כנס “צמחי המרפא של ארץ ישראל. עבר, הווה ואפשרי” – שלהי קיץ 2015

גב' יעל כנען – על ארבעה בנים דיברה תורה – המזגים על פי הרפואה היוונית העתיקה

אמר היפוקרטס: "חשוב יותר להבין את האדם הנושא את המחלה מאשר את המחלה של אותו אדם". על פי תורת המזגים, טבעו של אדם הוא ביטוי של ארבעת האלמנטים בתוכו. המזג מתייחס למבנה הגוף, לפיזיולוגיה, לאפיונים התנהגותיים ונפשיים כמו גם לחולשות ולנטייה למחלות. הרצאתה של יעל כנען תתמקד בארבעת המזגים ותראה כיצד השימוש בהם מסייע לנו לבחור אורח חיים, תזונה, אופני טיפול ואף צמחי מרפא מתאימים לכל אדם. יעל כנען, הרבליסטית קלינית, Clinical Herbalist B.P.T, היא מטפלת בצמחי מרפא ובתזונה. מרצה ללימודי רפואת צמחים, מדריכה סיורים, הרצאות וסדנאות. ממקימי קבוצת "רפואה מפרי האדמה", המארגנת כנסים בנושא צמחי מרפא ורפואה מסורתית.

מר אברהם דהאן – צמחי מרפא בתלמוד ובמשנה

ההרצאה השניה בכנס תהיה בנושא "צמחי מרפא בתלמוד ובמשנה". המרצה הוא מר אברהם דהאן: מרצה, סייר ולקט צמחי בר למאכל, חוקר ועורך מחקר אנציקלופדי אתנו בוטני בתחום רפואת הצמחים היהודית בעת העתיקה - 'תלמוד הצמחים'. בהרצאה נדון בגרגרנית היוונית ובשימושי תועלת לשיגרת תזונה בריאה ולמרפא בעת העתיקה. ניצור אפליה מתקנת לצמח בעל דימוי נמוך... נכיר אותו שוב כצמח על ונלמד אודות שימושי תועלת רפואיים מפתיעים מן העת העתיקה. נאמץ בחום את אחד מן המזונות התועלתיים והזולים ביותר לשיגרת תזונה בריאה.

ד"ר אריאלה פופר גבעון – מרפאות ערביות מסורתיות בתפר בין אתנובוטניקה למאגיה

דר' אריאלה פופר-גבעון PhD)), היא אנתרופולוגית רפואית במכללה האקדמית דוד ילין בירושלים. אני עוסקת ברפואה מסורתית ערבית ובעיקר בפעילותן של מְרפאות ערביות בישראל. חוקרת את שילובם של מרפאים מסורתיים במערכות בריאות קונבנציונליות, בפרט בהקשרים אונקולוגיים ובסוגיות של כשירות תרבותית ופלורליזם רפואי. משתמשת בשיטות מחקר איכותניות, וכותבת אודותן. המחקרים האחרונים שלי עוסקים ברופאים ובאחים ערבים, המועסקים במערכת הבריאות הציבורית בישראל. ההרצאה "מְרפאות ערביות מסורתיות בתפר בין אתנו-בוטניקה למאגיה" תעסוק במְרפאות ערביות מסורתיות בישראל, הן אלו הפועלות בערים מעורבות במרכז הארץ והן אלו הפועלות בפזורה הבדואית בנגב. אציג את הבעיות השונות להן נותנות המְרפאות מענה ואסקור את שיטות הטיפול שבשימושן. אתאר את התמורה המתחוללת בשיטות הטיפול של המרפאות המסורתיות, בעיקר העירוניות, מטיפול טבעי, לטיפול מאגי ואפילו דתי. תמורה זו אסקור בעיקר בהקשר של הטיפול בצמחי מרפא.

ד"ר חיננית קולטאי – פעילות אנטי סרטנית בצמחים מקומיים

חוקרת בדרגת א+ (המקבילה לפרופסור מלא) במנהל המחקר החקלאי, מכון וולקני. פרסמתי יותר מ-110 מאמרים, מהם כ-65 בספרות המבוקרת והשאר פרקי ספרים ומאמרי סקירה. אני עורכת בשני עיתונים מדעיים בינלאומיים ומשתתפת בוועדות שיפוט לאומיות ובינלאומיות. נושאי המחקר: הורמונים צמחיים ומטבוליטים שניוניים של צמחים בעלי פעילות אנטי-סרטנית ואנטי-דלקתית. ההרצאה "פעילות אנטי סרטנית בצמחים מקומיים", תעסוק בתמציות צמחי ארץ ישראל בעלות פעילות אנטי-סרטנית. אדבר על פעילותינו המחקרית באיתור ואפיון צמחים בעלי פעילות אנטי-סרטנית ופעילותנו לקידום החקלאות, המחקר והתעשייה בתחום צמחי המרפא.

מר פרץ גן – השדה כבית חרושת לתרופות: צמחי מרפא של ארץ ישראל, גידולים חדשים ומחודשים

אימוץ צמחי הבר בגידול החקלאי משחרר לחצים, המופעלים על הצמחיה הטבעית ומאפשר זמינות גבוהה ואיכות, שאינה נופלת מאיכויות צמחי הבר ואף עולה עליהן. בין מיני הבר הישראליים המשמשים לתזונה בריאה, מניעת מחלות ומרפא, נלמד גידולם התרבותי של עשרות מינים והוא מיושם היום בשיטות גידול מתקדמות. נדווח על מקצת מההצלחות והקשיים בחיי המעשה של ייצור חומרי גלם איכותיים לתעשיית צמחי המרפא במהלך שלושים השנים האחרונות. פרץ גן הינו אגרונום, בוגר הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בירושלים ומוסמך אוניברסיטת טקסס A&M בארה"ב. התמחה בתחום הכימיה של קרקע ומים, השקיה ודישון. במשך כ 12 שנים עבד בתחום זה בישראל ובמספר מדינות בחו"ל. ב1996 עשה הסבה לתחום ייצור צמחי המרפא ומוצריהם, פנה ללימודים בקורסים שונים באוניברסיטאות בישראל והשתלמויות בחו"ל. ב2003 היה בין מקימי עיל"ם, כיהן כיו"ר העמותה בשנותיה הראשונות וכחבר הועד המנהל ומשרת בה היום כגזבר. פרץ הקים ומנהל את "על עלים מרכז לצמחי מרפא בע"מ", המייצרת בישראל כ 200 מיני צמחי מרפא שונים ומקדמת מחקר מעשי בצמחי מרפא ישראליים.

מר חן חיים נחמיאס – הכוח המניע שבמשפחת השפתניים ותרומתו לצמיחה ולשגשוג האדם

חן חיים נחמיאס, נטורופת והרבליסט קליני (N.D., Cl.H). מרצה לפיטותרפיה במכללת רידמן. חלק גדול מצמחי המרפא של ארץ ישראל נמנה על המשפחה הבוטנית: השפתניים. צמחים אלו לרוב מכילים שמנים נדיפים, שכפי שניתן להבין משמם, טבעם הוא להתנדף. כלומר, להימצא בתנועה בחלל האוויר. באופן לא מפתיע, רבים מהצמחים הללו משפיעים על גוף האדם באופן שמעודד או מאפשר תנועה וזרימה, כמו למשל זרימת דם, תהליכי נשימה ועיכול, זרימה בריאה של מחשבות ורגשות ועוד. הרצאה זו תעסוק באופי המיוחד של צמחי המרפא השפתניים בישראל ובתרומתו של כל אחד מהם, לתנועה החיונית עבור בריאות האדם וצמיחתו.

מר גל מ. ראן – קליניקה מקומית: תיאור מקרה טיפולי בעזרת צמחים מקומיים בילדה עם נשירת שיער אוטואימונית

גל מ. ראן (Cl.H, RH (AHG הוא חבר איגוד ההרבליסטים האמריקאי הרשמי ומראשוני העוסקים בישראל ברפואת צמחים קלינית מודרנית. בעל ניסיון קליני ואקדמי של מעל לעשרים וחמש שנה. בנוסף, משמש כמנהל מחלקת מחקר ופיתוח של חברת "ראן בוטניקלס". ההרצאה שתועבר בכנס הינה תיאור מקרה טיפולי, בעזרת צמחים מקומיים, בילדה עם נשירת ריסים אוטואימונית. בהרצאה יוצגו הצמחים בהם נעשה שימוש, כולל דיון בעקרונות הטיפול ותיאור מהלך הטיפול. יוצג גם נושא השיקולים השונים אותם יש לקחת בחשבון, כאשר באים להחליף צמח מוכר ברפואה עם צמחים דומים\מקבילים מהפלורה המקומית.

Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן