ד”ר גבריאלה לינק

לאחר שנים של מחקר רפואי מרגש על מטבוליזם של ברזל והשפעתו על בריאות הלב, ד״ר גבריאלה לינק התאהבה בתחום צמחי המרפא דרך הרצאותיה של ד״ר מינה פארן, והחלה לחקור את הצמחים. היא היתה אחת ממייסדות העמותה הנלהבות, ונשארה פעילה בה מאז ועד היום. היא מאמינה שרפואת צמחים היא חלק בלתי נפרד מהרפואה הכללית המודרנית, ופועלת כדי שעוד אנשים יבינו זאת.

הריאיון פורסם בתאריך 1/4/2018.


ספרי לי קצת על עצמך ועל הדרך המקצועית שעברת.
נולדתי ברומניה, בעיר יאסי, בירת התרבות והעולם האוניברסיטאי בחלקו המזרחי של רומניה. אני בוגרת פקולטה לביולוגיה של האוניברסיטה (MSCI). הייתי חוקרת במכון הביולוגי של האקדמיה הרומנית, עד שעליתי לארץ – אחר כך עשיתי דוקטורט (PhD) באוניברסיטה העברית בירושלים. עבדתי כחוקרת בבית חולים הדסה עין כרם במשך כמה שנים ואחר כך בפקולטה לרפואה. תחום המחקר שלי היה מטבוליזם הברזל וכל השפעותיה של העמסת ברזל (במחלות גנטיות מסויימות) על הגוף ובעיקר על בריאות הלב. את הפוסט-דוקטורט עשיתי באוניברסיטה דיז׳ון בצרפת.

אילו דברים ממלאים את היום-יום שלך בתקופה הזו?
היום אני גמלאית, עם בן זוג, 2 ילדות, 4 נכדים. חזרתי לפקולטה כחוקרת במשרה חלקית, ואני עסוקה עד מעל הראש עם המשפחה, הפעילות המקצועית והחברתית, כתיבה, וגם העמותה.

את חוקרת במשך הרבה שנים. מה משך אותך לתחום צמחי המרפא? איפה התחילה הדרך שלך אל עולם הצמחים?
במסגרת העבודה בפקולטה משתתפים בהרבה הרצאות וקורסים. אחד מהם היה הקורס לצמחי מרפא של ד”ר מינה פארן. התרשמתי כל כך מהמרצה ומהחומר שהיא הציגה, עד שהחלטתי להיכנס לתחום, ללמוד יותר ויותר ממנו. השותפות וההדרכה של מינה בלימוד צמחי מרפא העמיקה יותר שנה אחרי שנה, ואני יכולה רק לברך על ההזדמנות והחברות שנרקמה במשך השנים. זאת אומרת, מינה “אשמה” במקרה שלי ושל עוד הרבה, הרבה אנשים בארץ.

את יכולה לספר לי על מחקר מעניין במיוחד בעינייך שערכת, תגלית שמרגשת אותך עד היום, או חוויה מיוחדת מהעבודה שלך כחוקרת? בוודאי יש יותר מאחד…
להתעסק במחקר רפואי זה מקצוע מרתק. קודם השאלות, אחר כך בניית הדרך להתמודד איתן – לחזק, להסביר או לבטל את ההנחות; לבנות את הדרך הניסיונית הטובה ביותר לפתור את השאלות; להוציא סיכומים ולהוכיח שמה שחשבת הוא נכון (או לא!) ויכול לשנות את החיים של מישהו. כאשר הכל ברור לך, מתחיל שלב כתיבת החומר – המאמר – קבלתו לעיתון מקצועי שבחרת בו ופרסום המחקר שלך שמביא את עבודתך לכול העולם. אחר כך מגיע שלב הדיונים – בעד ונגד – בין הקוראים את המחקר או בין השומעים עליו בכנסים. לתמוך ברעיונות שלך בפגישות בין לאומיות עם עמיתיך ולדון איתם על הרעיונות שלהם – איזו דרך לבלות את החיים!
מקרה יוצאת דופן? הרבה מזמני הייתי מעורבת במחקר ואישור ביולוגי לתרופות עתידיות הקשורות למחלות של עמסת ברזל. באחד המקרים, עצרתי את השימוש בחומר מסוים, כאשר גיליתי שביחד עם השפעתו המטיבה במקום אחד (כבד) – הוא גורם לנזק במקום אחר (לב). זה נשמע טריוויאלי, אבל זה לא. החומר היה כבר בניסיון קליני. הכימאים שיתפו פעולה ובשינוי המולקולה המדוברת ביטלו את ה”רע” ושמרו את ה”טוב”. בוודאי, אחרי הרבה דיבורים עם חברת התרופות שיצרה אותו.

יש צמח מסויים שאת אוהבת במיוחד?
רק בשנים אחרונות הכנסתי למחקרי נושא של צמחי מרפא: השפעתם של פוליפנולים מזרעי ענבים על רעילות של המין (Hemin) על שריר הלב. נהניתי מכל דקה, וכן – הם משפיעים באופן מופלא. זאת קטגוריה שאני אוהבת והתעסקתי בה. בשנים האחרונות עוקבת אחרי צמחי ארץ ישראל, הצנועים והיעילים.

שקלת פעם ללמוד טיפול באמצעות צמחי מרפא? זה מעניין אותך?
אני מתייחסת ברצינות רבה לתחום הטיפול, ללא הבדל בין רפואה קלאסית או רפואה משלימה, כולל צמחי מרפא. יש פה אחריות גדולה – משפיעים על בריאות האנשים, והייתי שמחה שכל העוסקים בצמחי מרפא יבינו זאת. יש בארץ מטפלים נהדרים שתורמים המון לבריאות הציבור, באופן מושכל, מבין ומקצועי. אם הייתי רוצה להיות מטפלת, הייתי צריכה להוסיף מקצוע חדש. וכן, העמותה היא הבית היחיד של מטפלים מקצועיים.

בילית הרבה שנים בוועד המנהל של העמותה הישראלית לצמחי מרפא, חלקן גם בתור יושבת הראש. היום את גם בוועדת הביקורת. ספרי על החזון והתובנות שלך לגבי העמותה והפעילות שלה.
אני שייכת לקבוצה – לא קטנה, ולטעמי לא מספיק גדולה – שחושבת שרפואת הצמחים היא חלק בלתי נפרד מהרפואה הכללית והיא צריכה לקבל את מקומה החשוב ברפואה המודרנית. כתוצאה של דעה זו, עשיתי שני דברים: הכנסתי היבט של צמחי מרפא במחקר שלי, והתחלתי להיות פעילה בהפצת התחום של צמחי מרפא. לפני 14 שנה, היינו קבוצה קטנה כשייסדנו את עמותת “עיל”ם” למטרה זו. היה לי העונג לעבוד עם אנשים יוצאים מן הכלל שנרתמו למטרה. ביניהם מינה פארן, זהרה יניב, פרץ גן, אלינה צימרמן-ליבון, דוד כהן, ראן גל, צביה שפירא, ניר אברהם, בועז צור, נעמי כהן-קאפח ועוד רבים וטובים. זה לא היה פשוט בהתחלה, אבל איזו התלהבות! אלה היו שנים מבורכות בעשייה אינטנסיבית והיפה הוא שממשיכים – עם דור חדש של אנשים, לא פחות מגוייסים – להצליח לשים את צמחי המרפא על מפת הקונצנזוס הרפואי בארץ.
העמותה, כמו שאמרתי, היא ה”בייבי” של הרבה אנשים טובים בארץ. ארגון מצוין שמגייס (ויכול לגייס יותר) אנשים המעוניינים בצמחי מרפא, מנקודות מבט שונות. מקומו מאוד חשוב בנוף הארץ והוא כולל את הארגון המקצועי היחיד של מטפלים מוסמכים בצמחי מרפא. במשך 15 שנה הוא ארגן 30 כנסים, אין ספור סיורים, השתלמויות, עיתון מקצועי, אתר אינטרנט, דיונים ושיתופי פעולה עם ארגונים מארץ ומחו”ל, קשרים עם נציגי הרפואה הקלאסית, צעדים מאוד חשובים לרגולציה של צמחי המרפא ושל מקצוע ההרבליסט…
חזון לעמותה? להגיע ליותר ויותר אנשים עם הבשורות הטובות של צמחי מרפא, לכלול כחברים את כל מי שמתעסקים בתחום; להגיע להכרה ולגליזציה של המקצוע, שכולל היום את הרפואה הקדומה ביותר, יחד עם ההיבטים של העולם המודרני המחקרי.

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן