מעי רגיז – מאת יוסי שבח Ph.D

תסמונת המעי הרגיש (הרגיז) נחשבת כהפרעה השכיחה ביותר במערכת העיכול, הפוגעת משמעותית באיכות החיים של הסובלים ממנה. תסמיניה כוללים הפרעות עיכול כגון שלשול, יציאות רכות, עצירות או שילוב ביניהן, צואה רירית, גזים, כאבי בטן (פוחתים אחרי יציאה), ועוד. בנוסף לכך קיימת מעורבות מנטלית המתבטאת בעצבנות והתרגשות יתר, דיכאון וחרדה בעוצמות שונות. הגורמים לתסמונת זו שונים, וביניהם מתח ואי סבילות למזון.

חשוב לעשות אבחנה מבדלת, מאחר שהתסמינים עלולים להטעות ויכולים להתאים להפרעות עיכול אחרות כדוגמת אי סבילות ללקטוז, צליאק, מחלת מעי דלקתית, סרטן ועוד.

תיאור מקרה

פרטים אישיים

מטופלת באמצע שנות ה-20, נשואה.

תלונה עיקרית

כאבי בטן מזה כחודשיים.

מחלה נוכחית

כאב בטן מזה כחודשיים ללא אירועים דומים בעבר. הכאב ממוקם סביב הטבור עם הקרנה לרום הבטן. אופי הכאב עוויתי ודומה לכאב הנובע מגזים. הכאב מתחיל בבוקר, קיים כמעט כל הזמן ואינו מושפע מאכילה. כדורי פחם מקלים ומפחיתים את עוצמת הכאב באופן משמעותי. מתח ולחץ מחמירים את הכאב. מציינת כי בחודשים האחרונים טרודה בענייני זוגיות, היוצרים מתח מוגבר. יציאות: פעם ביומיים–שלושה מזה מספר חודשים, (בעבר היציאות היו על בסיס יומי). אינה סובלת מצרבות או מנפיחות בטן לאחר ארוחה. בבדיקת רופא לא נמצא ממצא פתולוגי.

סקירת מערכות והרגלי חיים

שלד ושרירים: כאבים בחגורת הכתפיים, מזה מספר חודשים. השרירים באזור זה נוקשים ומתוחים.
מחזור: סדיר.
שינה: טובה.
פעילות גופנית: לא.
עישון: לא.

תפריט

ארוחת בוקר: דגני בוקר עם חלב.
ארוחת צהריים: מנת בשר/עוף בתוספת אורז וירקות טריים.
ארוחת ערב: תבשיל ירקות או לחם עם מוצרי חלב.
בין הארוחות:
 פירות, אגוזים ושקדים.
משקאות: מים, שתי כוסות חלב ביום.

דיון ואבחנה

בהתייחס לאופי הכאב העוויתי, לגזים (ההשפעה המיטיבה של כדורי הפחם תומכת בעובדה שמדובר בגזים), לעצירות ובפרט לעובדה כי מתח ולחץ מחמירים את הבעיה, נראה כי המטופלת סובלת מתסמונת המעי הרגיש (הרגיז). חיזוק לאבחנה זו ניתן לקבל מכאבי השרירים, הנוקשות והמתח באזור חגורת הכתפיים. נשקלת אפשרות של אי סבילות ללקטוז (מאחר שהמטופלת צורכת כמות גבוהה של חלב), ואולם אפשרות זו נשללת, מאחר שתסמיניה כוללים נפיחות של הבטן ושלשולים, שאינם קיימים אצל המטופלת. בנוסף, המטופלת צורכת חלב בכמות זו מזה תקופה ארוכה, ועד לפני מספר חודשים לא סבלה מהפרעות עיכול עקב כך.

אסטרטגיה טיפולית

מאחר שתופעת העצירות יחסית חדשה, בחרתי לטפל בה ולבחון עד כמה היא משמעותית ומשפיעה על כלל התסמינים.

הוגברה צריכת סיבים מסיסים במטרה לרכך את היציאות ולשפר את תדירותן. שיפור היציאות יסייע לריקון תוכן המעי, לשחרור עודפי גזים ולהפחתת הכאב ואי הנוחות הנובעים מהם.

טיפול

תזונה

ההנחיות התזונתיות כוללות שילוב דגים בתפריט על חשבון בשר (בפרט בשר אדום), כמזון קל יותר לעיכול, במטרה להפחית את העומס על מערכת העיכול. בנוסף: המלצה להפחית בצריכת החלב (למרות העובדה שאין בעיית אי סבילות ללקטוז). כתחליף הוצע למטופלת לשלב בתפריט מוצרי חלב מותססים, כדוגמת יוגורט. מוצרי חלב מותססים מכילים חיידקים ידידותיים, העשויים לשמור על בריאות מערכת העיכול, בפרט במצבים בהם ישנה הפרעה כמו עצירות, העלולה לפגוע בצמחיית החיידקים הידידותית במעי.

צמחי מרפא

בחרתי בזרעי פשתה שלמים ובגריסים (שעורה), המכילים סיבים מסיסים וידועים בהשפעתם משפרת היציאות.

זרעי פשתה

מינון מומלץ: 2–3 כפות ליום. הצורך הטיפולי בזרעי פשתה במקרה זה הוא פעילותם לשיפור יציאות בלבד, ולכן אין צורך בטחינתם.

חשוב לציין, כי שימוש בזרעי פשתה טחונים גורם לשיפור היציאות בחלק מהמטופלים, ואילו אצל אחרים התופעה הפוכה.

גריסים (שעורה) מינון מומלץ: כוס גריסים מבושלים באחת הארוחות במהלך היום.

מעקב טיפולי

כעבור חודש

המטופלת מציינת כי בשבוע הראשון לטיפול חלה הטבה משמעותית, שכללה יציאה סדירה כל יום והיעלמות כאבי הבטן. אולם, החל מהשבוע השני לטיפול ועד היום חלה נסיגה במצב, שמתבטאת ביציאה אחת ליום–יומיים. כמו-כן, חזרו כאבי הבטן, אך הם כבר אינם מקרינים לרום הבטן. בנוסף, לאחרונה המטופלת סובלת מקור, יותר מהרגיל.

המשך טיפול

המשך ההנחיות מהטיפול הקודם. כמו כן, הוספתי פורמולת צמחים בטינקטורה, הכוללת:

80cc – Matricaria recutita
10cc – Glycyrrhiza glabra (Liquid Extract)
10cc – Zingiber officinale
100cc

מינון: 5 מ”ל 3 פעמים ביום.

ההיגיון הטיפולי בשימוש בפורמולת הצמחים

בבונג דו-גוני (Matricaria recutita): אחד הצמחים היעילים ביותר לטיפול בהפרעות מערכת העיכול על רקע מתח ולחץ. לצמח זה פעילות נוגדת עווית ונוגדת גזים.

שוש קירח (Glycyrrhiza glabra): משמש בפורמולה כנוגד עווית עדין, מרכך ומשפר יציאות. בנוסף לכך, הוא בעל השפעה תומכת במצבי מתח ולחץ, מעצם היותו אדפטוגן.

זנגביל רפואי (Zingiber officinale): נוגד עווית ונוגד גזים. בנוסף, כצמח מחמם, מתאים לטפל בתחושות הקור אותן ציינה המטופלת.

כעבור חודש נוסף

המטופלת מציינת, כי כל עוד היא נוטלת באופן סדיר מהטינקטורה, מצבה משתפר באופן משמעותי. בימים בהם היא לא נוטלת טינקטורה, חלה נסיגה במצבה.

בשיחה עם המטופלת הגענו להבנה, כי הטיפול הצמחי עוזר ומשפר את איכות החיים, אך הוא טיפול סימפטומטי תומך ואינו יכול להחליף התייחסות מעמיקה יותר, הנוגעת לקשיים בזוגיות. קשיים אלה הם הגורמים למתח ולהפרעות במערכת העיכול.


הערות המערכת:

בספרות המקצועית מתועדת ההשפעה עדינה של שוש כנוגד עווית, אך זוהי השפעה בעלת חשיבות משנית. עיקר השפעתו של הצמח היא כנוגד דלקת וכאדפטוגן.
מטפלים אחדים דיווחו על מקרים בהם השימוש בשוש החמיר תופעות של סטרס וחרדות (כנראה על-ידי המרצת ייצור אדרנלין). ניסיון קליני זה אינו משותף לכל המטפלים ואינו נתמך במחקר מדעי.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן