2020, ומה הלאה? מגמות התפתחות עיקריות בתחום צמחי המרפא – מאת פרץ גן

מאת פרץ גן  (מאמר דעה)

בשנת 2019 הסתמנו מספר כיוונים חדשים בתחום צמחי המרפא בישראל ובעולם. בראשיתה של שנת 2020 ולקראת עשור חדש, אני מהרהר על העתיד הצפוי לנו ולצמחי המרפא. להלן ניסיון להגדיר את מגמות אלה, אשר  עשויות להתחזק ולהיות דומיננטיות עבור חלק מאיתנו, לפחות, בשנים הקרובות.

·         הנטייה הטבעית של הציבור לתרופות מבוססות-צמחים תמשיך לצבור תאוצה, אל מול התפרצויות חזויות של מחלות ויראליות וזיהומיות, ותנאי סביבה הולכים ומחמירים בחלקים ניכרים של כדה”א. גידול במכירה קמעונאית בשיעור של יותר מ-9% נרשם בארה”ב  ב2018., לאחר עלייה הדרגתית ויציבה בשיעור הצמיחה, מאז 2014. עליה נמרצת בתכשירים מצמחים אינה נחלתן של ארצות המערב בלבד. בסין, קיימות תחזיות לעליית ביקושים בשיעור העולה על 14% לשנה.

·         הקנאביס הרפואי  הפך להיות צמח המרפא מס’ 1 במערב. חומרי המרפא הם תפרחות של הצמח או תכשירים המיוצרים מהן, ומזרעי הצמח, כולל שמן CBD . השמן, המיוצר מצמח ההמפ (הזן ללא THC) תפס את מקומו של הכורכומין כתוסף המזון הנמכר ביותר בארה”ב, בשנה שחלפה. אנחנו צפויים להרחבת השימוש בתכשירים השונים, והתמחויות של השימוש בצמח.

·         חברות המזון הגדולות מחפשות תחליפים לחלבון מן החי. השיקולים: תזונתיים (מעבר לצמחונות וטבעונות), שיקולי אנרגיה ואיכות סביבה. התחליפים מן הצומח, אשר יוצעו בשנים הקרובות, יישאו בתוכם גם ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים. התחליפים ישאו עימם גם נוגדי חמצון, חומצות שומן לא רוויות וכו’ – אלה יועדפו על ידי חברות המזון הגדולות. “מאגר” צמחי המרפא עשוי להיות מקור לחומרי הגלם האלה.

·         אכיפה קפדנית יותר של רגולציה, על ידי רשויות המזון ובריאות, הולכת ומתרחבת גם במדינות “חדשות”. להידוק הרגולציה יהיו מספר תוצאות לוואי: א. יתרון לשחקנים הגדולים. ב. הקטנת ההיצע של חומרים מסוימים, ועליית מחירים, הנגרמת על ידי הקטנת מספר השחקנים הקטנים  וקשיים באספקת חומרי גלם שעומדים בדרישות הרגולטוריות.

·         השיווק האלקטרוני והמהפכה בסגנון הצריכה הקמעונאית משפיעים גם על שוק תוספי התזונה ומוצרי המזון הפונקציונלי. הרכישה הישירה באינטרנט, בנוסף להיותה מסלול עוקף-חנויות, היא גם מסלול  עוקף-ייעוץ-מקצועי-ואישי.

·         ההתחממות הגלובלית, ביחד עם האורבניזציה והגידול באוכלוסייה,  יוצרים לחץ ניכר גם על צמחי המרפא הנאספים מן הבר. בכל יום נכחדים צמחים, ביניהם צמחי מרפא, מכדור הארץ. כדי לענות על ביקושים, תהיה דרישה להגדלת שטחי הגידול החקלאיים. גידול אינטנסיבי, בהידרופוניקה ובמכלים, יתפוס את מקום הגידולים בקרקע (נפוץ כבר היום לגבי פטריות ואצות). גידול אורגני, נדרש ככל שיהיה (בעיקר במערב), לא יוכל כנראה לענות על הצורך ביבולים גדולים ליחידת שטח, ובזמן קצר יותר.

  • התפתחות המדיה האלקטרונית וזרימת המידע, ביחד עם התפתחויות מדעיות לכיוון של “רפואה אישית”, יעצימו ויאפשרו את הייעוץ האישי, המתבסס על מידע מדיד ותדיר, דוגמת בדיקות דם, מיקרוביום ואחרות, עליהן מתבסס היעוץ הרפואי. היועצים לשימוש בצמחים, כמו גם היצרנים, יידרשו להשתלב באופן כלשהו במגמה זו.

הערכות אלה מבוססות על קריאה והתרשמות אישית.

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן