ד”ר ליאורה אוריאל

ד״ר ליאורה אוריאל היא רופאה (MD) מומחית ברפואת משפחה, רפואה אנתרופוספית וגם הומיאופתית.

ירושלמית (דור שני בירושלים), נשואה, אם לשלושה וסבתא לשלושה. מטפלת כ-25 שנים.

הריאיון פורסם בתאריך 2/5/18.

איפה התחילה הדרך שלך אל עולם הצמחים?

אני באה מבית שהשתמשו בו במקביל ברפואה ״רגילה״ ומשלימה – נטורופתיה והומיאופתיה. היה ברור בבית שהדברים האלו עובדים ומשתמשים בשניהם, לכל אחד מהשניים יש יתרונות משלו. כשהלכתי ללמוד אחרי הצבא, היה ברור לי שאני כן רוצה את הרמה של רפואה – אבל רפואה שכוללת רפואה משלימה. כבר בהרשמה לבית הספר לרפואה, היה ברור לי שאני לומדת גם צמחי מרפא וגם הומיאופתיה, וגם כחלק מזה את התזונה – היה ברור לי שזה הולך יחד, שזו הדרך הראשונה לטפל כשלא צריך לתפור או לגבס. וגם כשתופרים או מגבסים, אפשר להיעזר ברפואה המשלימה כריפוי.

למדתי בבי״ס לרפואה ובחרתי להתמחות ברפואת המשפחה, מבחינתי זו היתה הרפואה שמאפשרת גם מעקב אחרי בנאדם וגם ברמת הדורות, אני רואה את כל המשפחה.

תוך כדי התמחות ברפואת המשפחה גיליתי שמינה פארן מלמדת בבית הספר לרוקחות וקיבלתי אישור להירשם לקורס שלה. מאז המשכתי… לקראת סיום ההתמחות נפתח קורס בהומיאופתיה, שהיה מיועד רק לרופאים ואחיות – בכוונה לא הלכתי ללמוד הומיאופתיה קלאסית אלא פלורליסטית. במקביל למדתי ויותר מאוחר גם נסעתי להתמחויות בחו״ל ברפואה אנתרופוסופית שכוללת גם רפואת צמחים.

שילוב ייחודי ומעניין של הכשרות. איך את משלבת ומיישמת בקליניקה את הכלים הטיפוליים שאספת?

יש לי ככלים גם את הרפואה ה״רגילה״, גם את הצמחים, גם את ההומיאופתיה האנתרופוסופית וגם את ההומיאופתיה הרגילה. אני מסתכלת על הבנאדם – גם על הצורך והביטוי המיידי, גם על האיזון לטווח הארוך, ומתוך הכלים אני מציעה את מה שנראה לי השילוב הנכון בשבילו. בתהליך האבחון, כרופאה, בין השאר אני מאוד מקפידה על מה אני חייבת לשלול כדי לא לסכן את הבנאדם, וגם עד איפה אני בודקת ועד איפה לא – כדי לא לסכן את הבנאדם בקרינה על כל שטות. מצד שני, יש דברים שאני חייבת לברר כדי שאני אהיה שקטה. אני לא צריכה לשלוח למישהו אחר את השאלות שלי – אני בודקת אותן לבד.

כך אני עובדת ביום-יום – אדם שנכנס אליי למרפאה, גם בקופת חולים – שני הערוצים (קונבנציונלי ומשלים) פתוחים ביחד. אני רואה במה אני יכולה לעזור לו בשתי הדרכים, ואני גם הרבה פעמים אומרת לו את האופציות. לפעמים חייבת להשתמש בשיטה מסויימת ולפעמים חייבת אחרת. את הרפואה ה״רגילה״ חייבת כשיש אירוע לבבי למשל. וכמו שאומר אחד הקרדיולוגים בחו״ל כשלמדתי ממנו – אחרי הצנתור הוא יושב ליד מיטת החולה ואומר לו ״שמע, הצלנו אותך. אם זה היה קורה לך לפני כמה שנים כשלא היה דבר כזה צנתור, אז כבר לא היית פה – אבל בוא נדאג שגם לא תחזור אליי”.

מצד שני, יש הרבה דברים שברפואה ״רגילה״ אין מה לעשות וברפואה משלימה כן. אני פשוט תמיד עם שני ערוצים פתוחים במקביל, גם במרפאה הפרטית וגם בקופת חולים.

זה נשמע לי מקסים ומספק.

זה גם לשבור את הראש בקיר מול המערכת לפעמים…

באילו מצבים ואיך הקושי מול המערכת בא לידי ביטוי?

בקופת החולים, בכל פעם שמתחלף מנהל או שיש קושי או עומס במרפאה, יש בעיה.

קודם כל, ברמת ניהול הסיכונים – צריך לכסות את עצמנו היטב. אני רושמת במערכת את הצמחים שאני נותנת – כולל הומיאופתיה. זה לא חלק מהמערכת, אבל אני רושמת כדי שיהיה מתועד. לדברים שצריכים מרשם רופא – אני ממלאת טופס מיוחד של משרד הבריאות. חלק מקופות החולים גמישות יותר וחלק פחות – התור מראש אצלי אורך 20 דקות ולא 10 דקות, באו לקראתי.

זה משהו שיש לך שליטה עליו, אורך התור בקופת החולים?

לא בכל מקום. תראי, יש גם ימים שאני תורנית ואני מקצרת ומסבירה ש״את זה אני לא יכולה היום, רק את הקצר והדחוף״. לא בכל קופה יש לי שליטה על זה כשכירה. אני בכוונה בוחרת להיות במקום יותר גמיש שמאפשר לי לעשות את זה. אני גם מעדכנת את המשרד שלפעמים יש צורך לקבוע מראש תור כפול אצל מטופלים מסויימים – ואז מדובר בפגישה של 40 דקות. לא כל קופה יכולה לאפשר את זה ולא בכל יום של עומס.

מצד שני – המערכת יודעת שאנשים רוצים את זה , ואנחנו בדיונים… מתוך אידיאולוגיה, היה לי חשוב שיגיעו גם אנשים שלא יכולים לשלם, לכן היה לי חשוב לעבוד דרך המערכת. גם כדי לשמור על החלק מהקצועי הרפואי מעודכן. לא להתנתק לגמרי מהרפואה ה״רגילה״.

מבחינת הטיפול הצמחי, כרופאה אנתרופוסופית והומיאופתית, את בעצם משלבת לאורך השנים וגם היום גם טיפול באמצעות תמציות צמחים שמכילות רכיבים פעילים וגם טיפול באמצעות תמציות הומיאופתיות. כביכול, על פניו, מדובר על דבר והיפוכו. ספרי על ספרי על נקודת המבט שלך לגבי כל אחד מהם ועל השיקולים שיביאו אותך לבחור באיזו משיטות הטיפול תמליצי ליישם במקרה כזה או אחר.

אני עובדת במקביל עם מה שאני יודעת שעובד כשילוב. הצמחים גם עם חומרים פעילים אבל יש גם כאלו שמשפעלים איזון או את המערכות שלנו לעבוד. זה הולך לי נהדר עם השפעול של הומיאופתיה בדילולים נמוכים – לא בדילולים גבוהים. דווקא יש מקרים שבהם אשלב את שני סוגי הטיפולים הצמחיים גם יחד. למשל אם יש לי מישהו עם מחלה ויראלית של הכבד, אני אתן גם וגם. שוב, אני צריכה לראות מה לא סותר, מה עובד יחד. אני לא עובדת עם הומיאופתיה קלאסית, אלא עם הומיאופתיה אנתרופוסופית, שיש לה הרבה ניסיון בשילוב דברים, ואני עובדת מתוך שילוב של ארסנל של כלים. לאדם עם לחץ דם לא מאוד גבוה שמבקש לעבוד עם רפואה משלימה  – יש לי צמחים להציע ואני רואה גם חוסר איזון פנימי שבו לפעמים ההומיאופתיה תתן את הקריאה לאיזון והצמחים את העבודה לכרגע, על הלב והטונוס של כלי דם וכו׳.

אני מסתכלת מתוך ידע רפואי שיש לי על נתונים שהרבה פעמים ההסבר שלי אליהם מגיע מתוך רפואה משלימה – איך אדם מגיע ליתר לחץ דם, או לאוסטאופרוזיס למשל. אני מסתכלת עליהם מתוך הידע ה״רגיל״ עם הידע של הרפואה המשלימה – שזה מעניין ולא פשוט. מתוך הכלים שיש לי, אני מסתכלת גם על הצמח – על הידע המדעי שלנו עליו. אני מאוד מסתכלת על ה״אופי״ של הצמח – כמו שיש קונסטיטוציה של בן אדם. על המשלב המיוחד של הצמח הזה – עם החומרים הפעילים שאנחנו יודעים שיש ושאנחנו לא יודעים שיש – נותן ייחודיות אחרת. גם על הצמח מסתכלת בצורה קצת אחרת מחלק מאנשי הצמחים, אני חושבת. ואני מחברת בין הדברים.

יש צמח שאת אוהבת לעבוד איתו במיוחד, או שמככב אצלך בקליניקה?

יש הרבה צמחים שבלעדיהם החיים היו קשים יותר – גם לי כמטפלת, וגם לאנשים. דוגמא אחת לפורמולת צמחים אנתרופוסופית כזאת היא תערובת לשימוש חיצוני שנקראת Solum uliginosum. היא מכילה מור, לבנדר, ערמונית הסוסים (Aesculus hippocastanum) ושבטבט (Equisetum arvense). עוזרת לגבול ׳אדם-עולם׳: וויסות רגשי וחושי, כל המערך הפוסט-טראומטי של כל מי שגר בארץ הזאת ורואה חדשות וטלוויזיה, לידות טראומטיות יותר ופחות, הריונות קשים, ילדים היום שבאים עם קצת יותר מדי רגישות של וויסות חושי או רגשי. אין לה תחליף.

אילו דברים ממלאים את היום-יום שלך כרגע, ומה התכנונים שלך להמשך הדרך?

אני ממשיכה לעבוד בקופת החולים, זה מאוד חשוב לי כאמור מכמה סיבות. אני הולכת לשדרג את המרפאה שלי למרפאה משולבת, שתהיה לי בה גם תזונאית, גם רפלקסוגיה, טיפול באוריתמיה, אולי טיפול באמנות וכו׳… אני בתהליכי הקמה של המקום ובהתחלת מציאת האנשים שיעבדו איתי.

אני מלמדת כרופאת משפחה בבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית. הסטודנטים מגיעים אליי למרפאה כרופאת משפחה ונחשפים לעבודה המשולבת. אני מאוד מנסה להכניס את הרפואה המשלימה לבית הספר לרפואה – אני רוצה לעשות קורס מבוא אחר או נוסף, לפני שסטודנטים מתקבעים.

אני גם מעבירה הרצאות להורים מדי פעם, וזה משהו שאני רוצה להרחיב – אולי בשיתוף עם עוד תזונאיות. אני מלמדת גם על השנה הראשונה של היילוד בקורס דולות. אני מתכננת עכשיו בהתנדבות יומיים של הדרכה להורים צעירים של פליטים, שאין להם את הדור התומך המבוגר וצריכים הדרכה בנושא תזונה, בריאות, המעבר, חיים בעולם שלנו… גם משהו שנמצא בתהליך בניה ויקרה עוד השנה.

התכנית שלי בגדול היא ללמד. רופאים, סטודנטים לרפואה, הורים ומי שרוצה. להעביר את הלפיד הלאה, צריך כבר את הדור הבא של רופאים משולבים. אם יש אנשי מקצוע מתחום הצמחים באיזורי שרוצים לשלב כוחות להדרכות הורים, אני אשמח לשמוע.

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן