סיכום יום עיון בשמורת עין גדי בהנחיית גידי גור – אוגוסט 2020

מי יכול היה לדמיין שבאמצע הקיץ הלוהט בעין גדי, פרפרים עליזים ילוו אותנו לאורך כל המסע המרתק שעברנו עם גידי גור בעקבות צמחי המרפא המדבריים? (אולי גידי בכבודו 😊)

יצאנו 14 מטפלים וחובבי צמחי מרפא מושבעים ביום חם במיוחד בשנה, למסע מרתק אודות ההיסטוריה המקומית של הרפואה ואיתה צמחי המרפא ששימשו את העולם העתיק; מאנשי אפריקה ורפואותיה האוננית והמצרית ועד ליושבי אסיה ואיתה הרפואות הטיבטית, האירוודית ואף הסינית בזכות מיקומה הייחודי של עין גדי המאחדת בין דרך הנבטים ודרך המשי המפורסמת.

תחת צילו הנדיב של עץ שיטה עתיק וגוסס, גידי התחיל בסקירה אודות מיקומה הייחודי של עין גדי בעת העתיקה, מה שהשפיע רבות על המגוון הייחודי של הצומח במקום, מגוון שהינו בסכנת הכחדה עולמית לנוכח התפתחות החקלאות, זיהום מי תהום ואולי בעיקר לנוכח חוסר הבנה בדבר האוצר הבלום הקיים באזור, לצרכי מרפא. המשכנו ללמוד בסקירה אודות יסודותיה של תורת המרות ומשם יצאנו לדרך, לא לפני שלמדנו אודות נפלאות עץ השיטה (Acacia tortillis) שכמעט כל חלקיו נמצאים בשירות הרפואה:

השרף – ה”גומי הערבי” המוכר, הינו מסיס במים ומשמש כחומר מניע ובונה בהיותו חמים בשימוש חיצוני לכיבים, דלקות ואף שברים ובשימוש פנימי לבעיות שונות של מערכת העיכול.

תרמילי השיטה – נחשבים באפריקה כמרפאי סוכרת בהיותם מזינים וקרירים כך שמנקזים לחות, משתנים ומטפלים בבצקות

פירחי השיטה – נחשבים למזיני קיבה אשר שימשה בעבר לטיפול באנורקסיה והזנה על רקע חוסר

וקליפת הגזע- הינה אנטי ספזמוטית ומשמשמת בעיקר להפרעות במערכת העיכול.

בדרך לעץ השיזף המרשים (Zizphus spina-christi), עברנו ליד המורינגה הרותמית שהינו עץ מקומי הנמצא גם הוא בסכנת הכחדה אשר תכונותיו דומות ביותר למורינגה המכונפת המיובאת, אם רק נעזור להחיות אותה, להפיצה ולהנות מתכונותיה המזינות…וגילינו את תכונותיו העוצמתיות של  “מעלה עשן מדברי” הקרוי גם פירוטכניקה, אשר שימש את הכוהנים בבית המקדש לקטורת ייחודית המעלה עשן ישר ולא מסולסל, כך שהגענו לעץ השיזף הענק והמרשים כבר עם חצי בית מרקחת מקומי. מסתבר שלשיזף תכונות מרפאות רבות ושונות מלשאר צמחי המדבר בהיותו צמח בעל איכות קרירה, יבשה מעט ואף מעט מלחלחת (כשמדובר בפירות הטריים). גם בו השימוש מגוון, מדבש הסידר המשמש להחלמת פצעים דרך עליו מחזקי השיער, ופירותיו המכווצים את המרה הצהובה ומשמשים במצבים של עודף במרה הצהובה כמו אבני מרה, טחול מוגדל, הפרעות בתפקודי הכבד ועוד… הוא דומה לבן דודו הסיני בהיותו מרגיע נפש, מאזן זרימת דם המייטיב עם הסובלים מאינסומיה.

עוד המשכנו לכיוון המפל ולמדנו אודות ערף המדבר (Cordia sinensis), שהינו קריר ולח ועל כן פירותיו משמשים לטיפול בשיעול יבש, צרידות על רקע חוסר, וגם לעליו שימוש נרחב בהיותם מחדשי רקמות אקטיביים. גילינו שזקום מצרי ((Balanites aegyptica הנזכר במקורות הינו עץ ייחודי אשר מזרעיו מפיקים שמן הנקרא Desert Date, יקר למדיי שהינו אנטי דלקתי, מזין המקובל מאוד גם בקוסמטיקה.

אחרי רענון קצר והכרחי במפל, התארחנו במשתלת השמורה מגדלים שתילי עצים, אותם הכרנו ועוד כמה נוספים, הנמצאים בסכנת הכחדה במטרה לשתול אותם בשמורה ומחוצה לה כדי לחזק ולהבטיח את הצומח המקומי של האזור. מבית גידול העצים עברנו לבית הכנסת העתיק של עין גדי, מקום בו התגלו פסיפסים מרשימים שבעלי הדימיון יכולים להשלים את תמונת העושר והשגשוג שהיתה בעת העתיקה. שם ראינו במלא הדרו את פתילת המדבר המכונה גם “תפוח סדום” הנזכר במקרא (Calotropis procera) שהינו  עץ רעיל ביותר, נחשב לאנטי סרטני בהיותו מטפל במרת הליחה, אשר השתמשו בחלב של הצמח במריחה להפלות חוזרות ולמגוון מחלות קשות, איתה גם למדנו על סלוודורה פרסית, עץ ארומתי במיוחד אשר לשורשיו זרעיו עליו פרחיו ופירותיו שימושים שונים ומעניינים בצורות הכנה שונות: מהכנת אלכוהול ועד לשטיפת פה, צחצוח ושמירה על הגיינת השיניים, טיפול בפצעים, טיפול בפוליפים ועוד היד נטויה. את היום הארוך והמעניין הזה סיימנו ברחבת בית הכנסת העתיק עם מור הגלעד (Commiphora gileadensis) האפרסמון המקראי, גולת הכותרת המקומית בהיותו צמח מקומי, קל לגידול, מותר לשימוש אשר נחשב לצמח ארומתי, נוגד כיבי קיבה, אנטי דלקתי משמעותי אנטי סרטני, מגן כבד וקרמינטיבי. משתמשים בענפיו הטריים,  כהידרוסול ובשמן היוקרתי שלו שהיווה בימי קדם, גורם משמעותי בכלכלה המקומית שהפכה את הקהילה היהודית במקום לקהילה משגשגת וחשובה לכלל עמי הסביבה.

סיימנו את הסיור באחור קל, בחום שקרב ל 40 מעלות אבל עם טעם של עוד, טעם של חוויה חשובה שבעתיה הבנו את הצורך הדחוף באישור צמחי מרפא מקומיים לרפואה, מה שאולי יעזור בהצלחת הצומח המקומי הנמצא בסכנת הכחדה, יחבר אותנו לרפואה המקומית העתיקה ויסייע בהנגשת צמחי המרפא המקומיים לקליניקות שלנו למען מטופלינו.

תודה גדולה לגידי גור, לעיל”ם, למשתתפים היפים והאמיצים,

ולכל מי שתרם להצלחת הסיור הזה שהיה הרבה מעבר לסיור צמחי מרפא…כן יירבו !

מוזמנים להמשיך לעקוב אחרינו ולהצטרף לשלל הפעילויות המגוונות של איגוד ההרבליסטים ועיל”ם.

בריאות שלמה והמשך קיץ פורה,

עדי יוגב אלצפון

חברת ועד איגוד ההרבליסטים

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן