כנס “צמחי מרפא והטיפול בכאב” – חורף 2018

ד"ר אורי מאיר צ'יזיק – תפיסת הכאב ברפואה המקומית העתיקה בהשוואה לתפיסת הכאב ברפואה המודרנית

אורי מאיר צ'יזיק הוא ד"ר להיסטוריה של הרפואה והתזונה, עמית הוראה באוניברסיטת חיפה ומרצה ברחבי הארץ. הוא גם יועץ להנהגת הבריאות ומומחה לליקוט צמחי-בר למאכל. הכאב הוא אותו כאב, כך לאורך ההיסטוריה וגם היום, אך הדרך להביע את הכאב וההתייחסות אליו, משתנות מתרבות לתרבות ומתקופה לתקופה. איך תפסו כאב לאורך ההיסטוריה ואיך היום? מתי הפך הכאב להיות לא לגיטימי? נסקור בקצרת את האבולוציה של הכאב ותפיסתו, ברפואה העתיקה והמודרנית ובתרבות העתיקה והמודרנית ונעלה שאלות בנוגע להשלכות של תפיסה זו.

גב' יעל ססלוב שני – כאבים לא מוסברים באגן אצל נשים – "אגנולוגיה למתחילים"

נשים רבות חוות כאבים באיזור האגן ולמרות שלל הבדיקות שעוברות, סוגי הרופאים שמאבחנים, המקור אינו ברור, ומסתפקות במשככי כאבים. שוב טיפול בלי אבחנה. ישנן שיטות אבחנה וטיפול פשוטים, מסורתיים ובסיסיים. ננסה להבהיר את הסוגיה ולחשוף כלים אלו מעולמם המופלא של הצמחים. יעל ססלוב שני (L.Ac), מרצה ומטפלת מומחית בטיפול בגניקולוגיה. התמחתה בגינקולוגיה סינית בארץ ובסין.

גב' מיכל קירש – פיזיולוגיה של כאב, אסטרטגיות וצמחים לטיפול

מיכל קירש (R.Na, Cl.H), נטורופתית, הרבליסטית קלינית וראש מגמת צמחי מרפא בקמפוס "ברושים". יו"ר איגוד ההרבליסטים הקליניים של עיל"ם. ההרצאה תסקור את מסלול יצירת וחווית הכאב, המקורות השונים המחוללים כאבים, ותדון בכיווני עבודה ובצמחים שונים להקלה, הנוגעים במקור המחולל את הכאב. בין היתר יידונו צמחים המשפיעים על מערכת העצבים ומקלים את החוויה, וכן צמחים נוגדי דלקת, עווית ועוד.

פרופ' ערן בן אריה – צמחים וכאב - מבט נראטיבי לטיפול אינטגרטיבי

הטיפול הרפואי בכאב התפתח משמעותית בשנים האחרונות בעקבות פיתוח תרופות עם טווח פעילות ספציפי ושינוי בתפיסת הטיפול לכזו המשלבת צוות רב מקצועי לרבות מומחים ברפואה פליאטיבית וכאב. למרות ההתקדמות הניכרת בגישה הקונבנציונאלית לכאב, הסבל מכאב מאתגר מספר לא מבוטל של מטופלים. מכאן נולד הצורך בשילוב תפיסות טיפול הנטועות ברפואה משלימה ומשולבת הכוללות רפואת צמחים ושיטות טיפול במגע, דיקור, תנועה, רפואת גוף-נפש ועוד. בהרצאה נדון באפשרויות הטיפול ברפואת צמחים בהיבט אינטגרטיבי לצדן של תפיסות טיפול נוספות בהקשר של העצמת האפקט הטיפולי אם כערך מוסף (additive) ואם בהקשר סינרגיסטי. נתמקד בהיבטים של טיפול בכאב בהקשר האונקולוגי מנקודת מבט הממוקדת במטופל (patient centered care) ובהתייחסות לתסמינים נלווים כגון חולשה, חרדה והתמודדות עם שאלות רוחניות וקיומיות. פרופ' ערן בן-אריה, מנהל מערך רפואה משולבת בשירות האונקולוגי, מרחב חיפה-גליל מערבי ומרכז רפואי כרמל, שירותי בריאות כללית. פרופ' חבר קליני לרפואת המשפחה, הפקולטה לרפואה, הטכניון.

גב' נטע קובלסקי – הטיפול בכאב אצל חולי פיברומיאלגיה

ממנהלות עמותת "גוונים של סגול" לקידום זכויות חולי פיברומיאלגיה. פיברומיאלגיה היא מחלה עצבית הגורמת לשיבוש בהולכת הכאב והעיבוד שלו במוח. בהרצאה נשמע את זווית הראיה שלנו - החולים במחלה. נשבור את המיתוסים הידועים עד היום על פיברומיאלגיה וננסה לתת תשובות על מה היא פיברומיאלגיה, והכי חשוב: ניתן פתרונות, להקלת הכאבים הבלתי נסבלים מהם החולים סובלים.

ד"ר מינה פארן – צמחי מרפא המסייעים לטיפול בכאב

ד"ר מינה פארן (Ph.D), חוקרת בתחום צמחי המרפא, מרצה לצמחי מרפא ונשיאת העמותה משנת 2003. כאב הוא תחושה בלתי נעימה, שבאה כדי להתריע שקרה משהו בלתי תקין בגוף, משהו הדורש תיקון. מכיוון שהכאב אינו נעים, מפריע ומקשה על הפעילות של האדם, אנו מחפשים צמחים או תרופות שיקלו על הכאב. ההרצאות בכנס הזה אמנם יעסקו בשיטות שונות המסייעות להילחם בכאב ולנצח אותו, ובצמחים הפועלים במנגנונים שונים ומסייעים להקל את הכאב. הרפואה הסינית טוענת שכל כאב מראה על חסימה, על זרימה לא טובה של הדם או של האנרגיה, או חסימה באחד האיברים שמפריע לתנועה הטובה בכל השאר. הצמחים אמנם יעזרו לנו להשתחרר מהכאב, אבל חשוב לתקן גם את המקור לכאב. התיקון צריך להיות באיבר או ברקמה הפגועה, וחידוש הזרימה הטובה בגוף.

מר גל מ. ראן – הטיפול הצמחי בכאב - קלסיפיקציות ואסטרטגיות

מטפל ומרצה לרפואת צמחים. בהרצאה ניגע במספר שאלות יסוד העומדות בבסיס הטיפול הצמחי בכאב. בנוסף, נגדיר את המקורות הפתולוגיים לכאב כפי שאנו פוגשים בהם בעבודה הקלינית, ובהתאמה נעסוק בפעילויות הפרמקולוגיות של הצמחים הרלוונטיות לטיפול בסוגים השונים של הכאב. על השאלה אם הכאב הינו צרה או ברכה הייתי משיב במילים "גם וגם" או אולי, באווירה מזרחית משהו, הייתי משיב כי הכאב אינו טוב או רע - הוא פשוט קיים! אם נתבונן מעט יותר לעומק נבחין כי הכאב, למרות היותו בלתי נעים באופן ידוע, אכן משרת את המטרה

מר רן שוהם – כאב בראי הרפואה הסינית

מטפל ומרצה ברפואה סינית. ההרצאה תעסוק בהבנת מושג הכאב ברפואה הסינית דרך מושגים כ"צ'י" (qi), סוגי אקלים פוגעניים, (רוח, חום, קור, לחות ,יובש) וגורמי כאב אחרים. נדון בפתולוגיות שונות של כאב ובדרכים שבהן כאבים נוצרים, ודרכים לטפל בכאבים באקופנקטורה וצמחי מרפא. משפט סיני ידוע וחשוב מתאר את התפיסה הסינית של כאב: "אם יש כאב, אין תנועה (זרימה) חופשית. אם יש תנועה חופשית, אין כאב".

ד"ר יונתן (ג'וני) גרינפלד – הטיפול בכאב בעזרת קנביס רפואי

נוירולוג מומחה בכיר, בוגר לימודי רפואה באוניברסיטת תל אביב. התמחות בנוירולוגיה בבי"ח אסף הרופא. תת - התמחות בנוירו-אונקולוגיה ב- MD Anderson Cancer Center ביוסטון, טקסס, ארה"ב בין השנים 2002-2004. מאז סוף 2004 במכון האונקולוגי באסף הרופא, כאשר עיקר הפעילות בתחום הטיפול התומך, כולל בין השאר טיפול בכאב. מעורה בשימוש רפואי בקנאביס מאז 2010 לערך, עם אישור לניפוק רישיונות קנאביס לחולים אונקולוגיים כחמש שנים. קנאביס משמש את האנושות לצרכים שונים עוד לפני עידן הרפואה המודרנית, עוד הרבה לפני ה- Evidence Based Medicine. בין השאר מקובל, ואפשר גם לומר – ידוע, כי הקנאביס עשוי להקל על אנשים הסובלים מסוגי כאב שונים. בעשורים האחרונים חזר ועלה עניין בסגולה זאת של הקנאביס, כאשר יש מעט ביסוס פורמאלי לקיומה, אך מאידך עדויות תומכות אין ספור. ההרצאה תדון בפער בין ההתנהלות המקובלת בעולם הרפואה הממוסדת, לבין התפיסות והשימושים בקנאביס בקהילה הלא-מקצועית

פרופ' אלי שוורץ – זיהומים ויראליים הגורמים לכאבים קשים אצל מטיילים

רופא ומדען ישראלי , ממפתחי ומובילי תחום רפואת המטיילים והרפואה הטרופית בארץ. שוורץ ידוע בתחומו בעולם ונמצא בצמרת הארגונים העולמיים העוסקים בתחומים אלו. הוא מנהל המרכז לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות במרכז הרפואי "שיבא". שוורץ משמש כנשיא האגודה הישראלית לפרזיטולוגיה, פרוטוזואולוגיה ומחלות טרופיות. נשיא האגודה לרפואת מטיילים של הארצות האסייתיות הגובלות באוקיינוס השקט וחבר מייסד של האגודה הבינלאומית לרפואת מטיילים.

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן