מקבץ יולי 2018

• אילו צמחים יעילים לטיפול בדמנציה וסקולרית (VaD)?
• איך ג׳ינסנג קוריאני (Panax ginseng) מסייע לטיפול בסוכרת?
• האם צמחי מרפא יעילים לטיפול בזיהומים ויראליים מורכבים?

 אילו צמחים יעילים לטיפול בדמנציה וסקולרית (VaD)?

סקירה ספרותית שיטתית נערכה כדי לברר אילו צמחים יעילים לטיפול בדמנציה וסקולרית – מחלה שגורמת לפגיעה בזיכרון ובתפקוד הקוגניטיבי, בעקבות מחלות של כלי הדם (וסקולריות). בסקירה נכללו 28 מחקרים קליניים, בהם השתתפו 3461 נבדקים.

מהסקירה עולה כי שימוש בצמחי מרפא עשוי לשפר תסמינים התנהגותיים ופסיכולוגיים, זיכרון עבודה, תוצאות מבחן קצר לאבחון מנטלי (MMSE), פעילויות יומיומיות וכן מרכיבים נוירופסיכיאטרים. בסקירה נמצא שגיל, קצב התקדמות המחלה, סוג ויעילות הטיפול במחלה הם גורמים חשובים בניהול המחלה.

הסקירה מזכירה כצמחים יעילים במיוחד לטיפול את גינקו דו-אונתי (Ginkgo biloba) והפורמולה הסינית שנקראית Sancaijiangtang. הפומולה מכילה את הצמחים ג׳ינסנג קוריאני (Renshen / Panax ginseng), אספרגוס (Tiandong / Asparagus racemosus), שורש רהמניה (Shengdi / Rehmannia glutinosa), פרי שיזף (Wumei), קליפת גזע קינמון, קנה שורש קופטיס (Huanglian / Coptis chinensis).

לקריאת המאמר לחצו כאן

 איך ג׳ינסנג קוריאני (Panax ginseng) מסייע לטיפול בסוכרת?

שורש וקנה שורש של ג׳ינסנג קוריאני משמשים ברפואה הסינית המסורתית לטיפול בסוכרת מזה שנים רבות. בשנים האחרונות מתגבשות ראיות לפוטנציאל הטיפולי של הצמח הן בסוכרת סוג 1 ובסוכרת סוג 2 וכן בסיבוכים של המחלות, לרבות נפרופתיה סוכרתית, ליקויים קוגניטיביים, כבד שומני, אוטם מוחי סוכרתי, קרדיומיופתיה סוכרתית ואין-אונות סוכרתית. הפעילויות הרפואיות של הצמח מיוחסות לקבוצת רכיבים פעילים שנקראים ג׳ינסנוסיידים (ginsenosides), והם בעלי מבנה כימי מולקולרי של סאפונינים טריטרפנואידיים.

בסקירה המצורפת מפורטות הפעילויות הרפואיות שהג׳ינסנוסיידים הדגימו במחקרים פרה-קליניים: הפחתת גלוקונאוגנזה, שיפור עמידות לאינסולין, הולכת סוכר, ייעול פעילות אינסולין, הגנה על תאי הלבלב, פעילות מגנת-כבד, השפעה נוגדת דלקת, הגנה על שריר הלב, וויסות פעילות ורמות השומנים בדם, שיפור סבילות לסוכר, השפעה נוגדת חמצון, שיפור ליקויים בזיקפה, הסדרת חילוף החומרים של אוכלוסיית חיידקי המעי, הגנה על מערכת העצבים, הגנה על כלי הדם, פעילות מדכאת חיסון (בחולי סוכרת סוג 1 עם השתלת תאי לבלב) והגנה על הכליות. הפעילויות האלו מתרחשות בעיקר דרך הפחתת מתווכי דלקת שונים ורבים וכן בזכות יצירת אנזימים נוגדי חמצון.

לקריאה נוספת ומפורטת של המנגנונים הנסקרים במאמר, לחצו כאן

 האם צמחי מרפא יעילים לטיפול בזיהומים ויראליים מורכבים?

הטיפול הקונבנציונלי במחלות ויראליות הוא לרוב לא מספק ועלול לגרום לתופעות לוואי רבות. סקירה של מחקרים קליניים נערכה כדי לבסס את הפוטנציאל הטיפולי של צמחי מרפא במיגור וניהול זיהומים ויראליים כגון שפעת (influenza), כשל חיסוני (HIV), הרפס (HSV), דלקת כבד (hepatitis) וקוקסקי-וירוס (coxsackievirus).

מהסקירה עולה כי פורמולות של צמחי מרפא עשויות לתרום באופן משמעותי למיגור הזיהומים הויראליים המורכבים הללו. בסקירה תועדו 54 מיני צמחים שונים בעלי פוטנציאל טיפול אנטי-ויראלי, ובראשם סמבוק שחור (Sambucus nigra), קסאליפיניה יפהפיה (Caesalpinia pulcherrima) ופרע (Hypericum connatum).

לקריאת המאמר לחצו כאן

תקצור ותרגום: ג’סיקה ברזילאי לנד

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן