ארטמיזין כתרופה למלריה – מאת מינה פארן Ph.D

ארגון הבריאות הבינלאומי, WHO, אישר לאחרונה מיצוי יבש של  ארטמיזין כתרופה נגד מלריה.
בצמח Artemisia annua, לענה חד שנתית, מצויים כמה מרכיבים יעילים ביותר נגד מלריה שהם נגזרות של ארטמיזין, ביניהם, artesunate artemethr, dihydroartemisin. הם מצויים בעיקר בעלים ובפרחים של הלענה, ריכוז קטן מהם מצוי בגבעול והם נעדרים בזרעים ובשורש(1). מכינים מהם מרכיבים חצי סינתטיים שנכנסו לשימוש בעיקר באפריקה, שבה מעריכים את מספר חולי המלריה ב-500 מיליון. 1.000.000 איש מתים כל שנה ממלריה. 90% ממקרי המוות ממלריה בעולם מתרחשים באפריקה. 20% ממקרי המוות של ילדים נובעים ממלריה, שגורמת גם לאנמיה אצל ילדים ונשים הרות, תינוקות הנולדים במשקל נמוך והפרעות בצמיחה של ילדים.
המלריה באפריקה מסכנת את התיירים והמטיילים הבאים לבקר בארצות שונות, בפרט את התרמילאים המטיילים בטבע ונאלצים לישון בחוץ לעתים קרובות.

הביקוש הרב לארטמיזין יצר מחסור. גידול הצמח נמשך לפחות ששה חודשים. כחודשיים עד חמישה חודשים נוספים דרושים לבידוד המרכיבים הפעילים והכנת התכשירים. היעילות המוכחת של התכשירים, ביחד עם העמידות שהתפתחה לתכשירים הישנים גורמים לביקוש ההולך וגובר, וקושי לספק את הכמות המבוקשת.

ארטמיזין בודד בסין בשנת 1972. ברפואה הסינית היה הצמח בשימוש כבר לפני למעלה מ-2000 שנה. נהגו להשתמש בו לטיפול בחום וצמרמורות.

שם המחלה מלריה מקורו באיטלקית. mala aria- אויר רע. הוא נקבע לפני שהיה ידוע המקור למחלה. השם הצרפתי paludisme מקורו בלטינית, palu- ביצה.
מחזור החיים המסובך של הטפיל בתוך גוף הפונדקאי מונע ממערכת החיסון לזהות אותו ולהלחם בו. הטפיל חודר  לגוף הפונדקאי על ידי עקיצה של נקבת היתוש. הוא שוהה בכבד במשך 10-14 יום עד שהוא נעשה בוגר. הוא יוצא אל זרם הדם וחודר לתוך כדוריות הדם האדומות, שם הוא ניזון מהמוגלובין.
המלריה היא מחלה לטאלית. המוות נגרם בגלל אנמיה חמורה, או כתוצאה מחסימה של כלי דם במוח או באיברים חיוניים אחרים.

בשנים האחרונות היתה עליה במספר החולים במלריה ובמספר מקרי המוות שנגרמו על ידי המחלה, כתוצאה מעמידות שהתפתחה לתרופות על בסיס כינין ולתרופות אחרות שהיו בשימוש(2). WHO המליץ להכניס לשימוש תרופות על בסיס של ארטמיזין ונגזרותיו.
הארטמיזין פועל במהירות רבה על הפלסמודיום. הוא מונע מהטפיל להגיע להמוגלובין ובכך מרעיב אותו. בנוסף הוא כולל פראוקסידאז, ופועל כרדיקל חופשי על הטפיל.

חברת Novatris הכינה תרופה בשם Coartem, הכוללת artemether, נגזרת של ארטמיזין ומרכיב סינתטי lumefantrine. היא ניתנת בצורת כדורים.
השימוש בתרופה גרם לירידה דרמטית במספר החולים ובמספר מקרי המוות כתוצאה מהמחלה(3,4). בתוך שנה אחת, בין 2000 ל-2001 היתה ירידה של 78% במספר מקרי מחלה חדשים, וירידה של 87% במקרי המוות(4).
המינון המומלץ למבוגר הוא 16 כדורים בתוך 48 שעות.
זוהי תקופת זמן מספיקה לחיסול הטפיל.

Print Friendly, PDF & Email

מקורות

Ferreira JFS. Simon JE. Janick J. Artemisia annua: botany, horticulture, pharmacology. Horticultural Reviews, 19: 319-371, 1997. The World Health Organization. Roll Back Malaria Infosheet. Facts on ACTs (Artemisin based combination Therapies). An update on Recent Progress in Policy and Access to Treatment. Available at: http//www.rbm.who.int/cmc Trigg PI. Kondrachine AV. Commentary: malaria control in the 1990s. Bulletin of the World Health Organization, 78: 11-16, 1998. World Health Organization. Review of Application for Inclusion of a drug in the WHO Essential Dtug List. Fixed combination of artemether and lumefantrine (Coartem).

המידע המובא כאן הוא על דעת הכותב בלבד. אין העמותה לצמחי מרפא (עיל”ם) אחראית לתוכן המאמר. שימוש בצמחים או במוצרים אחרים מחייב במקרים מסוימים שיקול דעת רפואי, ועל כן יש להיוועץ במומחה מתאים. העמותה הישראלית לצמחי מרפא ועורכי תוכן האתר אינם אחראים לכל מקרה של שימוש בלתי מבוקר, או בלתי מקצועי במידע ו/או בצמחים הנזכרים.

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

המידע הכתוב באתר אינפורמטיבי בלבד 

ואינו מהווה תחליף לתרופות ו/או ייעוץ רפואי.

בכל מקרה יש להיוועץ ברופא/ה.

דילוג לתוכן