קודזו, Kudzu root ,Pueraria lobata

מאת: מינה פארן Ph.D

שם בוטני: Pueraria lobata
שם נפוץ: Kudzu root
שם עברי: קודזו
שם סיני: ge gen
שם נרדף: Pueraria thunbergiana

משפחה: קטניות, Fabaceae

תיאור בוטני

הקודזו הוא צמח מטפס, רב שנתי ממשפחת הקטניות. השם Pueraria ניתן לו על שם הבוטנאי Marc Puerari שחי בקופנהגן, בשנים 1766-1845.

קצב הגידול של הקודזו מהיר מאד. הוא מוסיף כ-30 ס”מ ליום בתחילת הקיץ, ומכסה את כל מה שנמצא מתחתיו (1). הוא שולח שלוחות מתוך שורש מרכזי, שמטפסות ומתפשטות, ובהמשך שולחות מתוך הגבעולים כלפי מטה שורשים חדשים. השורש מעובה ומגיע לעומק של 4 מ’. הוא עשיר בעמילן, והוא אכיל.

הצמח פורח בחודשים יולי עד ספטמבר. הפרחים בצבע ארגמן, ריחניים,  מסודרים כאשכולות. הפירות הם תרמילים שטוחים, ובתוכם מספר קטן של זרעים חיים. הפירות נפתחים כשהם בשלים, הזרעים מתפזרים למרחקים ומרחיבים את התפשטות הצמח.

מוצאו של הצמח מסין, יפן והאיים של האוקינוס השקט. הוא הגיע מיפן לארה”ב ב-1876 במסגרת של תערוכה. בתוך כמה שנים התברר שהוא יכל לגדול באדמות החומציות של דרום ארה”ב ולשמש מזון לצאן ובקר. שתלו אותו ב-1933 בדרום-מערב ארה”ב כדי למנוע סחף של אדמות. בתוך 10 שנים הוא הפך לצמח פולש  שמאיים על אזורים נרחבים. הוא מכסה עצים ובתים ומפיל עמודי חשמל וטלפון. כשהחורף קר העלים נובלים, אבל כשמגיע האביב הצמחד מתכסה במהירות רבה בעלים, וצומח לגובה, לאורך ולעומק.הוא גדל לגובה של 18 מ’ בעונה אחת. הוא שורד ביובש ובטמפרטורות גבוהות (1).

חלקי צמח בשימוש: שורש

רכיבים פעילים

איזופלפבונים, כולל, daidzein, formononetin     puerarin
גליקוזידים של איזופלבונים, כולל, daidzin, puerarin
פלבונואידים, קומרינים
אלנטואין
סטרולים, כולל, בטא-סיטוסטרול,  lupenone
עמילן, עד ל-27% בשורש הטרי (2)
Puerarin הוא המרכיב הפעיל העיקרי. המסיסות שלו במים עולה  בנוכחות חומצות אמיניות אלקליות, כגון, ארגינין, ליזין והיסטידין (2). ריכוז האיזופלבונים שונה לפי אזור הצמיחה  מ- 1.7-  12% ממוצע 7.64% (2).

פעילות רפואית

מרחיב עורקים כליליים וכלי דם של המוח, מגביר זרימת דם בעורקים הכליליים ובכלי הדם של המוח, מפחית ייצור של חומצה לקטית בשריר הלב במצב של חוסר באספקת חמצן (2).
השורש והמיצוי של הפלבונואידים הורידו לחץ דם אצל עכברים עם יתר לחץ דם.
Puerarin הוריד רמת סוכר אצל עכברים עם סכרת מושרית עם אלוקסאן. הוא הוריד גם רמה של כולסטרול בדם (2).
מוריד חום, אנטי אוקסידנט, מפחית תשוקה לאלכוהול.

פרמקולוגיה

נתנו  לאוגרים  מינון של 150 מ”ג ל-ק”ג של daidzin ו-  daidzein בכל יום (3). נתנו להם לבחור בין מים לאלכוהול ורובם בחרו באלכוהול. לאחר ששתו מיצוי מקודזו או איזופלבונוים מבודדים במשך שבועיים הם בחרו במים והראו דחייה כלפי האלכוהול (3).

מחקרים נוספים מדווחים על הפחתת תשוקה לאלכוהול לאחר טיפול של שבועיים עד ארבעה שבועות עם קודזו. החוקרים מביעים תקוה שיהיה ניתן להשתמש בקודזו לטיפול באלכוהוליסטים (4,5,6,7).

פרמקוקינטיקה

puerarin שניתן למתנדבים נספג כולו מהמעי. הוא התפזר רובו אל הכבד והכליות, וחלק קטן הגיע אל המוח (8).  הוא הורחק מהגוף לאחר מטבוליזם בעיקר בכבד. רק 10% הופרשו מהכליות ללא כל שינוי. נסויים פרמקוקינטיים נעשו גם בארנבות, חולדות וכלבים (8).

רפואה סינית מסורתית

הקודזו נחשב למתוק וצונן, והולך אל המרידאנים של הקיבה והטחול (9). הוא מוזכר לראשונה בספרו של Sheng Nong  שנכתב במאה השניה לפני הספירה.

התוויות

מוריד חום, מסייע להרפייה של השרירים, מלחלח, מפחית צמאון, עוצר שלשול, מטפל בסימפטומים הקשורים ליתר לחץ דם.

התוויות ברפואה הסינית

חום, כאב ראש, התקשות של הצוואר והעורף. לצימאון הנובע  מעודף חום בקיבה, לעצירות הקשורה לעודף של חום או לחוסר של הטחול. נוהגים להשתמש בקודזו לטיפול באנגינה פקטוריס ויתר לחץ דם (8).

ברפואה הסינית השתמשו בקודזו להפחית תשוקה לאלכוהול, וכן להפיג שכרות (5) במחקר שנערך בסין על 300 משתתפים שהיו אלכוהוליסטים כרוניים (6) הם קבלו חליטות של קודזו. 80% מהמשתתפים דווחו שהתשוקה לאלכוהול נעלמה בתוך שבועיים עד ארבעה שבועות (7).

רעילות

הצמח חסר רעילות. הוא משמש כצמח מאכל ונחשב בטוח לשימוש (2, 4, 8).

הכנות ומינון

שורש הקודזו משמש כצמח מאכל. טוחנים את השורש לאבקה ומשתמשים בו לאפיה, לליפתנים ולעיבוי מרקים.
מירתח: 6-12 ג’ ליום.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

1. Pueraria in: New Encyclopedia of Herbs and their uses by D. Bown, Revised Edition 2001, DK, London, New York, Munich, p. 336. 2. Kudzu Root in: Encyclopedia of Common Natural Ingredients used in food, drugs and cosmetics, AY Leung and S. Foster, 1996, John Wiley and Sons, USA, p. 333-335. 3. Keung WM. and Vallee. Daidzin and daidzein suppress free choice ethanol intake by Syrian golden hamsters. Proc. Natl. Acad. Sci. USA 1993, 90: 10008-10012.. 4. Murray MT. and Pizzorno JE. Alcoholism. Encyclopedia of Natural Medicine, Rocklin, CA, Prima Publishing 1991, 211- 220. 5. Diamond S. Overcoming addictions, Part II, Bitters and Kudzu. Health and Natural Journal, 2000 February: 96-97 6. Kelly J. Complementary Therapies for Alcoholism. Alternative & Complementary Therapies, 1996, June: 156-166. 7. Overstreet DH. Keung WM. Rezvani AH. et al. Herbal Remedies for alcoholism: promises and possible pitfalls. Alcohol Clin. Exp. Res. 2003, 27: 177-185. 8. Ge gen in: The Pharmacology of Chinese Herbs by Kee Chung Huang, CRC Press, Boca Raton, London, New York, 2000, p.99-101. 9. Radix Pueraria in: Chinese Herbal Medicine Materia Medica Revised Edition, D. Bebsky and A. Gamble, Eastland Press, 1993, p. 47-49.
שיתוף ברשתות
×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן