהה ביותר עם זרם רפואי מסורתי זה. החומר למאמר מבוסס על כתביו של חכים ג.מ. צ’ישטי, אשר תירגם לשפה האנגלית חלקים מכתביו של חכים אבו-עלי אל-ח

מאמר זה מציג סקירה כללית של האופן בו מובנת מחלת הסרטן מבעד עיני הרפואה היוונית-ערבית (Unani Tibb), ומעיניו של איבן-סינא, הדמות המזוהה ביותר עם זרם רפואי מסורתי זה. החומר למאמר מבוסס על כתביו של חכים ג.מ. צ’ישטי, אשר תירגם לשפה האנגלית חלקים מכתביו של חכים אבו-עלי אל-חוסיין עבד-אללה איבן-סינא, המוכר במערב בשם אביסינא (Avicenna).

איבן-סינא נולד בשנת 980 לספירת הנוצרים ליד בוכרה, שהיתה אז חלק מאפגניסטן. בגיל 21, בעקבות מותו של אביו וכתוצאה מההתרחשויות הפוליטיות באזור, יצא איבן-סינא לתקופה של נדודים אשר הסתיימה עם השתקעותו בפרס, בחצרו של הנסיך שאמס-אד-דאוולה אשר הפך לפטרונו.

על פי המקורות הנמצאים בידינו, חיבר איבן-סינא 276 ספרים, לרובם מספר כרכים, העוסקים במגוון של נושאים דוגמת רפואה, פיזיקה, כימיה, מתמטיקה, מוסיקה, כלכלה וכמובן חיבורים בנושאי דת ומוסר. שניים מבין חיבוריו הרפואיים זכו לתהילת עולם. הראשון, “כיתב אל-שיפא” (ספר הריפוי), הנו חיבור מונומנטלי בו מפתח איבן-סינא את התיאוריות שלו בנושאים רפואיים עם התייחסות גם למדעי הטבע, לוגיקה, פסיכולוגיה, אסטרונומיה ומטאפיזיקה.

השני, ספרו המפורסם ביותר, נקרא “אל-קאנון פי אל-טיב” (הקאנון של הרפואה). האנציקלופדיה בריטניקה הגדירה ספר זה במילים “הספר המפורסם ביותר בהיסטוריה של הרפואה…”. הקאנון כולל חמישה כרכים עבי כרס, המכילים כמיליון מילים. הוא מסכם, מזכך ומצרף את כל הידע המדעי והרפואי שהיה קיים באותה תקופה. הספר שימש כמקור לא אכזב לידע רפואי במשך 1,100 שנות היסטוריה, ואפילו בימנו אלה הוא ידוע  כאחד החיבורים העיקריים את העוסקים ברפואה היוונית-ערבית.

כשחום החיוּת הפנימי מתקרר

פרקים ארוכים בספרו “הקאנון של הרפואה” מייחד איבן-סינא לפירוט הבנתו ועמדתו ביחס לטיפול במחלת הסרטן. ברפואה הערבית מחלת הסרטן אינה נחשבת למחלה אחת, אלא לאסופה של תסמינים שונים הנובעים מליקויים בתפקוד האיברים השונים. על פי רפואה זו, סרטן הוא בעיקר מחלה של “המרה השחורה” (Black bile humor), המבטאת חוסר איזון של ארבע הליחות (Humors). רפואת אונני גורסת, כי על מנת לגרום לריפוי יש להבשיל, לטהר ולאזן מחדש כל אחת מארבעת הליחות (מרה שחורה, מרה צהובה, דם וליחה).

לפי התיאוריה של רפואת אונני, הסרטן מייצג את השלב הסופי של תהליך התנוונות היכולת המטבולית של הגוף. עניין זה מתבטא בכיבוי של חום החיות הפנימי, אשר מקורו בראש ובראשונה בתזונה לא מתאימה ובחוסר איזון בתחומים נוספים של חיי המטופל, לרוב כאלה הנמשכים על פני תקופות זמן ארוכות. לכן, ברפואת אונני לא מדגישים את הטיפול ב”מחלת הסרטן”, אלא הדגש הטיפולי מושם על השבת היכולת המטבולית לתקנה. עם זאת, גם איבן-סינא אומר: …”כאשר הסרטן כבר במצב מתקדם ומבוסס היטב, הוא לא יירפא…”.

צמחי מרפא מטהרים וכוסות רוח

לפי עמדתו של איבן-סינא, גידול אשר היה חבוי זמן רב והתגלה זה לא מכבר, עדיף לעזוב אותו במנוחה ולא לנתחו או להסירו. יש להמליץ למטופל על דיאטה קלה וקרירה, הכוללת בין השאר מי שעורה, דגים טחונים, חלמון ביצה חצי מבושל וכיוצא בזה מזונות קלים לעיכול המיטיבים עם בריאותו. גידולים קטנים יש לנתח ולהסיר יחד עם כלי הדם הקשורים אליהם, ובנוסף יש לתת לדם לזרום על מנת לנקז שאריות של הגידול. איבן-סינא מדגיש כי לאחר הניתוח יש לטהר את הגוף מהרעלים, המצטברים במרה השחורה הלקויה. זאת עושים באמצעות צמחי מרפא מטהרים וכוסות רוח, וכן על ידי תזונה מאוזנת וחיזוק האיבר הפגוע.

להקלה בסימפטומים של הסרטן ממליץ איבן-סינא ליטול ארבע כפות של כשות (Cuscuta europea) מעורבות בדבש מדי שלושה ימים כחומר מטהר. אפשרות נוספת להשגת אותה מטרה היא שימוש באבטיח הפקועה (Citrullus colocynthis). הוא מוסיף ומציע מגוון של טיפולים מקומיים בגידולים הסרטניים, ומפרט את המטרות בטיפולים מקומיים אלה: עצירה מוחלטת של הגידול; מניעת התפתחות נוספת של הגידול; מניעת התכייבות (Ulceration) של הגידול; טיפול ישיר בגידולים מכויבים.

החומרים המיועדים לעצירת הגידול צריכים להיות עדינים ולא אגרסיביים מדיי, אחרת הם עלולים לגרום להתפשטות הגידול (בדומה למתרחש כתוצאה מהסרה כירורגית של גידולים). איבן-סינא מציע אפליקציה מקומית של תחמוצת האבץ (Zinc oxide) מעורבת עם שמן ורדים (אגב, איבן-סינא ידוע כראשון אשר זיקק שמן ורדים). למניעת התכייבות של הגידול מציע איבן-סינא לנסות טיפול מקומי עם מי-כרישה, מיץ חסה וסוג מסוים של חימר ארמני. לטיפול בגידול אשר התכייב (Ulcerated tumor) הוא מציע משחה מופקת מזרעי חיטה, לבונה, שמן ורדים וחימר.

המרה השחורה: 15 ימי הבשלה

לסיום, נביא כאן דוגמאות מספר של צמחים ושל פורמולות שמציע איבן-סינא לשם טיהור המרה השחורה ולטיפול בסרטן.

ראשית, יש לזכור כי דרושים 15 ימים בכדי “להבשיל” את מרה השחורה, על מנת שתוכל להיות מפונה מהגוף. זאת ניתן להשיג באמצעות זרעי מלון ואכילה מרובה של תאנים וצימוקים. חוסר איזון של המרה השחורה, אשר נמשך תקופה ארוכה, דורש טיפול מעט יותר תקיף וכולל את הפורמולות הבאות:

פורמולה ראשונה:

רכיבים:

  • חצי כפית זרעי מלפפון
  • חצי כפית זרעי עולש
  • חצי כפית שורש בכור האביב
  • חצי כפית שורש ברבריס
  • שתי כוסות מים

אופן ההכנה:

להרתיח התערובת במשך חצי שעה. להוסיף כף אחת של Oxymel (תערובת של דבש וחומץ אשר הייתה חביבה על ידידנו), ולשתות בבוקר.

פורמולה שנייה:

איבן-סינא טוען שהטיפול הבודד היעיל ביותר לטיהור של המרה השחורה הנו חליטה מתרמילי (לא העלים) צמח הכסיה (סנה).

רכיבים:

  • 4-5 תרמילים של כסיה (סנה)
  • 1.5 כוס מים

אופן ההכנה:

לחלוט במשך 20 דקות ולשתות פעם אחת בלבד.

פורמולה שלישית:

פורמולה מורכבת מעט יותר, העושה אף היא שימוש בסנה.

רכיבים:

  • 4 תרמילי כסיה
  • 1/8 כפית שורש ולריאן
  • 1/8 כפית זרעי אניס
  • 1 גבעול קצוץ של סלרי
  • 1.5 כוס מים

אופן ההכנה:

יש להרתיח יחדיו את כל הרכיבים במשך חצי שעה. לצנן, לסנן ולשתות פעם אחת בלבד.

פורמולה רביעית:

רכיבים:

  • 4 תרמילי כסיה
  • חצי כפית מליסה
  • חצי כפית זרעי אניס
  • חצי כפית פרחי ורדים
  • חצי כפית שורש זנגביל
  • 1.5 כוס מים

אופן ההכנה:

את כל אלה יש להרתיח במשך חצי שעה. לצנן, לסנן ולשתות פעם אחת בלבד.

מיץ ענבים שחורים ואבטיח הפקועה

צמחי מרפא נוספים המקובלים בטיפול בסרטן ברפואת אונני (אם כי, שוב, הדגש הוא על טיפול בחוסר האיזון ולא ב”סרטן”), הנם:

  • אבטיח הפקועה (Citrullus colocynthis)
  • תלתן אדום (Trifolium pretense)
  • הלבורוס שחור (Hellborus niger)

המרפאים הסוּפיים של אפגניסטן ממליצים כמניעה ואף לטיפול בסרטן על צריכת כמויות נכבדות של ענבים ומיץ ענבים שחורים, וכן על אכילת עלים צעירים של גפן. כאן אנו גם מוצאים את ההקשר נוגד החמצון. לפחות על פי מספר מחקרים שנערכו בבעלי-חיים, ענבים, ובעיקר השחורים שבהם, מכילים ריכוז גבוה של תרכובות פוליפנוליות אשר להן פעילות נוגדת חמצון משמעותית.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

1. Gruner, O. Cameron, M.D., A Treastise on the canon of medicine of Avicenna. New-york: Augustus M. Kelly, 1970. 2. Ibn Sina. Qamus al-qanun fi’l tibb New Delhi, 1967. 3. Fazal, Dr. Hakima ummul, and Hakim. A. Razzack. A Handbook of common remedies in Unani system of medicine. New Delhi central council for research in Indian medicine, 1976. 4. Hakim G.M. Chishti, The traditional healer, Healing arts press, 1988. 5. Najib Siddiqi; Twelve years with the Sufi Herb Doctors, Octagon press, London, 1983

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן