כנס “צמחי מרפא ומחלות מעי דלקתיות” – חורף 2017

ד"ר ארנה לוין – מחלות מעיים נפוצות והטיפול בהן מנקודת ראותה של רפואת הצמחים

רופאת משפחה ומטפלת ברפואה סינית. מרצה, רכזת קורסים לרפואה סינית וצמחי מרפא, מחלוצי הרופאים העוסקים ברפואה משלימה בארץ (כבר מ-1984). ד"ר לוין עוסקת בשילוב של רפואה, טיפול באמצעות צמחי מרפא, דיקור סיני ותזונה מותאמת. רבים מהעוסקים בתחום היום הם תלמידיה. בעלת שם עולמי בתחום פיתוח תכשירים מצמחי מרפא. הרצאתה של ד"ר לוין תפתח את הכנס ותתמקד בגורמים, תסמינים, סיבוכים וטיפולים בצמחי מרפא ותזונה, במחלות מעי דלקתיות.

ד"ר מאיר וינקלר – טיפול צמחי בדלקת המעי "קרוהן"

הרצאתו של ד"ר מאיר וינקלר תתמקד ביכולת הריפוי של שרף הלבונה (Boswellia spp.) במחלה קשה זו. ד"ר וינקלר (MD) מומחה לרפואה פנימית וצמחי מרפא, ממקימי שיר"מ באסף הרופא, ביצע מספר מחקרים על השפעה המרפאת של הצמחים. מזה 32 שנים מרפא בתמציות צמחים ומשלב את הידע והניסיון ברפואה משנות עבודתו בבית חולים איכילוב, בידע של רפואה אלטרנטיבית.

ד"ר אסתר גלילי – פטריות מרפא: חידושים בתמיכה במחלות מעי דלקתיות

הרצאתה של ד"ר אסתר גלילי (MD), "פטריות מרפא: חידושים בתמיכה במחלות מעי דלקתיות" תתמקד במחקרים האחרונים שפורסמו בתחום זה. ד"ר גלילי הינה מומחית ברפואת משפחה, בעלת מרפאה לרפואה אינטגרטיבית: "המרכז לבריאות התא" ויועצת לחברת מיקוליביה. בעלת20 שנות ניסיון בטיפולים עם פיטריות מרפא, לבעיות הקשורות למערכת העיכול.

מר אייל שפרינגר – לקבל את השפע: הדרך התזונתית לטפל בקיבה ובמעי הגס

תהליך העיכול טומן בחובו קונפליקט וקושי, הקשור בקבלת מזונות הזרים לנו והפיכתם לחלק מגופנו. בתהליך זה משתתף צמד איברים: הקיבה המצויה בתחילת צינור העיכול והמעי הגס, המצוי בסופו. ברפואה הסינית איברים אלו מהווים מערכת אחת, המבטאת את הקונפליקט הטמון בעיכול, אך גם את ההזדמנות ליהנות מהשפע אותו מציע לנו העולם. מסורות הריפוי השונות הציעו לאורך השנים דרכים שונות לטיפול בקיבה ובמעי הגס, אך פורמולה ביתית אחת שמקורה ביפן מבטאת בצורה מושלמת את האיזון הנדרש בין צמד איברים אלו. בהרצאה נציג את הפורמולה הזו ואת עקרון פעולתה ועל פי עקרון זה נוכל לגשת אל עולם שלם של מזונות המתאימים לטיפול במערכת העיכול. אייל שפרינגר, Dip.Ac, Cl. Hb, מטפל ברפואה סינית והרבליסט קליני, העוסק בשיטות ריפוי מסורתיות בתזונה. אחראי תחום תזונה אינטגרטיבית ביחידה לרפואה משולבת-משלימה במערך האונקולוגי, המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב). מייסד שיטת TEF לתזונה מסורתית ומנחה קורס למטפלים בשיטה זו. משתתף בתוכנית ללימודי תואר שני ברפואה סינית ומחקר מטעם אוניברסיטת Middlesex, בריטניה. סיפרו 'בישולחיים' העוסק בתזונה תומכת לפוגשי סרטן יראה אור בקרוב.

ד"ר ערן מגון – האם אני מעכל? אבחון מערכת העיכול על פי האיורוודה והתאמת תזונה אישית

רופא, מומחה לאיורוודה מהמרכז הישראלי לאיורוודה ומנהל רפואי במכבי טבעי. האיורוודה מאפיינת את טיפוסי האדם וכן את היקום כולו, על ידי שלוש תכונות: "ואטה" (תנועה), "פיטה" (חום) ו"קאפה" (מבנה). מערכת העיכול מחולקת גם היא על פי תכונות אלו – הקיבה נשלטת גם ע"י קאפה (מבנה) ופיטה (חום), המעי הדק נשלט רק ע"י פיטה (חום), והמעי הגס ע"י אלמנט התנועה (ואטה). בהרצאה נכיר את שלושת סוגי מערכת העיכול על פי טיפוסי בני האדם, את סוגי הדלקות העלולות להתפתח באזורים השונים של מערכת העיכול וכן נחשף לגישה הטיפולית המתאימה לכל מצב.

ד"ר ליאורה אוריאל – צמחי מרפא לבריאות מערכת העיכול על פי הרפואה האנטרופוסופית

ד"ר ליאורה אוריאל (MD), רופאת משפחה ורופאה פנימית, תיתן בהרצאתה על "צמחי מרפא לבריאות מערכת העיכול על פי הרפואה האנטרופוסופית", את הנופך האנטרופוסופי של הטיפול בצמחי מרפא. ד"ר אוריאל סיימה בי"ס לרפואה והתמחתה ברפואת המשפחה בירושלים. בנוסף, למדה הומיאופטיה בביה"ס להומיאופטיה לרופאים בירושלים, של ד"ר גרילסמר וד"ר קמקאג'י, במחזור הראשון. את לימודיה בתחום צמחי המרפא עשתה ד"ר אוריאל אצל ד"ר מינה פארן וגם למדה רפואה אנטרופוסופית בארץ ובשוויץ.

ד"ר יוסי שבח – מזונות פונקציונאליים לשמירה על בריאות מערכת העיכול

ד"ר יוסי שבח, נטורופת והרבליסט, מומחה בתזונה פונקציונלית ובצמחי מרפא, מייסד ומנהל המרכז ובית הספר לתזונה פונקציונלית. עוסק בטיפול, בהוראה ובהנחיה קלינית בתחומי הרפואה הנטורופתית, רפואת הצמחים והתזונה הפונקציונלית. עוסק במחקר אתנו-קולינרי בתרבויות מסורתיות. מייסד ויו"ר כנסי 'להקדים תזונה לתרופה'. מחבר הספר 'נפלאות התזונה הפונקציונלית'. מפתח מותג צמחי המרפא 'הרטביט' – ‘HeartBeet’. שימש כיו"ר האגודה הישראלית לנטורופתיה ולתזונה טבעית בין השנים 2010-2008. מפתח תכניות הבריאות: 'פירמידת המזון הפונקציונלית' לשמירה על אורח חיים בריא, 'דיאטת שעורה' למניעה ולטיפול בסוכרת ובסינדרום המטבולי ו'דיאטת סלק' לעידוד תהליכי דטוקסיפיקציה ('ניקוי גוף' ו 'ניקוי כבד') ולקידום תהליכי הבראה. האם לתזונה יש קשר להתפתחות מחלות מעי דלקתיות? האם תזונה מסורתית האופיינית לתרבויות שונות, משחקת תפקיד במניעת התפתחות מחלות מעי דלקתיות? האם צריכת מזונות מסוימים, עשויה לשמור על בריאות מערכת עיכול ולהפחית סיכון להתפתחות מחלות מעי דלקתיות? על שאלות אלו ישיב ד"ר יוסי שבח (PhD, RNa, MIHA) במהלך הרצאתו בכנס, לרבות סקירת מזונות פונקציונליים לשמירה על בריאות מערכת העיכול.

גב' מירה כהן שטרקמן – פתרונות רפואיים לטיפול בדלקות מעיים: מקורות לאדינו בראי המדע המודרני

מירה כהן שטרקמן (N.D., Cl.H, MIHA), נטורופתית, דוקטורנטית באוניברסיטת בר אילן. חוקרת ספרות רפואה בלאדינו. במהלך כ- 400 שנה בסמוך לגרוש ספרד ועד אמצע המאה העשרים – ליתר דיוק משנת 1564 ועד 1955 – רופאים, רבנים ומחנכים יהודים-ספרדים הציעו פתרונות רפואיים למניעה ולטיפול בסיבוכים במערכת העיכול, חלקם מוכרים ברפואה המודרנית כתסמיני מחלות מעיים דלקתיות, כדוגמה: שלשול, הרזיה לא רצונית, חוסר תאבון, חולשה, בחילות, הקאות, פצעים באזור פי הטבעת וטחורים. בהרצאתי אציג כמה דוגמאות מן הפתרונות המוצעים במקורות לאדינו, בשפת המקור שלהם ואביא תרגומם לעברית. אסביר בקצרה את הרקע להופעתה של ספרות רפואה בלאדינו, מטרותיה וקהל היעד שלה; אציע דיון במרכיבי התרופות המוצעות – צמחי המרפא, המזונות והשמנים – וכן את דרכי הכנתם ואופן נטילתם. לסיכום, אבחן את השאלה האם הפתרונות שאציג יכולים להיחשב פתרונות מתקבלים על הדעת ברפואה, לאור מחקרים עדכניים במדע המודרני.

ד"ר ג'ריס ג'דעון – פעילות אנטי-מיקרוביאלית של צמחי מרפא נבחרים נגד הליקובקטר פילורי

ד"ר ג'ריס ג'דעון (Ph.D) מכהן משנת 2005 כחוקר בכיר במכון אגודת הגליל למחקר יישומי ומשנת 2015, בתפקיד המנהל המדעי של המכון. תחומי המחקר העיקריים שלו כוללים פעילות אנטימיקרוביאלית של צמחי מרפא והרחקת חיידקים פתוגניים במערכות לטיפול בשפכים. הליקובקטר פילורי (Helicobacter pylori) הוא חיידק גרם שלילי המתיישב בקיבה ונחשב לאחד הפתוגניים הכרוניים הנפוצים ביותר באדם. יותר מ- 50% מהאוכלוסייה העולמית נגועים בחיידק. ההדבקה בחיידק גורמת לדלקת שהיא אסימפטומטית ברוב האנשים, אולם באחוז מסוים מהם הדלקת מתפתחת לכיב בקיבה או בתריסריון ואף למחלות סרטניות. הממצא כי הטיפול האנטיביוטי המשולש הקונבנציונלי מצליח רק ב80-85% מהחולים, מעורר עניין גדול בחיפוש אחרי גישות טיפוליות חדשות וגילוי חומרים אנטימיקרוביאליים חילופיים לאנטיביוטיקה. צמחי מרפא ידועים כבעלי סגולות רפואיות הקשורות למגוון מטבוליטים משניים הנצורים בצמח. מחקרים רבים הראו כי לתמציות גולמיות וחומרים טבעיים של צמחים קיימת פעילות אנטימיקרוביאלית נגד ה. פילורי. המחקר המוצג יתאר וידון בפעילות האנטימיקרוביאלית של תמציות ופרקציות, שהופקו מצמחי מרפא הקיימים בארץ, נגד ה. פילורי.

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן