ג’ינסנג סיבירי, Siberian ginseng, Eleutherococcus senticosus

מאת: מינה פארן Ph.D

שם נרדף: Acanthopanax senticosus
שם נפוץ: Siberian ginseng
שם עברי: ג’ינסנג סיבירי.

משפחה: קיסוסיים, Araliaceae

חלקי צמח בשימוש: שורש.

תיאור הצמח

מוצאו של הצמח מצפון ומזרח רוסיה, צפון סין, קוריאה ויפן. מגדלים אותו בסיביר ובחלקים מסין (1). אלוטרוקוקוס הוא שיח קוצני בגובה 4-6 מ’, עם גבעולים אחדים ללא ענפים. הגבעולים הצעירים מכוסים בקוצים דוקרניים, גמישים וצפופים (2). העלים בצורת כף יד עם חמישה עלעלים. הפרחים קטנים ויושבים על עוקץ בקצה הגבעול. הפירות הם ענבות בצבע שחור. השורשים ישרים, בד”כ אינם מסועפים, בקוטר עד 0.5 ס”מ וצבעם חום כהה. קנה השורש בצבע חום בהיר, עוביו כ-4 ס”מ (2).

רכיבים פעילים

קבוצה של נגזרות של פניל-פרופן, העיקרית היא של ליגננים, כולל אליטרוזידים B4, E, E1, D 
קומרינים והגלוקוזיד שלהם אליטרוזיד  B1
קבוצה של פוליסכרידים, glycans הנקראים  eletherans A-G
בטא-סיטוסטרול, daucosterol וסטרולים (2).

רפואה מסורתית

שם הצמח בסינית ci wu jia
ברפואה הסינית המסורתית הצמח נחשב כמחזק של הטחול והכליות וכמרגיע של הרוח (shen) 
השימוש בצמח הוא כחלק מפורמולות (3).
הצמח הוכנס לשימוש ברוסיה בתחילת שנות הששים של המאה העשרים, אחרי כ-20 שנות מחקר על צמחים אדפטוגנים הגדלים מהר יותר מהג’ינסנג וזולים ממנו (1). בשנות השבעים של המאה העשרים הוכנס הצמח לשימוש בארה”ב (4). 
למעלה מ-1000 מחקרים נערכו על אלוטרוקוקוס (1). הוא נחשב לאחד הצמחים המגדירים את המונח צמח אדפטוגן (1), מונח שאינו מקובל ברפואה הקונבנציונלית.
Brekhman מתאר צמח אדפטוגן לפי שלוש איכויות עיקריות: בלתי ספציפי, חסר רעילות, מאזן ומסייע לשיווי המשקל הדינמי (1).

פעילות רפואית

אימונוסטימולנט, אנטי ויראלי, מגביר רגישות לאינסולין, מגן בפני קרינה, מגביר כושר לימוד, מסייע לשיפור הזכרון, מגביר חדות של הראייה והשמיעה, מגביר את כושר העבודה (4,5,6).
מגביר כושר גופני ונפשי, מפחית סטרס, מסייע להחלמה ממחלות וטיפולים קשים, מסייע במקרים של עייפות ותשישות (2).

התוויות

לאי ספיקה של הורמונים של האדרנל, למקרים של עייפות או תשישות, לשיפור הכושר הקוגנטיבי, להגברת עירנות, לחיזוק מערכת החיסון, במיוחד במקרים של מחלות ויראליות, לשיקום אחרי מחלות קשות או ממושכות (1,2).

התוויות נגד

הריון והנקה וכן במקרים של יתר לחץ דם (2).

אינטראקציות עם תרופות

המונוגרפים של ESCOP ושל הפרמקופיאה הבריטית לא מצאו אינטראקציה של הצמח עם תרופות (2,7,8,9).
בשנים1950-1970 נעשו ברוסיה מחקרים על האלוטרוקוקוס. בכמה מחקרים עבדו עם חולי סרטן שקיבלו טיפול בכימותרפיה והקרנות. במחקרים נטען שהצמח מפחית את הנזק שנגרם לגוף מהטיפולים בכימותרפיה והקרנות (1). לא נעשו מחקרים במערב המאשרים או שוללים ממצאים אלה.

שימוש בתקופת ההריון וההנקה

לא נמצאו השפעות טרטוגניות אצל חולדות וכבשים (2).
מומלץ לא להשתמש  באלוטרוקוקוס בהריון ובהנקה.

תופעות לוואי

היו מקרים בודדים של הפרעות בשינה, שינויים בקצב הלב, כולל טכיקרדיה, עליה בלחץ דם, פלפיטציות (2).

הכנות ומינון

שורש טחון בקפסולות, כדורים, חליטה, סירופ (2)
טינקטורה: 1:5 ב-33-40% של אלכוהול (1)
צמח יבש: 2-3 ג’ ליום.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

Eleuthero in: Mitchell Bebel Stargrove in: Interactions guide 2010 Radix Eleutherococcus in: WHO Monographs on Selected Medicinal Plants, Vol.2 Geneva, World Health Organization, 2002, 97-105. Bensky D. Clavey S. Stoger E. Gamble A. ci wu jia, Chinese Herbal Medicine 3rd ed. Seattle, Eastland Press, 2004, 735-736. Baranov AL. Medical uses of ginseng and related plants in the Soviet Union: recent trends in the Soviet literature. J. Ethnopharmacol. 1982, 6: 339-353. McKenna D. Jones K. Hughes K. Humphrey S. Eleuthero, Botanical Medicines, 2nd. Ed. Binghamton, NY. Haworth Press, 2002, 255-270. Davydov M. Krikorian AD. Eleutherococcus senticosus Maxim (Araliaceae) as an adaptogen: a closer look. J. Ethnopharmacol. 2000, 72: 345-393. ESCOP Eleutherococci Radix, ESCOP Monographs: The Scientific Foundation for Herbal Medical Products. 2nd ed. UK. European Scientific Cooperative on Phytotherapy, 2003: 142-149. Bluementhal M. Busse W. Goldberg A. et al. The Complete German Commission E Monographs, Austin TX, American Botanical Council Integrative Medicine Communications, 1998. BHMA, Eleutherococcus in Bradley P. ed. British Herbal Compedium Bournemouth UK, British Herbal Medical Association , 1992:89-91.
שיתוף ברשתות
×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן