פשטה שרועה, Brahmi, Bacopa monnieri

מאת: מינה פארן Ph.D

השם בסנסקריט: Brhami
משפחה: לועניתיים, Scrophulariaceae
שמות נרדפים: Lysimachia monnieira, Gratiola monnieria. Bramia monnieri

חלקי צמח בשימוש: נוף הצמח או הצמח כולו, טרי או יבש

תיאור הצמח

לסוג באקופה משתייכים 56 מינים, הגדלים בארצות חמות (1).
B. monnieri גדל בארצות טרופיות במקומות לחים, בקצה שדות מושקים, על יד תעלות מים ועל יד נחלים.  מוצאו מהודו, אינדונזיה, סרי לנקה ואיי מאוריציוס, שם הוא גדל במקומות עם לחות גבוהה ובאזורי ביצות. זהו צמח זוחל, קטן, בעל ענפים רבים, ועלים מעט בשרניים. הוא פורח בקיץ, הפרחים בצבע לבן או תכלת (1).

רפואה מסורתית

משמעות השם ברהמי בסנסקריט היא “מרחיב את התודעה”. מלבד בסנסקריט מכונה הבאקופה בשם ברהמי בעוד כמה שפות הודיות, כגון, הינדית, אסמית, מליאלאם הנהוגה בקרלה, אורדו ועוד.
ברפואת האיורודה מצוי הצמח בשימוש כ-3000 שנים (1). הוא משמש מרכיב בכמה תכשירים, ונחשב ל- Rasayana, כלומר, תערובת צמחים המאיטה תהליכי הזדקנות, מונעת מחלות, מאפשרת חיים בריאים וארוכים, ומסייעת לחיזוק המוח והתודעה (2).
השתמשו בצמח השלם לטיפול במחלות עור, להורדת חום, לטיפול בבצקות, באנמיה, בעכירות בשתן, לשיפור הזכרון והכושר הקוגנטיבי. הצמח מוזכר בכתבים עתיקים של רפואת האיורודה, ביניהם ב- Caraka Samhita  שנכתב במאה הששית לפנה”ס. הוא מהווה חלק מפורמולות המומלצות לטיפול בחרדה, קושי להתרכז וקושי בלימוד והבנה (1, 3).
ברפואת הסידהא משתמשים בבאקופה לטיפול בעצירות, כאב במתן שתן, בצקות, עצבנות ולשיפור הזכרון (4).
מיץ מהצמח או מירתח מהעלים משמשים בטיפול חיצוני לשיכוך כאב של מפרקים במקרים של דלקת מפרקים (3).

רכיבים פעילים 

אלקלואידים, brahamine, herpestine
פלבונואידים
ספונינים, bacogenins, bacosides, bacopasides
סטרולים צמחיים, בטר-סיטוסטרול, סטיגמה-סטרול, סטיגמה-סטנול (4)
בשנת 1996 בודדו 3 ספונונים טריטרפניים מסוג (dammarane 5). ספונינים נוספים שהתגלו נקראו
(bacopasidesIII 6).

פעילות רפואית 

הצמח השלם, מיצויים מהצמח ובאקוזידים מבודדים מגבירים את הכושר הקוגנטיבי, מסייעים לשיפור הזכרון, מפחיתים חרדה ומרגיעים
עוויתות (1). נחשב לצמח נואוטרופי יעיל, המגביר זרימת דם אל המוח, אנטי אוקסידנט, מגן על תאי עצב ופועל על מתווכים של מערכת העצבים (1).
הבאקופה הוא צמח אדפטוגן, אנטי אוקסידנט, נוגד דכאון, אסטרינג’נט ומרגיע (4).

פעילות נוירו-פרמקולוגית

רוב המחקרים נערכו על מתנדבים בריאים, זקנים או בגילים שונים, חלק נערכו על חולים באלצהיימר. השיפור במצב המשתתפים היה בהקשבה, בריכוז, בהתמצאות במקום ובזמן, בהתעניינות במה שקורא מסביב, בקריאה, כתיבה והבנה.

שיפור כושר הלימוד והזכרון

באקופה מפחית רמה של נור-אפינפרין ומעלה רמה של סרוטונין בהיפוקמפוס, בהיפותלאמוס ובקליפת המוח (7). סרוטונין פועל על מצב הרוח וההרגשה הכללית, וכנראה גם מגביר חידוש של תאי מוח, neurogenesis (1).
גופי התא של תאי עצב המכילים סרוטונין מצויים בגזע המוח. משם הם מקרינים אל ההיפותלאמוס, המערכת הלימבית ואל מוח השדרה. לאחר שחרור הסרוטונין מהתאים הוא נשאב רובו בחזרה פנימה על ידי התאים הסרוטונרגיים. תרופות המעכבות את ה-reuptake של הסרוטונין, כגון פרוזק, מאריכות את שהותו בסינפסה. הן תורמות לשיפור מצב הרוח ומשמשות כתרופות נגד דכאון.

הפחתת חרדה

נערכו מחקרים בבני אדם ובחיות מעבדה המשווים השפעה של באקופה לעומת תרופות מקבוצת benzodiazepine . ריכוזים של 10 ו-20 מ”ג ל-ק”ג משקל גוף של מיצוי מבאקופה נתנו תוצאות טובות יותר כמרגיעי חרדה מ-0.5 מ”ג ל-ק”ג של lorazepam. בנוסף המיצוי מבאקופה עזר לשיפור הזכרון ובהירות המחשבה (8).

פעילות נגד עוויתות

פעילות נוגדת עוויתות הוכחה אצל חיות מעבדה ואצל בני אדם.  מיצוי מימי של באקופה מנע עוויתות במקרים של התקפי אפילפסיה. הספונינים של הצמח ממריצים פעילות של GABA. מרכיבים הפועלים על מערכת העצבים המרכזית כממריצים של GABA הם נוגדי עוויתות, מרגיעים ומשככי כאב (9).

פעילות נוגדת חמצון

הספונינים של הבאקופה הם נוגדי חמצון. המיצוי האלכוהולי של הצמח השלם נתן תוצאות יותר טובות מהמיצוי המימי (5). הפעילות מיוחסת לdammarane- – ספונינים טריטרפניים.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

שיתוף ברשתות
×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן