המבורגר מעדשים מונבטות + הוראות הנבטה – מאת אורטל בובר

אנרגיית האביב ונבטים:
כשמגיע האביב אני מתחילה להנביט. האדמה מתחממת, הזרעים שחיכו בסבלנות כל החורף מתחילים ללבלב ופורצים באנרגיה עצומה את מעטה האדמה ומכסים אותה בירוק.
אנחנו יכולים להזין את עצמינו באנרגית החיים המתפרצת והמלבלבת הזו על ידי התהליך הפשוט והקל של הנבטה.


היתרונות של אכילת נבטים הם עצומים:
בזרע, נמצאים המזונות הדרושים לצמח כחומרי תשמורת. כאשר תנאי הסביבה מאפשרים התחלת נביטה, המרכיבים השונים שאצורים בזרע נכנסים לפעולה ומתחילים לפעול כדי לאפשר צמיחה.
הפחמימות אשר נשמרות בזרע בצורת עמילן מתפרקות לסוכרים פשוטים יותר שמתעכלים בגוף מהר יותר. בזרעים המכילים שומן מתחילה פעילות האנזים ליפז כבר בשעות הראשונות להנבטה. מופיעות חומצות שומן חופשיות ונרשמת ירידה בכמות השומנים הרוויים. החלבונים של הזרע מתפרקים לחומצות אמינו וכן מסונתזים חלבונים אחרים כמו כלורופיל. (הכלורופיל דומה במבנהו הכימי להמוגלובין שבגופנו והגוף מנצל אותו לבנייה מהירה של המוגלובין)


10 דקות עבודה, 24-48 שעות המתנה, 300 אחוזי רווח! לא תשקיעו?
כמות הויטמינים שבזרע גדלה בהנבטה בעשרות עד מאות אחוזים. בתהליך ההנבטה של חיטה, למשל, תוכפל כמות ויטמין E פי שלושה, וחלק מוויטמיני B יוכפלו פי שישה.
בנוסף לכך ההשריה במים בתחילתה של ההנבטה מסלקת מעכבי פעילות אנזימטית הנמצאים באופן רגיל בזרע. החומרים מעכבי הפעילות האנזימטית כמו החומצה הפיטית והחומצה האוקסלית נמצאים בזרע כדי להגן עליו ולשמרו בתקופת התרדמת שלו אבל חומצות אלה גם מעכבות את אנזימי העיכול בגוף.  לכן נבטים ונבטוטים הם קלים הרבה יותר לעיכול וספיגת המינרלים והויטמינים שבהם טובה יותר.


בקיצור, מזון פלאים. אז איך מנביטים?
יש הרבה שיטות להנבטה וגם כלים יעודיים. זו השיטה שאני משתמשת בה ב-12 השנים האחרונות. היא קלה מאוד ומדמה את התהליכים שעובר הנבט באדמה (לחלוח, חושך ופריצה לאור).
1. משרים עדשים שלמות, מאש, גרגירי חומוס, אזוקי או שעועית בכל הצבעים במים למשך 8 שעות.
2. מסננים את הקטניות ממי ההשריה ומפזרים בתחתית של תבנית רחבה, כך שלא יהיו יותר מ 3-4 שכבות של קטניות אחת על השנייה.
3. מכסים את התבנית בניילון נצמד ומחוררים אותו מעט בעזרת מזלג או סכין חדה. מניחים את התבנית במקום חשוך למשך 24-48 שעות.
זמן הנביטה תלוי בטמפרטורת החדר ובאופי הקטניה. ככל שמזג האוויר חם יותר, תהליך ההנבטה יתרחש מהר יותר. קטניות “רכות” כמו עדשים ומאש ינבטו תוך 12-24 שעות. קטניות “קשות” יותר כמו גרגירי חומוס, אזוקי ושעועית יצטרכו 24-48 שעות.
4. הנבטוט מוכן כאשר יוצא זנב קטן מהקטניה. אם אין לכם זמן לבשל אותו אפשר לשמור עוד יום יומיים במקרר.
כל מה שאתם מכינים מקטניות אפשר להכין מקטניות מונבטות. להוסיף לסלטים, להכניס למרק, ולהכין ממרחים.
אחד המתכונים האהובים עלי הוא המבורגר מעדשים מונבטות. ההנבטה של עדשים מוסיפה רכות נהדרת והופכת את ההמבורגר לטעים מאוד וקל לעיכול.

המבורגר מעולה מעדשים מונבטות:

11/2 כוסות עדשים ירוקות-חומות
3 כפות קוואקר (אפשר להחליף בקינואה מבושלת או אורז מבושל)
1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה (אפשר להחליף בכוסברה או גם וגם)
1 בצל אדום חתוך גס
3 שיני שום קלופות
1 כפית כמון
1 כפית מלח
1/2 כפית פלפל שחור
שמן זית לטיגון

1. מנביטים את העדשים לפי ההוראות. בסוף ההנבטה יתקבלו כ-4 כוסות של נבטוטי עדשים.
2. מכניסים למעבד מזון את נבטוטי העדשים וטוחנים עד שהנפח יורד.
3. מוסיפים למעבד המזון את שאר החומרים וטוחנים עד לקבלת עיסה רכה ואחידה. טועמים את העיסה ומתקנים את התיבול אם יש צורך. הטעמים צריכים להיות חזקים ומודגשים כי הם מאבדים קצת כוח בטיגון.
4. במחבת כבדה מחממים מעט שמן זית. מייצרים קציצות המבורגר בקוטר של 7-8 ס”מ ובעובי של בערך 1 ס”מ. אפשר להיעזר ברינג ייעודי וגם ביידים זה יוצא מצוין.
5. מטגנים את ההמבורגרים על להבה בינונית משני הצדדים עד שהם שחומים ויציבים.


הצעת הגשה:
לחמניה רכה מרוחה בטחינה (משומשום מלא כמובן), מעליה 2 עלי חסה צעירים, המבורגר עדשים מונבטות, ועליו קצת חרדל ופרוסת עגבניה.
אפשר להוסיף רוקט, מלפפונים חמוצים, כרוב כבוש וכל מה שאתם אוהבים. מושלם לארוחת צהריים קלה או לפיקניק אביבי בטבע.

 אורטל בוברND, Cl.H, נטורופתית והרבליסטית.פרטי התקשרות:052-3311939buberor@netvision.net.il

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן