צמחי מרפא נשכחים מהרפואה האינדיאנית לטיפול בבעיות פוריות – מאת יניב מורסיאנו RH (AHG), ND

המאמר מבוסס על הרצאה שנשא בכנס צמחי מרפא ובריאות האשה

המסורת הרפואית של האינדיאנים ילידי צפון אמריקה סיפקה לנו לא מעט צמחים לטיפול באישה. חלקם הפכו במשך השנים לפופולריים ומקובלים בעולם כולו (קוהוש שחור, בטטת בר), ואחרים, מהפחות שכיחים שבהם, משמשים בעיקר מרפאים. לדוגמא: קוהוש כחול, לאונורוס, מורן, טריליום, מיטשלה, ושני הצמחים שנתמקד בהם בכתבה זו:

  • קמליריום       Chemaelirium lutea          False unicorn root
  • אלטריס         Aletris farinosa            True unicorn root   

שני צמחים אלו פחות מוכרים לקהל הרחב וגם מספר המטפלים המשתמשים בהם נמוך למדי, אולם חשיבותם גדולה ביותר עבור הרבליסטים, בעיקר לטיפול בבעיות פוריות אצל נשים. לצערנו הרב, הידע המודרני על צמחים אלו מועט ביותר, ועיקר האינפורמציה היא קלינית ומבוססת על נסיון עשיר של מטפלים, נסיון שהצטבר במשך שנים רבות של עבודה.

לפני שנדון בפעילות הרפואית והשימושים הקליניים של צמחים נפלאים אלה, חשוב להתייחס למספר היבטים מסחריים וכלכליים. לצערנו הרב, צמחים אלו אינם שכיחים במסחר העולמי בצמחי מרפא, מאחר שהביקוש להם קיים בעיקר בקרב המרפאים. בנוסף לכך, כמות חומר הגלם הצמחי קטנה למדי, מכיוון שהצמחים כמעט ונכחדו בבר והינם קשים ביותר לגידול. גם אם נמצא חומר גלם במסחר, מחירו עלול להגיע לאלפי שקלים לק”ג. זוהי סוגיה קריטית ביותר כאשר מגיעים לקליניקה, משום שעל מנת להשיג השפעה רפואית מצמחים אלו, בעיקר בטיפול בבעיות פוריות, יש ליטול מהם משך תקופות של חצי שנה ויותר. עניין זה עלול להעיק על כיסו של המטופל (או במקרה זה, המטופלת). לעתים ימנע השיקול הכלכלי מהמטפל לשלב צמחים אלו בטיפול, למרות שלדעתי אין להם אלטרנטיבות של ממש, וכל צמח אחר יהווה פשרה.

במשך השנים התגלעו חילוקי דעות רבים לגבי השאלה אם צמחים אלה (קמלריום ואלטריס) דומים בפעולתם. כבר בשם העממי (unicorn root = שורש חד הקרן) ניתן לראות דמיון בין השניים.

אלטריס וכמלריום: דמיון ושוני

 שם הצמח:אלטריס Alteris farinosa קמליריום Chamaelirium lutea
 חלק בשימוש: גזע מעובה + שורשים גזע מעובה + שורשים
 מרכיבים פעילים: ספונינים סטרואידאלים המבוססים על דיאוסג’נין ספונינים סטרואידיאלים המבוססים על דיאוסג’נין (הגליקוזידים Chamaelerin ו-Helonin)
 פעילות רפואית: מאתן (tonic) למערכת העיכול, הכבד והרחם. מרגיע. מאתן (Tonic) לאברי הרבייה
 אינדיקציות:נשים: הפרעות פוריות ועקרות.גברים: עקרות, ספירת זרע נמוכה.כללי: לטיפול במצבים עוויתיים של מערכת העיכול (אחד השמות העממיים הינו Colic root)נשים: עקרות, אמנוריאה, דיסמנוריאה, הפרשות וגינליות, מניעת הפלות.גברים: אימפוטנציה

בסיכומו של דבר ניתן לראות שמדובר בצמחים דומים, אם כי במשך השנים התגלעו חילוקי דעות רבים והיתה אי בהירות ביחס להתוויות שני הצמחים. בחלק גדול מהמקרים מטפלים השתמשו בקמליריום במקום באלטריס, וכך נוצר הבלבול ביניהם. היו שטענו כי אלטריס הוא בעיקר ביטר טוניק, המשמש להפרעות עיכול ואין לו השפעה מובהקת על מערכת הרבייה הנשית. עם זאת, בשנים האחרונות, בזכות אנליזה כימית של מרכיבי הצמח, זוהו החומרים הפעילים העיקריים (המבוססים על החומר דיאוסג’נין ודומים בשני הצמחים), ומכאן ניתן להסיק שלאלטריס יכולות קליניות מקבילות לאלו של הקמליריום.
למרות כל הנאמר, חשוב לזכור שעלות שני צמחים אלה גבוהה מאוד ואין הצדקה לשלב את שניהם בטיפול בבעיות פוריות (למעט מקרים בהם קיימת גם חולשה של מערכת העיכול, בנוסף לזו הקיימת באברי הרבייה), ומטבע הדברים, רוב המטפלים מעדיפים להשתמש בקמליריום.

קמליריום    Chamaelirium lutea     False unicorn root  

צמח זה נחשב בעיקר למאתן (Tonic) למערכת הרבייה הנשית, מערכת השתן (גם ערמונית) ומערכת העיכול. יש לו השפעה מזינה, מאתנת ומצמתת (Astringent Tonic) והוא יעיל ביותר לטיפול בחולשת ערכת הרבייה (חוסר צ’י כליה) וכן חולשה של הכבד ומערכת העיכול (חוסר צ’י כבד וקיבה).

על פי הולמס, הצמח משפיע על מערכת העצבים ומערכת העיכול, בדומה לרוזמרין. הוא מציין עוד שהצמח מטפל במצבים כרוניים הקשורים למערכת הרבייה ומתבטאים בתשישות כללית ובסמפטומים של קור ולחות, דוגמא חוסר מחזור, וסת גדושה והפרשות וגינליות (לויקוריאה). אלינגווד, מחשובי המרפאים האקלקטיים של סוף המאה ה- 19, מציין כי לצמח השפעה משמעותית על הכבד וכי הוא משפר ספיגה ומקדם אנאבוליזם.

מההיבט ההורמונלי, קמליריום נחשב לפרוגסטרוני ויתאים למצבים של חוסר בפרוגסטרון המתבטאים בחוסר מחזור, מחזורים מאחרים ותסמונת קדם וסתית עם נטייה לבכי ולדימוי עצמי נמוך. כבר במאה ה- 19 השתמשו בצמח לטיפול בעקרות אצל נשים, בקרירות מינית, בבחילות הריון ולמניעת הפלה. הצמח נחשב ספציפי לטיפול בוסת כבדה ובצניחת רחם, בזכות הפעילות המצמתת (Astringent) שלו. בנוסף לכך, הצמח שימש גם לטיפול בגברים, בעיקר לבעיות של בלוטת הערמונית ואימפוטנציה.

היבטים קליניים

ברצוני לציין מספר נקודות חשובות מנסיוני הקליני, במטרה לעזור למטפלים אשר עדיין לא התנסו בשימוש בקמליריום.

בתחילת הטיפול בבעיות פוריות עם הצמח, ניתן לצפות לתופעות הבאות: 

  • שיבושים במחזור, אשר עשוי לאחר. תופעה זו שכיחה למדי וסביר להניח שהיא מעידה על נסיון של הגוף לאזן את עצמו. זהו בעצם סוג של ריאקציה. 
  • בשבועות הראשונים של הטיפול, ניתן לצפות להפרשות וגינליות חומות-אדמדמות בכמות מעטה, עד הפרשות מימיות בכמות רבה. 
  • הופעת כאבים באזור השחלות, המזכירים כאבי ביוץ.

בנוגע לשאלת היעילות, נוכחתי שהצמח יעיל ביותר לא רק אצל נשים צעירות, אלא גם בגילאים מאוחרים יותר (סביב 40), ובמיוחד כאשר בכלים העומדים לרשות הרפואה המודרנית, לא נמצאה סיבה אורגנית לבעיה. במצבים מעין אלו, ניתן לצפות לתוצאות לאחר תקופה של 3-6 חודשים. במספר מקרים הופתעתי לראות, שלאחר מספר חודשי טיפול וכאשר המטופלת סיימה כבר ליטול מן הצמחים, התרחש הריון לאחר כחודשיים, כך שנראה כי הצמח ממשיך לפעול גם לאחר הפסקת השימוש.

לטיפול בהפלות חוזרות ונשנות, כאשר ברקע יש תמונה קלינית של חוסר וחולשה, ניתן לשלב את הצמח עם קליפת גזע של מורן (Viburnum prunifolium), וככלל, מומלץ לשלב את הקמליריום עם שורש זנגביל (Zingiber officinalis) למניעת בחילות (סימפטום שכיח כאשר נוטלים את הצמח).

אופני נטילה מומלצים ומינונים:

טינקטורה: 1:3, 45% אלכוהול, 1-3 מ”ל TID.
כחלק מפורמולה: 20%-25%.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן