מקבץ מאי 2018

• אילו צמחים עשויים לשפר ביצועים ספורטיביים?
• איך שורש נוטוג׳ינסנג (Panax notoginseng) מסייע לטיפול בדיכאון וחרדה?
• האם קצח (Nigella sativa) עשוי לתמוך בירידה במשקל?

 אילו צמחים עשויים לשפר ביצועים ספורטיביים?

בסקירת מחקרים קליניים נבדקה יעילותם ותופעות הלוואי של צמחים ממינים שונים המשמשים מתאמנים להגברת חוזק ומסת השריר. נמצא שמינים שונים של ג׳ינסנג משמשים בהצלחה כמשפרי ביצועי סיבולת, בעוד צמחים אחרים המכילים אלקלואידים (קפאין, תאוברומין, תאופילין, אפדרין) מעודדים שיפור באימוני עצימות גבוהה כמו ריצה מהירה למרחק קצר (sprint) ורכיבה על אופניים. על אף שהשימוש בו אסור, אפדרין בכמויות קטנות ובשילוב עם קפאין משמש להגברת חוזק השריר במתאמנים. צמחים נוספים כגון רודיולה וקדד (אסטרגלוס) מסייעים להקלה על כאבי שרירים ומפרקים, ועדיין נחקרים לבירור יעילותם בשיפור האימונים עצמם.

השפעתם של רוב הצמחים שנסקרו מיוחסת להפעלת מערכת העצבים המרכזית ע״י המרצת קטכולאמינים (אדרנלין, נוראדרנלין, דופמין ועוד).

לקריאה על צמחים נוספים בסקירה המלאה לחצו כאן

 איך שורש נוטוג׳ינסנג (Panax notoginseng) מסייע לטיפול בדיכאון וחרדה?

שורש נוטוג׳ינסנג מוכר ברפואת הצמחים הסינית המסורתית (San Qi) כצמח נוגד דלקת, נוגד חמצון, מעכב צימוד טסיות, מסדיר רמות סוכר בדם ולחץ דם, מגן על תאי מערכת העצבים ומעכב מוות של תאים אלו. במחקרים שנערכו בשנים האחרונות, הרכיבים הפעילים בשורש נוטוג׳ינסנג – סאפונינים – נמצאו יעילים למניעה וטיפול במחלות נוירולוגיות, ובאופן ספציפי הדגימו תכונות נוגדות דיכאון וחרדה.

סקירה עדכנית מציגה ומפרטת את מנגנוני הפעולה השונים שהתגלו במחקרים וגורמים להשפעות אלו. בין המנגנונים המצויינים: קידום והסדרה של פעילות המוליכים העצביים (נוירוטרנסמיטרים) סרוטונין, דופאמין ונוראדרנלין; קידום והסדרת תקשורת עצבית של GABA; הסדרת פעילות ציר היפופיזה-היפותלמוס-אדרנל (HPA); הגנה על תאי העצב כנוגד חמצון ונוגד דלקת; ועוד.  

לקריאה נוספת ומפורטת של המנגנונים הנסקרים במאמר, לחצו כאן

 האם קצח (Nigella sativa) עשוי לתמוך בירידה במשקל?

קצח משמש ברפואה המסורתית לטיפול במחלות דלקתיות שונות, ביניהן אסתמה, דלקת פרקים שגרונית (RA) סוכרת ומחלות מטבוליות נוספות. ראיות המתגבשות בשנים האחרונות מצביעות על כך שייתכן ולקצח תכונות המסייעות בטיפול בהשמנה. כדי לבדוק האם צריכת קצח מובילה לשיפור במדדים אנתרופומטריים בקרב מבוגרים, נערכה סקירה ומטא-אנליזה של 11 מחקרים קליניים. נמצא שנטילה של קצח הובילה לירידה קלה במשקל הגוף (כ-2.1 ק״ג), במסת הגוף (BMI) ובהיקף המותניים (כ-3.5 ס״מ). לא נצפו תופעות לוואי משמעותיות לשימוש בקצח. עם זאת, החוקרים מציינים שבגלל השונות בין משקל הנבדקים במחקרים השונים וכן באיכות המחקרים, יש להתייחס לממצאים בערבון מוגבל.

לקריאת המאמר לחצו כאן

תקצור ותרגום: ג’סיקה ברזילאי לנד

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן