גנן גידל צמחי מרפא בגן – מאת ליאת טאוב

גינון הנוי, הפופולרי כל כך בימינו, החל את דרכו בגידולים בעלי ערך תזונתי ו/או רפואי. ורדים, היביסקוס, ציפורני חתול, כובע נזיר, אמנון ותמר, פרג ואחרים, הגיעו אל הגינות כצמחי רפואה ורק מאוחר יותר הודגשה איכותם האסתטית.

אציג הפעם מספר צמחי-מרפא רלוונטיים לטיפול בבעיות עור, אשר ניתן לגדל אותם בקלות יחסית בגינה ו/או במיכלים (עציצים, אדניות וכיו”ב).

ציפורני חתול (Calendula officinalis)

צמח חד-שנתי ממשפחת המורכבים, שמקורו בדרום אירופה. גובהו כ-30 ס”מ וצבע פרחיו צהוב חיוור עד כתום עז. במשתלות ובחנויות יש הרבה זני מכלוא, שערכם הרפואי נמוך יותר. סוברים כי שורשי הצמח מפרישים חומרים דוחי נמטודות (תולעים הניזונות משורשי צמחים), ולכן שילובם בגינה יגרום לדחיית נמטודות מהקרקע.

תנאי גידול: גדל בגינה או במכלים, רצוי בשמש מלאה. זקוק לקרקע מנוקזת היטב.

ריבוי וזריעה / שתילה: הזריעה בסתיו. מומלץ לזרוע ישירות בקרקע / במכל, במרווחים של כ-30 ס”מ. לאחר המחזור הראשון, הצמח מזריע את עצמו בקלות.

טיפול: גיזום קל בסוף מחזור הפריחה הראשון (בחודש יוּני) יעודד פריחה שנייה בסוף הקיץ.

איסוף: אוספים את הפרחים כשהם בשיא הפריחה.

שימוש רפואי: הפרחים הטובים ביותר לשימוש רפואי הם אלו שצבעם כתום עז. ניתן להכין מיצוי אלכוהולי וחליטה מפרחים טריים או יבשים, וכן ניתן למצות פרחים יבשים בשמן. הצמח נוגד דלקת ומקדם איחוי רקמות, משמש לטיפול חיצוני בפציעות, בחתכים, בכיבים ובכוויות.

ארקטיום לפה (Arctium lappa) 

שיח גדול ממשפחת המורכבים, שמקורו באירופה ובצפון אסיה. מגיע לגובה ולקוטר של כ-1.5 מ’. בעל שורש שיפודי, המעמיק עד 1 מ’ לתוך האדמה ויכול להגיע למשקל של 1 ק”ג ויותר. הזרעים מכוסים וווים קטנים, הנתפסים בבעלי חיים או בבגדים (- מקור השראה להמצאת הוולקרו).

תנאי גידול: הצמח קל לגידול. זקוק לקרקע עמוקה ועשירה בחומר אורגני (לקרקע דלה מומלץ להוסיף קומפוסט), חובב לחות וזקוק להשקיה עמוקה, 2-4 ליטרים כל יומיים-שלושה. גדל היטב בשמש מלאה או בְּצל חלקי.

ריבוי וזריעה / שתילה: הזריעה באביב. מומלץ לזרוע במרווחים של 1.5-2 מ’. אם הגידול הוא לצורך מאכל, ניתן לצופף את הזריעה. לפה פורחת ונותנת זרעים רק בשנה השנייה. כל פרט מניב הרבה מאוד זרעים. אוספים את הזרעים לאחר הבשלתם (התייבשותם).

איסוף ושימוש: השורש משמש גם למאכל, מבושל או טרי. שורש למאכל ניתן להוציא כבר לאחר מספר חודשי גידול, כשהצמח עדיין קטן.
שורש לשימוש רפואי ניתן להוציא לאחר שנת גידול אחת, אם כי צמח בן שנתיים יניב שורש גדול יותר. רצוי להוציא שורשים בסתיו, כשהצמח בתרדמה.

שימוש רפואי: השורש בעל פעילות אלטרטיבית ומשתנת; משמש לטיפול בבעיות עור כרוניות, כמו פסוריאזיס ואקזמה. ניתן להכין מיצוי אלכוהולי או מרתח משורש טרי או יבש.

חומעה מסולסלת (Runex crispus)

צמח ממשפחת הארכוביתיים, מקורו באיזורי ביצות באירופה ובאסיה. בארץ גדל בר המין חומעה ורודה, היכול לשמש לאותן מטרות, אך נחשב פחות יעיל. לצמח שורש שיפודי, המעמיק עד 30-40 ס”מ לתוך האדמה.

תנאי גידול: זקוק לקרקע עמוקה דיה עבור השורשים ועשירה בחומר אורגני. ניתן לגידול גם במיכלים. זקוק להשקיה מרובה ולשמש מלאה.

ריבוי וזריעה / שתילה: זריעה באביב, במרווחים של 40 ס”מ. פורח ומניב זרעים בשנתו השנייה.

איסוף: רצוי להוציא שורשים בסתיו, כשהצמח בתרדמה.

שימוש רפואי: משתמשים בשורש, יבש או טרי, ומכינים ממנו מיצוי אלכוהולי או מרתח. פעילות: אלטרטיבי ומשלשל עדין. משמש לטיפול בבעיות עור כרוניות, כמו פסוריאזיס ואקזמה, וכן לטיפול בפצעי עור מזוהמים.

אלוורה (Aloe vera)

סוקולנט ממשפחת השושניים, מקורו באפריקה הטרופית או הדרומית. מגיע לגובה של כ-50 ס”מ. מינים רבים של הצמח הם בעלי שימוש רפואי.

תנאי גידול: הצמח קל לגידול ומומלץ מאוד לגדלו בכל גינה או מרפסת. מתאים לגידול במסלעה ובקרקע חולית במיוחד. בקרקעות אחרות יש לדאוג לניקוז טוב. לא אוהב קור, אך מצליח לגדול גם באזורים הקרים של ישראל. מתאים גם לגידול במכלים. סובל מאוד מהשקיית יתר.

ריבוי וזריעה / שתילה: הריבוי נעשה על ידי הוצאת נצרים מצמח האם. מומלץ להוציאם עם השורשים בתחילת האביב או בסתיו. ניתן לשמור נצרים אלו במשך שבועות ללא אדמה.

שימוש רפואי: משתמשים במיץ העלים. בשימוש ביתי אין צורך להכין מיצוי וניתן להשתמש בעלים טריים. פעילות: מרגיע ומזרז החלמה של העור. משמש לטיפול בכוויות ובעקיצות, ולצרכים קוסמטיים. 
 


הערה: זרעים של צמחים מקומיים מומלץ לאסוף מצמחי בר. זרעים איכותיים של צמחים לא מקומיים ניתן להשיג דרך האינטרנט; רצוי לרכוש זרעים אורגניים.
* תודה לנועם אורן על המידע שמסר בנדיבות!

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן