שורשים בקרקע וזרעים ברוח – יום סדנאות בשיתוף קבוצת רפואה מפרי האדמה – יולי 2016

בתאריך 11.7.16 נערך בגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב יום השתלמות מיוחד של צוות “רפואה מפרי האדמה” בשיתוף עם עיל”ם. כנסי רפואה מפרי האדמה נערכים בחוות יתיר שבנגב, בתנאי שדה, מה שהופך אותם לסוג של אתגר מבחינת נגישות לחלק מהחברים. כיוון שכך החלטנו לעשות מעשה ולערוך יום סדנאות ברוח שלנו בשיתוף עם עיל”ם.

ההענות היתה כה רבה, עד כי נאלצנו לסגור את ההרשמה מפאת חוסר מקום, עמכם הסליחה. נשוב ונשדר בהזדמנות אחרת…

אז מה היה לנו? התחלנו בסיור צמחים בגן הבוטני בהנחיית בועז צור ונועה בן אורי. התמקדנו כמובן בצמחיה מקומית ים תיכונית. מלבד הדיון בתכונותיהם הרפואיות של הצמחים, דנו גם בהקשר התרבותי ובמופע החיצוני שלהם, כפי שמלמדת תורת החותמות. המשתתפים גילו עניין רב ועמדו בגבורה בתלאות הדרך, שכללו שמש חמה של חודש יולי וכן ענני יתושים מזן הנמר האסיאתי. כנראה שבאמת היה מענין.

משם המשכנו לסדנא של יעל כנען, שמושים יצירתיים בצמחי מרפא. כאן הסבירה, הדגימה וגם נתנה יעל לטעום שלל הכנות של צמחי מרפא, מלבד הטינקטורות הידועות. כך טעמנו אוקסימלים ומיצויי צמחים בחומץ, קרקרים של סרפד, כדורי שוש קירח וממרחי קצח. היה טעים והיה מרתק.

מכאן המשכנו בכיוון קצת יותר אבסטרקטי לסדנא של נועה בן אורי, שפת הצמח, תורת החותמות. כאן שמענו על החלוקה ל 4 שהיא בבסיסה של תרבות המערב (כיוונים, עונות, יסודות ועוד) וכיצד זה מתקשר לעולם הצומח. הבנו שאין משנה סדורה ושיטה ברורה המאפשרת ללמוד את הנושא על בוריו, אלא שיש טכניקות המאפשרות לנו לחדד חושים ולצאת למסע אל עבר הצמח. התנסינו בטעימה ולאחריה במדיטציה, וראה זה פלא, המון אינפורמציה עברה בלי שנדע כלל באיזה צמח מדובר. עד שבסופו של דבר ודי בקלות זוהה בוודאות הצמח.

קינחנו בסדנא להכנת קרמים טיפוליים עם בועז צור. חלק מהמסר שלנו הוא שהרבליסט הוא אדם שמכיר צמחים, יודע לזהות ויודע לרקוח. כך היה מאז ומעולם. כיון שכך, ערך בועז את סדנת הרקיחה, צעד אחר צעד. מיצוי בשמן, הוספת החומרים, טמפרטורות וטכניקות, עד לקבלת המוצר הסופי. במקרה זה, משחת פצעים מצמחי המקום: טיון, מרווה וצתרה.

רפואה מפרי האדמה שמה לעצמה למטרה להביא למודעות ולישום כמה תחומים הקשורים לצמחי מרפא, אך אינם זוכים להתייחסות רבה בתכניות הלימוד בארץ. לדוגמא, התייחסות לצמח כאל ישות שלמה, משהו שהוא מעבר לאסופה של חמרים פעילים, הכרות עם צמחי א"י ונסיון לשלבם באופן פעיל בעבודה קלינית מעשית והכרות עם מסורות קדומות של רפואה בכלל ורפואת צמחים בפרט הקשורות לאזורינו.

כך נגמר לו יום הסדנאות שלנו. התקבלנו בחום ובענין רב. זכינו לעזרה רבה מצוות עיל"ם, פרץ, אפרת ויפה יפה יפה שלנו שאין כמוה, תודה ולהתראות באירוע הבא!
כתבה: נועה בן אורי

יום הפעילות בגן הבוטני היה אירוע משותף ומוצלח של עמותת עיל”ם עם קבוצת ההרבליסטים “רפואה מפרי האדמה”. תודותינו והערכתנו העמוקה לחברי הקבוצה, אשר תרמו לעמותה בהתנדבות מזמנם, מרצם וידיעותיהם, לטובת האירוע.

 

הועד המנהל של העמותה רואה בחיוב שיתופי פעולה כדוגמת אירוע זה, שהם בבחינת “WIN-“WIN – כל הצדדים מרויחים ובמיוחד – אתם, חברי העמותה. וועד העמותה יפעל בשנה הקרובה לחיזוק הקשר עם גופים שכנים – חברות מסחריות, בתי ספר, עמותות וארגונים אחרים, במטרה לבנות תשתית חזקה ולהציע את פירות שיתופי הפעולה האלה לחברי העמותה. הוועד קורא לחברות מסחריות הפועלות בתחום צמחי המרפא והרפואה הטבעית להצטרף ליוזמה – בואו לדבר איתנו!

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן