דברים מאת גידי גור, יו”ר וועד מנהל איגוד ההרבליסטים הקליניים

לקהל העשבונאים אהלן,

 

ימים משונים עוברים על כוחותינו ומוציאים מחלקנו את הטוב, חלקנו את הרע ומחלקנו את המיץ.

התמודדות עם מגפה בקנה מידה כה רחב בעידן הגלובלי היא התנסות חדשה שלא עמדנו בה בעבר בישראל. ללא ספק הלחץ הרב שהאוכלוסיה נכנסה אליו, המוכנות של אנשים לעשות הכל שלא לחלות הביא לעלייה גדולה בביקוש לצמחי מרפא.

ברפואה המסורתית יש תיעוד וניסיון רב לטיפול בגפות במהלך ההיסטוריה, אם ברפואה הסינית בספר WEN BING (מחלות חום) המתאר בפרוט רב התנהגות פתוגנים רבים על סוגי קונסטיטוציות שונות והטיפול בצמחי מרפא או ברפואה הפרסית על ידי הרופא ראזי בין המאה ה 12 אשר רשם את ספר המגפות הראשון ואת ספר ההדרכה לאזרחים שידם אינה משגת רופא.

העשבונאי בין דורנו, חייב להכיר (לדעתי) את שורשי עבודתו ולשלוט בשיטת הרפואה המסורתית בה הוא דורש ומטפל, כאשר מגיעה לפתחנו מגפה שכזו על העשבונאי לנתח את התנהגות המחלה, תסמיני המחלה וממנה להקיש על הטיפול הבא.

לדוגמא, במגפה הנוכחית בסין החלו בשלב מאוד מוקדם לתת צמחי מרפא למעל מ 50% מהנדבקים, הצמחים ניתנו לא על פי הפעילות הפרמקולוגית שלהם אלא על פי תסמיני המחלה והאבחון הנכון. באיסוף נתונים קלינים מבתי החולים בסין עלה כי אחוז התמותה והסיבוכים ירדו משמעותית בעקבות הטיפול המשולב.

במגפת ה SARS בשנת 2003 עבדתי בבית החולים בסין, אז , השימוש בצמחי מרפא היה בהיחבא ולא רשמי מכיוון שסין חששה להראות לעולם כי דרכה עם המגפה כוללת גם צמחי מרפא, הפעם, סין יצאה בגלוי בפרוטוקולים שונים והסבירה בדיוק מה עשתה.

צמחי מרפא נשלחו עם רופאים סינים לאיראן ואיטליה על מנת לסייע בהתמודדות עם המגפה, אני מניח שאת התוצאות נדע בעוד חודש לערך.

כאשר הבינו בסין מה אופיו של הנגיף (שהתנהג שונה ממחוז למחוז , וזה עקרון חשוב מאוד ברפואה מסורתית) החלו לצייד את עובדי בתי החולים, שוטרים או כל מי שחייב היה לעבוד במסכות, מיגון ו…צמחי מרפא על מנת להפחית תחלואה.

לאורך כל המגפה בסין עמדנו בקשר רציף עם רופאים בסין ולמדנו את הטיפול במחלה על מנת להתכונן למה שקורה עכשיו, ישנה מערכת יחסים מבוססת בין משרד הבריאות הסיני (תחום רפואה סינית) לקהילה בארץ, תקוותנו שעילם והאיגוד יוכלו להביא את קולו.

הגעת המגפה לארץ חשפה את עצביה הרגישים והחשופים של הרפואה הטבעית על מעמדה בארץ, ביקוש גדול לצמחי מרפא , באשר הם, ללא קשר להוכחת יעילותם או נזקם לגוף המטופל ניתנו וניתנם בכמות גדולה. למשל, באם סימפטומים ראשונים של נגיף הקורונה הם חום גבוה , רתיעה מקור וכאבי שרירים צמחים כגון אכינצאה יהיו טעות קלינית לעומת סמבוק שחור שיהיה נכון. הכניסה לאביב ומזג האוויר החם משנה את אופי הפתוגן ומחייבת שימוש בצמחים רלוונטים גם לעונה זו כמו: כריזנטמות.

השבתת המרפאות לרפואה משלימה מלקבל קהל בבתי החולים ובמגזר הפרטי מראות כי מערכת הבריאות אינה מזהה כלל את הפוטנציאל הטמון בצמחי מרפא והחסכון בחיי אדם ולמשק שהם יכולים להביא.

העדר איחוד, העדר אמת מידה מקצועית הביאו לחיכוכים בקהילה וחום שהנביט שיתופי פעולה פורים שמטרתם להנגיש למטפלים ולקהל את המידע בצורה אחראית, למנוע שרלטנות וניצול ציני של המצב ועל ידי כך להזיק לתחום זה בארץ. ,

סביר להניח שזו לא תהיה המגפה האחרונה שנפגוש ואולי תחזור זו (אחרי שתחליט ללכת) בחורף הבא, עלינו לעצור לרגע, ללמוד היטב את טבעה, להעמיק את ידיעותינו אנו, בצניעות ולספק את קשת ההתגוננות והטיפול המושכלת לאוכלוסיה.

לא פחות מכך, על כל עשבונאי (“סיני”, “מערבי”, “פרסי” , “הודי” או כל גישה אחרת שלא ציינתי) המטפל באנשים ובעלי חיים להיות חבר בעיל”ם, באיגוד ההרבליסטים הקליני על מנת לתת כח למקצוע שלנו ולאפשר הפריית ידע קהילתי אחראי, תקשורת עם גופי ממשל ויכולת להגן ולהגיש בקשות לעזרה לאותם חברים שנותרו ללא עבודה.

שהרי עשבונאים מאז ומעולם היו חלק פועם ונושם בכל קהילה, אין שום סיבה שלא נוכל להמשיך להיות.

זה גם המקום להגיד תודה לכל החברים שתורמים שעות מזמנם על מנת לשפר את איכות הטיפול ורמת הידע, תודה. 

חג אביב שמח, לימים טובים

גידי גור, MIHA

חבר הוועד המנהל של איגוד ההרבליסטים הקליניים של עיל”ם

 

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן