טיפול אלטרנטיבי בפסוריאזיס – מאת מינה פארן PhD

פסוריאזיס הוא כינוי להפרעה כרונית דלקתית, שמקורה בשגשוג יתר של קרוטינוציטים(1).
זוהי הפרעה המופיעה על פני כל כדור הארץ, אולם תפוצתה שונה במקומות שונים. פסוריאזיס נפוץ ביפן, הרבה פחות נפוץ בסין, שבה מעריכים שמספר המקרים מגיע ל- 0.3% מהאוכלוסייה. בארה”ב מגיע מספר המקרים ל-2-4%. פסוריאזיס נדיר מאד אצל  האינדיאנים, תושבי אמריקה המקוריים וכן אצל התושבים יוצאי אפריקה (1). פסוריאזיס עלול להופיע בכל גיל, והוא מצוי באופן שווה אצל גברים ונשים (1). 

הוויכוח עדיין נמשך אם פסוריאזיס הוא הפרעה אוטו אימונית, או ליקוי בתפקוד של מערכת החיסון, הקשור ללימפוציטים סייענים, T-helper 1 (Th1). משערים שתאי Th1 מעורבים בפסוריאזיס, כי יש עליה בשחרור ציטוקינים, אינטרלויקין IL-2 ואינטרלויקין IL-12, שמצויים ברובד של הפסוריאזיס (1).

תאי T נודדים אל העור ומצטברים מסביב לכלי דם בעור. זוהי התחלה של סדרה של שינויים אימונולוגיים, שכתוצאה מהם נוצרים הפצעים הפסוריאטיים (1). זמן ההבשלה של תאי העור יורד מ-28 יום ל-2-4 ימים, ונוצרים הרובדים הקשקשיים האופייניים לפסוריאזיס. לא ברור מדוע השפעול של תאי T והנדידה של לויקוציטים לאפידרמיס ולדרמיס, גורמים לחלוקה המהירה של התאים.

טיפול באמצעות תזונה וצמחי מרפא

מזון ללא גלוטן

אין ממצאים על קשר ישיר בין פסוריאזיס לבין אלרגיה למזון, אבל יש רגישות גבוהה לגלוטן אצל אנשים הסובלים מפסוריאזיס. מחקרים הראו שהימנעות מגלוטן מיטיבה עם המטופלים ומתבטאת בשיפור ניכר בסימפטומים (2).

חומצות שומן פעילות

חומצות שומן רב בלתי רוויות במצב ציס מווסתות ייצור של פרוסטגלנדינים, לויקוטריאנים ותרומבוקסן. חשוב להמנע משמנים מזוקקים ובעיקר ממרגרינה. ריכוז גבוה של חומצות שומניות מסוג אומגה 6 במזון עלול להגביר תגובה של דלקת (3).

החומצה הארכידונית היא המקור לפרוסטגלנדינים והלויקוטריאנים. היא מצויה בתזונה עשירה בבשר, מאכלי חלב וביצים. המזון שנותנים לתרנגולות, לבקר ולצאן מבוסס על תירס וסויה וזה גורם לעליה בריכוז חומצות השומן אומגה 6 בבשר ובעופות. השוואה בין החומצות השומניות של בהמות האוכלות עשב, לעומת אלה שקבלו מזון מבוסס על תירס וסויה, הראתה שאצל אוכלי עשב היו 4% של חומצות שומניות אומגה 3, לעומת 0.5% חומצות אומגה 3, אצל אוכלי תירס וסויה (4).

תוספי מזון מומלצים

חומצות שומן חיוניות

חומצות השומן הפעילות, במצב ציס, מסיעות למניעה וטיפול בפסוריאזיס. הן משפיעות על קרומי התאים שהגוף מייצר, על זרימה תקינה של דם בדרמיס ובאפידרמיס, על ידי שיפור תפקוד האנדותל של כלי הדם ועל וויסות יצור של פרוסטגלנדינים, לויקוטריאנים ותרומבוקסן.
קרומי התאים, הנבנים עם חומצות שומניות חיוניות, נזילים יותר ומאפשרים חדירות סלקטיבית טובה של התאים, קשירה יעילה לקולטנים ותקשורת טובה בין התאים.

כמה מחקרים הראו השפעה חיובית של שמן דגים, במקרים של פסוריאזיס (5). חומצות שומניות אומגה 3, שניתנו בטיפול תוך-ורידי, גרמו לעליה ברמת לויקוטריאנים B5 בתוך 5-7 ימים (6).

חלבון מבודד ממי גבינה

תוסף מזון חדש המכונה XP-828L, הוא מיצוי של חלבון מחלב פרה, המשמש להכנת גבינה
(Whey protein). הראו לאחרונה שהוא מועיל במקרים של פסוריאזיס (7). הוא משפיע כנראה באמצעות האימנוגלובולינים והפפטידים הפעילים שהוא מכיל (1). במחקר in vitro, הראו של- XP-828L יש השפעה מווסתת על מערכת החיסון. הוא מעכב ייצור של ציטוקינים, המיוצרים על ידי Th1 , כגון אינטרלויקינים-2 וכנראה שבכך הוא יעיל במקרים של פסוריאזיס, שהיא הפרעה המיוחסת ל- Th1 (7).

ויטמין D

אצל אנשים הסובלים מפסוריאזיס מוצאים רמה נמוכה של ויטמין D3 (1). לא ברור אם זהו אחד הגורמים להפרעה, או שהוא נגרם על ידה. קרטינוציטים באפידרמיס משתתפים בייצור ויטמין D3 בנוכחות קרניים אולטרה סגוליות. טיפול עם קרני שמש, קרניים אולטרה סגוליות וויטמין D כתוסף מזון יעיל מאד במקרים של פסוריאזיס (8).

טיפול חיצוני בפסוריאזיס

כמה טיפולים חיצוניים נמצאו יעילים במקרים של פסוריאזיס (1), כגון משחה מוויטמין D3
סינתטי, משחה המכילה 10% של Berberis aquifolium, ג’ל כורכומין 1%, אלוורה ומשחה עשירה בפלבונואידים. משחה מג’ל כורכומין היתה יעילה פי שתיים, מהמשחה שהכילה ויטמין D3. הפעילות של הכורכומין קשורה לפעילות האנטי דלקתית שלו. נערך ניסוי מבוקר על קרם אלויורה בריכוז של 0.5%. 60 מטופלים השתמשו בקרם במשך 4-12 חודשים (9). התוצאות הראו ניקוי של הרובדים הפסוריאטיים אצל 82% מהמטופלים, לעומת 7.7% בקבוצת הביקורת. צמחים מרככים המכילים ריר  מסייעים בטיפול של הקשקשים.

צמחי מרפא ופסוריאזיס

פורמולה סינית בצורת קפסולות הראתה יעילות ובטיחות בטיפול במקרים קשים של פסוריאזיס (10). היא כוללת את הצמחים: קנה שורש של Zingiberis officinalis  שורש של Salvia miltiorrhiza, שורש של Astragalus membranaceus, שורש של Paeonia alba, שורש של Codonopsis piliosula, זרעים של Coix lachryma jobi  וקינמון (10). 15 מטופלים לקחו ארבע קפסולות ליום. כל קפסולה הכילה 450 מ”ג של הצמחים, במשך 10 חודשים. הפורמולה מומלצת ברפואה הסינית להמריץ את ה-yang ולהגביר זרימה של דם.

המלצות נוספות

עישון ושתיה של אלכוהול מחמירים מצב של פסוריאזיס. מומלץ להתרחק מעישון אקטיבי ופסיבי.
רחצה בים המלח ואמבט שמש עם בוץ מים המלח במשך ארבעה שבועות בשנה מיטיבים מאד עם אנשים הסובלים מפסוריאזיס.

הקטנת סטרס בשיטות שונות של מדיטציה והתבוננות, של יחסים טובים בבית ובעבודה וכן שימוש בצמחים אדפטוגניים, המפחיתים סטרס מועילים במקרים של פסוריאזיס.

התזונה חשובה מאד, מומלץ להמנע ממזון שאינו מתאים למטופל, ולבחור במזון פשוט, לא מעובד ולא מסחרי.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

Traub M. and Marshall K. Psoriasis-Pathophysiology, Conventional and Alternative Approaches to Treatment. Alternative Medicine Review, 2007,12: 319- 330. Chalmers RJ. Kirby B. Gluten and psoriasis. Br. J. Dermatol. 2000, 14: 5-7 Adam O. Beringer C. Kless T. et al. Anti-inflammatory effects of a low arachidonic acid diet and fish oil in patients with rheumatoid arthritis. Rheumatol. Int. 2003, 23: 27-36. Marcello MJ. Driskell JA. Nutrient composition of grass- and grain-finished bison. Great Plains Research 2001, 11:65-82. Bittiner SB. Tucker WE.F. Cartwright I. et al. A double-blind, randomized, placebo- controlled trial of fish-oil in psoriasis. Lancet 1988, 1: 378-280. Mayser P. Grimm H. Grimminger F. n-3 fatty acids in psoriasis. Br. J. Nutr. 2002, 87: S77-S82. Poulin Y. Bissonnette R. Juneau C. et al. XP-828L in the treatment of mild to moderate psoriasis: randomized double-blind. Placebo-controlled study. J. Cutan Med. Surg. 2006, 10: 241-248. Reichrath J. Vitamin D and the skin: an ancient friend, revised. Exp. Dermatol. 2007, 16: 618-625. Syed TA. Ahmed SA. Holt AH. et al. Management of psoriasis with Aloe vera extract in a hydrophilic cream: a placebo –controlled, double-blind study. Trop. Med. Int. Health 1996, 1: 505-509. Yuki TT. Review of a treatment for psoriasis using Herose, a botanical formula. J. Dermatol. 2005, 32: 940-945.

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן