ה”עשבים הרעים” של הגינה – עשבי הבר – מאת אלומה גלזר

מה כדאי לעשות בגינת צמחי התבלין, המרפא והריח בעונה זו?

בכתבה הקודמת הומלץ על הכנת בגינה לשתילה האביבית. האביב הוא עונת התחדשות וצמיחה, גם לנו וגם לצמחים. וכך, לבד מן הצמחים שאנו חפצים ביקרם, עולים וצומחים בגינותינו גם עשבי בר רבים הנהנים מן התנאים המשופרים בגינה. נטייתנו המיידית היא לעקור ולהשליך אותם הלאה מאיתנו. לפני שאנו הולכים לעשות זאת, אני ממליצה לעצור ולהתבונן באלו צמחים מדובר. חלקם הם צמחי תבלין ומרפא חיוניים שכדאי לנו לשטוף היטב, לייבש במקום מוצל ומאוורר היטב, ואחר-כך להשתמש.

אלו צמחים אנו עשויים לפגוש כעשבי בר בגינותינו בעונה זו?

הערה: באזורי הארץ השונים זמן הופעת הצמחים, או הבשלת זרעים משתנה, גם בהתאם למיקום הגינה. כל אחד יעקוב בגינתו הוא אחר הצמחים. הצמחים מובאים לפי סדר א’-ב’.

גדילן מצוי/ מורכבים Silybum marianum/ Compositae –

צמח קוצני שאנו משתמשים בעליו ובזרעיו. העלים הגדולים שבבסיס הצמח הם קוצניים מדי למאכל בעונה זו, אך כשהם צעירים, בראשית החורף (זכרו זאת לשנה הבאה), הם טעימים מאד למאכל.

בעונה זו מתחילים להבשיל הזרעים בתפרחת הקוצנית. כדאי להיעזר בכפפות עבודה לצורך איסוף התפרחות והפרדת הזרעים מתוכה בטרם יתעופפו להם. זרעי הגדילן הם מהצמחים מיטיבים ביותר עם פעילות הכבד.

חלמית מצויה / חלמיתיים “חובייזה” –Malva nicaeensis / Malvaceae 

צמח בר חורפי נפוץ שבקרוב ייעלם מהגינות ושדות הבר. מן החלמית אוספים את העלים המשמשים לבישול – הכנת ממולאים או קציצות ירק, וגם הפירות המבשילים עתה נחמדים לנשנוש. החלמית עשירה בוויטמין A ובמוצילג ולכן היא יעילה לריכוך ריריות פנימיות בגוף, בעיקר רירית מערכת העיכול. חליטה של העלים יעילה לטיפול בעור.

חרדל / מצליבים –Sinapis sp./ Brassicaceae 

אחד הצמחים הנפוצים בעונה זו הוא החרדל, על פרחיו הצהובים. בחרדל מומלץ להשתמש בעיקר בפרחים לקישוט סלטים. אפשר להשתמש גם בזרעים וגם בעלים, אך הם עשויים להיות מרים קמעה. כצמח ממשפחת המצליבים הוא עשיר בשמני חרדל ובפלוונואידים המעניקים לו תכונות של נוגדי חמצון.

ילקוט הרועים / מצליבים –Capsella bursa-pastoris /Brassicaceae 

צמח קטן בעל שושנת עלים הצמודים לקרקע, גם הוא ממשפחת המצליבים. משתמשים בכל נוף הצמח לעצירת דימומים וגם לעצירת שלשול, לטיפול בטחורים ובדלקות של דרכי השתן.

במרכז התמונה שושנת העלים של ילקוט הרועים

סרפד צורב / סרפדיים Urtica urens L./ Urticaceae –

אחד מן הצמחים היותר נפוצים בגינותינו, בעל שערות צורבות, מה שעשוי לגרום לרתיעה מהשימוש בו, אולם כידוע לצמח סגולות רבות ועל כן כדאי להשתדל באיסופו. המשימה היא לא קשה. ראשית כדאי להצטייד בכפפות עבודה ואז אוחזים בצמח בבסיסו מתחת לזוג העלים התחתון ותולשים אותו. השערות הצורבות נמצאות על צידם העליון של העלים.

כשאוספים מספיק צמחים כדאי לשים בקערה עם מים, אפשר מים פושרים. שוטפים היטב. מכאן הטיפול בסרפד הוא כמו בכל ירק רגיל. משתמשים בנוף הצמח להכנת מרק או קציצות ירק. הסרפד עשיר בברזל, בסידן ובמגנזיום, יש לו השפעה משתנת ומנקה על מערכות הגוף. שימוש בחליטת העלים לשטיפת הראש מחזקת את שורשי השיער. מומלץ ביותר.

שיבולת-שועל נפוצה / דגניים – Avena sterillis L. / Poaceae

אחד הצמחים היותר נפוצים בגינות ובשדות הבר באביב. זהו צמח עשבוני גבוה המגיע לגובה של כ-50 ס”מ, בעל עלים נדניים, צרים וארוכים ובמרכזו התפרחת שהיא מכבד מבודר הנושא שיבוליות תלויות כלפי מטה ולהן מלען ארוך. לחיצה על מרכז השיבולית מוציאה חלב אל פני השיבולית כך שאפשר למצוץ אותו. לחלב זה  השפעה מרגיעה על מערכת העצבים תודות לתכולה גבוהה של ויטמינים מקבוצה B, מלחי צורן, חומצה סליצילית, ברזל, מגנזיום ואבץ.

את יתר עשבי הבר שאין להם שימוש כדאי לעקור כי הם מתחרים עם הצמחים שלנו על מקורות מזון ומים ולהעביר לערימת הקומפוסט, שכדאי שתהיה בכל גינה או שכונה.

בברכת אביב פורח

וחג פסח כשר ושמח

אלומה

 אלומה גלזר דותן M.Scמוסמכת בבוטניקה חקלאית, תזונאית קלינית טבעית, מטפלת בצמחי מרפא ומוסמכת לטיפול בפרחי באך. עוסקת רבות גם בהיבט של גידול צמחי תבלין ומרפא.פועלת בעיקר בירושלים והסביבה.אמצעי התקשרות: alumagd@gmail.comwww.metaplim.co.il/aluma02-5361107, 0523495404
Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן