מוצרי כוורת – מאת מינה פארן Ph.D

הדבורים מייצרות ארבעה מוצרים: דבש, פולן, פרופוליס ומזון מלכות.
מוצרים אלה היו בשימוש האדם, בכל התרבויות, מאז אלפי שנים. השתמשו בהם כמזון מחזק ומזין וכתכשירים רפואיים. מחקרים רבים נערכו בשנים האחרונות על מוצרי הכוורת. חוסר האחידות של המוצרים מכביד על החוקרים.
ישנם הבדלים רבים בין מוצרים הבאים מאזורים שונים.

פולן

הפולן כולל את תאי הרבייה הזכריים של הצמח, והוא מוצר צמחי לחלוטין. האבקה נדבקת לגוף הדבורה כשהיא יושבת על הפרחים, והוא נאגר ב”סלים” מיוחדים המצויים על רגליה. הכוורנים לוכדים חלק מהאבקה במלכודות מיוחדות המונחות בפתח הכוורת.
הפולן הוא המזון העיקרי של הדבורה.
מרכיבים: חלבונים 35%, כחצי מהם חומצות אמיניות חופשיות, בתוכן שמונה חומצות חיוניות, סוכרים 40%, שומן 5%
מינרלים 3%, כולל: סידן, אשלגן, זרחן, נתרן, גפרית, מגנזיום, ברזל, מנגן, נחושת, יוד, אבץ, צורן, סלניום, מוליבדן, בור, טיטניום,
ויטמינים, כולל: B1, B2, thiamin, biotin, B6, riboflavin, niacin, panthothenic acid, folic acid, C, D, E, K, E12, אנזימים שונים וקואנזימים, חומצות גרעין, פלבנואידים, רוטין, כולין, לציטין, פיטוסטרולים.
הפולן עשיר בקרוטנואידים, בטא- קרוטן ו- lycopene מצויים בכל סוגי הפולן שנבדקו
kaempferol, isohamentin ובטא-סיטסטרול.
פעילות: הפולן נחשב למזון מושלם. הוא משקם פעילות של בלוטות אנדוקריניות, ממריץ של מערכת החיסון, משקם של העצבים, מגביר את כושר הלימוד, מסייע לניקוי מרעלנים, משתן, מגביר ספיגה של מזון, נוגד שיעול, אנטי בקטריאלי.
התוויות: עייפות כרונית, חולשה, אנמיה, צמיחה איטית אצל ילדים, קושי להתרכז, עיכול בלתי יעיל, גזים, קושי בספיגת מרכיבים מהמזון, עודף חומציות בקיבה, מחלות אלרגיות, דלקות בדרכי העיכול, אולקוס, זיהומים בדרכי העיכול, קוצר נשימה, צרידות, איבוד קול, לחץ בגלל עומס עבודה, כיבים ברגליים.
הכנות ומינון: עדיף להשתמש בפולן בצורתו הטבעית, להשאיר אותו להתמוסס בפה מתחת ללשון. הוא יהיה יעיל ביותר בפעילותו על קיבה ריקה.
ניתן להכין חליטה של כפית אחת פולן בתוך כוס מים רותחים. רצוי להתחיל עם רבע כפית ולעלות בהדרגה.
המינון, כפית אחת ליום על קיבה ריקה. אפשר להגדיל את המינון ולקחת  3-5 כפיות ליום. 

דבש

הדבש מיוצר מהצוף שאוספות הדבורים מהפרחים. הדבורה מרכזת ומשנה את הצוף באמצעות אנזימים המופרשים מבלוטות בראש ובבית החזה שלה. בתהליך הכנת הדבש הסוכרוז  מתפרק לגלוקוז ופרוקטוז.
הדבש משמש כמזון לדבורים בעונות שאין פריחה בשדות, וכאשר תנאי מזג האויר אינם מאפשרים להן לצאת לאסוף צוף.
הרכב הדבש: 40% פרוקטוז, 35%גלוקוז, 4% סוכרים אחרים, כולל סוכרוז, 18% מים, 3% מרכיבים שונים, הכוללים ויטמינים, מינרלים, טאנינים וחלבונים, בעיקר אנזימים.
הדבש מהווה מקור מהיר לאנרגיה, כי הוא מכיל סוכרים פשוטים והוא קל לעיכול.
בצורתו המרוכזת הוא אנטיבקטריאלי בגלל תכולת הסוכר הגבוהה שבו.
הדבש מסייע לריפוי פצעים ולטיפול בכוויות. מחקר שנערך בהודו על 104 אנשים שסבלו מכוויות, בדק השפעה של טיפול מקומי עם קומפרסים של דבש(1). לאחר 7 ימים 91% מהנבדקים היו נקיים מזיהומים בקטריאליים או פטרייתיים. לאחר 15 יום 87% מהנבדקים נרפאו לגמרי.
מחקרים אחרים הראו ריפוי של פצעי ניתוחים ושל כיבים על ידי טיפול חיצוני בדבש.
ניתן לקבל דבש המכיל שמנים נדיפים, פלבנואידים, טרפנים ופוליפנולים, כאשר מגדלים דבורים בקרבת פרחים המכילים מרכיבים אלה.

דבש  Manuka

ברפואה המסורתית של אוסטרליה וניו זילנד היתה הערצה רבה לשלושה צמחים בני משפחת ההדסיים, Mytraceae. הצמחים הם:

  • Melaleuca alternifolia המכונה עץ התה האוסטרלי,
  • Leptospermum scoparium- Manuka
  • Kunzea ericoides – Kanuka

הילידים נהגו להשתמש בעלי ה-Manuka וה-Kanuka כאמבט אדים במקרים של הצטננות, כחליטה להורדת חום ולטיפול בהפרעות שונות של דרכי השתן. העלים מכילים טאנינים, והחליטות הן בעלות פעילות מכווצת, astringent.
חליטות של Kanuka שמשו לטיפול בכוויות, כנוגדי שיעול, במקרים של דיזנטריה וכן להרגעה.
מירתחים של העלים וקליפת הגזע של שני הצמחים שימשו לטיפול בכאבי גב, להרפיית שרירים, לטיפול בדלקות ופצעים בפה, דלקות גרון ודלקת של השד.
בזרעים השתמשו כמירתח או בלעיסה במקרים של שלשול ודיזנטריה.
שמן נדיף, שהכינו מהעלים והפרחים שימש כאנטי מיקרוביאלי ודוחה חרקים. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הוכיחו שלשמן הנדיף יש פעילות אנטי מיקרוביאלית ואנטי פטרייתית יעילה ביותר. משתמשים בו  להכנת משחות, סבון, משחות שיניים ומוצרי הגיינה אחרים. שימוש פנימי נעשה בשמן הנדיף נגד מחלות זיהומיות בדרכי הנשימה והעיכול.
הדבש שמייצרות הדבורים מפרחי ה-Manuka וה- Kanuka היה ידוע אצל הילידים כדבש מרפא.
הוכיחו שהדבש מעכב Staphylococcus aureus ו-E. coli. דבש Manuka מעכב Helicobacter pylori.
דבש משני הצמחים מומלץ לריפוי פצעים וכוויות ולטיפול בכיבים בעור בשימוש חיצוני. תכשירים קוסמטיים ומוצרי הגיינה המכילים דבש הולכים ומתרבים בשוק.
הפעילות האנטי בקטריאלית של השמנים הנדיפים הוכחה אצל חיות ובתרביות רקמה. השמן הנדיף של ה-Manuka  ספסמוליטי ומעכב התכווצויות כשהוא נבדק על שרירים שונים. השמנים הנדיפים של שני הצמחים הראו פעילות ספסמוליטית על הרחם. הם מורידים את עוצמת ההתכווצויות של הרחם, ולכן יש להמנע מלהשתמש בהם בלידות. לעומת זאת ניתן להשתמש בהם בשימוש פנימי וחיצוני להקלה על כאבי מחזור וכאבי בטן.
פעילות נוגדת פטריות חזקה בהרבה בשמן Manuka.
הראו גם פעילות נוגדת תולעים בשמן זה.
לא נעשו ניסויים לגבי רעילות והתוויות נגד לגבי השמנים הנדיפים בשימוש פנימי.

מקורות

Lis-Balchin M. Hart SL and Deans SG. Pharmacological and antimicrobial studies on different tea-tree oils ( Melaleuca alternifolia, Leptospermum scoparium or Manuka, and Kunzea ericoides or Kanuka), originating in Australia and new Zealand, Phytother. Res. 14: 623-629, 2000

מזון מלכות

מזון מלכות הוא נוזל סמיך המיוצר בגופן  של דבורים, תוך כדי עיכול הפולן, ומופרש מבלוטות המצויות בראשן. הן אוגרות אותו בתאים בתוך חלת הדבש, ומשתמשות בו להאכלת הזחלים והמלכה. כל הזחלים מוזנים במזון מלכות בשלושת הימים הראשונים לחייהם. המלכה מוזנת במזון מלכות בלבד כל חייה. הוא מאפשר לה לחיות 5-7 שנים, להיות פוריה, ולהטיל אלפי ביצים ליום. המלכה גדולה ב- 40-60% מהפועלות.
הפועלות הן עקרות, וחיות רק 7-8 שבועות.
אין הבדל גנטי בין המלכה לבין הפועלות. ההבדל הגדול ביניהן נובע רק מהתזונה.
מרכיבים: 2.0-6.4% 10-hydroxy delta-2-decenoic acid (HDA), שהוא חומצה שומנית, נדירה,  חד בלתי רוויה עם קבוצת הידרוקסיל (1)
קולגן, לציטין, ויטמינים A,C,D,E, כל המרכיבים של ויטמין B. הוא עשיר במיוחד ב-B6, פירידוקסין,  וב-B5, חומצה  panthothenic(2),  מינרלים, 18 חומצות אמיניות, פיטוסטרולים, במיוחד בטא-סיטוסטרול, אנזימים, אצטיל כולין, הורמונים, כולל אסטרדיול וטסטוסטרון.
פעילות: חומצת ההידרוקסי היא אנטי דלקתית, ושומרת על לחות העור. מזון המלכות הוא אנטי מיקרוביאלי, ממריץ את בלוטת האדרנל, מסייע להורדת רמת כולסטרול בדם.
מחקר שנעשה בבני אדם הראה ש-50-100מ”ג של מזון מלכות ליום גרמו לירידה של 14% בריכוז הכולסטרול הכללי, מחקר אחר הראה עיכוב בייצור של כולסטרול על ידי הכבד, מסייע במקרים של מחלות כבד וכליות.
ברפואה הסינית משתמשים במזון מלכות במקרים של מחלות ניווניות, חולשה, עייפות, אנמיה, לחוסר חיוניות ולדלקת מפרקים.
התוויות: כסיוע להחלמה ממחלות, לעייפות, חולשה, טרשת עורקים, רמה גבוהה בדם של כולסטרול ושל טריגליצרידים, למחלות דלקתיות של העור.
הכנות : מזון מלכות נמכר בצורות שונות: נוזל טרי בקרור, הוא מתקלקל בקלות, ויש לשמור אותו בקרור סגור היטב.
ניתן למצוא אותו בתערובת עם דבש, או בקפסולות.
התקן למזון מלכות הוא לפחות 2% של  HAD.

מקורות

loodworth BC.et al. Liquid chromatographic determination of trans-10-hydroxy-2-decenoic acid content of commercial products containing royal jell. J. AOAC Int. 78: 1019-1023, 1995
Lecker G. et al. Components of royal jelly II. The lipid fraction, hydrocarbons and sterols. J. Apic Res. 21: 178-184, 1982 
Vittek J. Effect of royal jelly on serum lipids in experimental animals and humans with atherosclerosis, Expientia, 51: 927-935, 1995

פרופוליס

הפרופוליס מיוצר על ידי הדבורים משרפים שהן אוספות מניצנים, פרחים ומוהל של עצים. באירופה נעשה האיסוף בעיקר מעצי צפצפה- Populus, שדר לבן- Betula alba, מחטניים שונים וערמונית הסוסים- Aesculus hyppocastanum. הן מוסיפות לשרפים דונג המיוצר על ידן.
הפרופוליס משמש לדבורים לתיקון סדקים בכוורת, לצפות משטחים בתוך הכוורת ולחנוט חרקים גדולים שהצליחו להכנס פנימה. ציפוי הפרופוליס מעכב גידול של מיקרואורגניזמים בתוך הכוורת, על אף התנאים הנוחים של חום ולחות השוררים בה (1).
מרכיבים: הפרופוליס מכיל כ- 70% מרכיבים הנמסים באלכוהול. השארית שאינה מתמוססת היא בעיקר דונג, וכמה מרכיבים אחרים שאינם נמסים באלכוהול.
למעלה מ-180 מרכיבים זוהו בפרופוליס:
פלבנואידים, בריכוז עד 20% כוללים: אפיגנין, גלנגין, לוטאולין, kaempferol, pinocembrin, pinostrobin  וקורצטין. הפלבנואידים בפרופוליס אינם גליקוזיגים ואינם קשורים לסוכר.
פוליפנולים, הפרופוליס עשיר מאד בנגזרת של חומצה קפאית, caffeic acid phenethyl ester  cape. בנוסף הוא מכיל חומצה בנזואית וצינמית,
חומצות אורגניות והנגזרות שלהן,
טריטרפנואידים, שמן נדיף.
כיול הפרופוליס נעשה על פי הפלבנואידים.
פרופוליס טרי הוא נוזלי, וצבעו צהוב חום. השמן הנדיף אחראי לריח המיוחד של הפרופוליס, והפלבנואידים אחראים  לצבע הצהוב זוהר של הטינקטורה.
פעילות: אנטי בקטריאלי, הפרופוליס מעכב חלוקת תאים של חידקים  וייצור של חלבונים (2).
הוכיחו עיכוב של סטרפטוקוקים המוליטיים, סטפילוקוקים Bacillus subtilis, Proteus vulgaris, Mycobacterium, Clostridium spp., E. coli  (3) הוא מעכב גם חידקים עמידים לאנטיביוטיקה (4), אנטי ויראלי, הוכחה פעילות נגד וירוסים של שפעת Herpes simplex, Herpes zoster. המנגנון הוא כנראה עיכוב של רפליקציה של הוירוס, וכן המרצה של מערכת החיסון (5).
אנטי פטרייתי, פעיל מאד נגד Candida albicans ונגד פטריות אחרות. אצל פרות הראו ריפוי של 100% של זיהום בעטינים עם קנדידה (6).
נוגד טפילים, הוכחה פעילות נגד  Trichomonas ו-vaginalis וToxoplasma gondii. הפרופוליס פעיל נגד טפילים אלה בשימוש פנימי וחיצוני (7).
אימונוסטימולנט, ממריץ ייצור של נוגדנים, מגביר פעילות של תאי הרג טבעיים וממריץ פאגוציטוזיס.
אנטי אוקסידנט (1), מנטרל פעילות של רדיקלים חופשיים, מעכב פראוקסידציה של שומנים (8). הפעילות נוגדת החמצון מיוחסת לפלבנואידים.
תכונות נוספות של הפרופוליס המיוחסות לפלבנואידים הן: נוגד דלקת, ספסמוליטי, נוגד אלרגיה, אנטי מוטגני.
מרפא פצעים, בנוסף לפעילות האנטי מיקרוביאלית ואנטי דלקתית המסייעת לריפוי פצעים, קיים מנגנון נוסף והוא הגברה של חלוקת תאים במקום הפצע. החומצות האמיניות פרולין וארגינין שכיחות בפרופוליס, והן מגבירות ייצור של חלבונים, קולגן ואלסטין. בכך מסייע הפרופוליס לבניית רקמות.
אצל חיות הראו שיקום של סחוס ורקמת עצם , וכן ריפוי מהיר של כוויות.
הפרופוליס יעיל מאד לטיפול במחלות פה ולסת. הוא מפחית דלקת, מגביר חלוקה של תאי אפיתל, משכך כאב ומסייע במקרים של נסיגת חניכיים.
מחקר שנעשה ברוסיה ממליץ למלא בפרופוליס סתימות שורש. הוא מונע זיהום של התעלות ומשכך כאב.
מאלחש מקומי, מיצוי כוהלי של פרופוליס משכך כאב ופועל כמאלחש מקומי.
התוויות: זיהומים של דרכי הנשימה, הצטננות, דלקת גרון, דלקת אוזניים, סינוסיטיס, שפעת, זיהומים עם קנדידה, אולקוס.
שימוש חיצוני: לטיפול בדלקת חניכיים, לשמירה על הגיינה של הפה, לטיפול בפצעי ניתוחים, פצעי לחץ, כוויות, דלקות של העור, כיבים, הרפס.
התוויות נגד: במקרים של רגישות לפרופוליס, או לניצנים של צפצפה.
רעילות: הפרופוליס נחשב לבלתי רעיל. LD50 בעכברים 7.34 ג’ ל-ק”ג.
אינטראקציות עם תרופות: בלתי ידועות.
שימוש בתקופת ההריון וההנקה: אין מניעה.
תופעות לואי: אלרגיה לפרופוליס המתבטאת בדרמטיטיס, פצעים ובצקת בפה.
הכנות ומינון: טינקטורה 1:5 ב-95% אלכוהול, 1-3 מ”ל שלוש פעמים ביום. ניתן להעלות את המינון אם צריך.
קפסולות 500-1000 מ”ג ליום.
תכשירים רבים מצויים בשוק לשימוש פנימי וחיצוני.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

Burdock GA. Review of the biological properties of propolis and toxicity of bee propolis. Food Chem. Toxicol. 36: 347-363, 1998 Takaisi – Kikuni NB. Schilcher H. Planta Med. 60: 222-227, 1994 Krell R. Vakue- added products from bee keeping. FAO Agricultural Services Bulletin, 1996 Krol et al. Inhibition of neutrophils chemiluminiscence by ethanol extracts of propolis and its phenolic components. J. Ethnopharm. 55: 19-25, 1996 Debiaggi et al. Microbiologica 13: 207-213, 1990 Cizmarik J. Trupl J. Pharmazie, 30: 406-407, 1976 Starzyk J. et al. Arzneim Forsch, 27: 1198-1199, 1977 Pascual C. et al. J. Ethnopharmacol. 41: 9-13, 1994

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן