ט”ו בשבט הגיע – חג לאילנות – מאת אלומה גלזר דותן

ט”ו בשבט, חגם של האילנות, כבר בפתח. מדוע אילנות ולא עצים כפי שאנחנו רגילים לומר? בלשון חז”ל, אילן הוא צמח שצורת החיים שלו היא מה שמכונה בימינו עץ – צמח רב-שנתי, מעוצה, בעל גזע מרכזי וענפים ומתנשא. עץ הוא החומר הבונה את החלקים המעוצים של הצמח הרב-שנתי ואשר מקורם ברקמת העצה של הצמח. חומר זה משמש אותנו להכנת כלים, רהיטים, מבנים ועוד.

מדוע קבעו חז”ל יום זה, בעיצומו של החורף, כראש השנה לאילנות? חז”ל, שהכירו היטב את טבע הארץ, קבעו שעד ליום זה, ירדו רוב גשמי החורף והחל מיום זה גובר כוחה של חמה ומעתה ואילך מתעוררים הצמחים ובעיקר האילנות, שהיו בתרדמת חורף לשנת פעילות חדשה – לבלוב ופריחה, דבר שמשמעותו הוא שנה חדשה של פירות העצים. עד ט”ו בשבט הפירות שאכלנו הם פירות השנה שעברה, שהיתה שנת שמיטה ועל-כן יש להתייחס אליהם בהתאם להלכות השמיטה ואילו הפירות שיצמחו העצים החל מעתה הם כבר פירות חדשים.

ללא ספק ,האילן המייצג את ט”ו בשבט הוא השקד, שעד עתה עמד בשלכת ובקרוב מאד, אם לא כבר, באזורים שונים בארץ מתחיל לפרוח, בפריחה לבנה מרהיבה ושובת לב. את המתת הראשון מן העץ הנפלא הזה אנחנו יכולים לקבל כבר מן הפרחים שלו. בחרו לכם עץ שקד פורח, גשו אליו, עמדו לצידו בשקט והתבוננו בפרחים, בלובן הבוהק שלהם, הקשיבו לזמזום החרקים המבקרים בהם, עצמו עיניים ונשמו מספר השימות עמוקות. תנו ללובן הפרחים לעטוף אתכם. כשתפקחו עיניים תרגישו טוהר, יופי ואהבה עוטפים אתכם.

לאחר הפריחה ילבלב העץ, יעטה עליו את עלי השנה החדשה, מן הפרחים יתחילו להתפתח הפירות ולקראת סוף הקיץ נזכה ליהנות מפירותיו הטובים. יש הנוהגים לאכול באביב פירות לא בשלים, עדיין עוטים קליפה ירוקה, זאת לאחר בישול קל. בשלהי הקיץ יהיו הפירות בשלים ומוכנים לאיסוף. החלק האכיל בשקד הוא הזרע הנתון בתוך קליפה קשה. זרע השקד הוא מזון עשיר ביותר. הוא מכיל חלבונים, שומנים, שהם בעיקר שומנים בלתי רוויים, פחמימות וכן סידן, ברזל, אשלגן, וויטמינים מקבוצה B, בעיקר B3. בשל הערך התזונתי הגבוה, מומלץ לאכול שקדים מדי יום ובעיקר מי שאיננו ניזון מבשר או מי שתזונתו היא מעוטת חלבונים.

פירות שקד צעירים באביב

זרעי השקד מכילים גליקוזיד בשם אמיגדלין המתפרק בסביבה מימית, ומשחרר חומצה ציאנית. לאמיגדלין השפעה משככת כאבים קלה, נוגדת שיעול ונוגדת סרטן, הנובעת מהשפעתו על תאים שהתרבותם איננה תקינה. אכילת מספר שקדים ליום מומלצת כטיפול המונע התפתחות של תאים סרטניים.

לשמן המופק מן השקדים ערך תזונתי גבוה והוא יעיל מאד בטיפול בעור – לעיסוי, לאמבט ולהכנת תכשירים קוסמטיים ומוצרים לתינוקות.

גידול בגינה הביתית: השקד הוא צמח ים-תיכוני ולכן מתאים מאד לגידול בגינותינו. רוב עצי השקד שאנו פוגשים בשטחים הפתוחים צמחו והתפתחו כתוצאה מפיזור הזרעים של עצי שקד מגינות ומטעים.

ידועים שני זנים עיקריים של שקד – שקד למאכל ושקד מר, המתאים יותר להפקת שמן ולהכנת מרציפן. את השקד ניתן לגדל מצמח שנקנה במשתלה, להרבות אותו מייחורים ומי שמחפש אתגרים יכול לנסות ולהנביט את הזרעים, כמובן שתמיד נבדוק מאיזה זן השקד שאנו בוחרים להרבות.

השקד מתאים לגידול בכל אזורי בארץ, בכל סוגי הקרקעות, אם כי הוא מעדיף קרקע גירנית. לאחר הקליטה הראשונה של הצמח הוא גם איננו זקוק להשקיה מרובה. יחד עם זאת הוא נוטה להיתקף על-ידי מזיקים ועם אלו יש להתמודד עם חומרי הדברה אורגניים אותם ניתן למצוא במשתלות. וכמובן, ניתן לשתול אותו בט”ו בשבט, אך גם בהמשך האביב.

אלומה גלזר דותן M.Scמוסמכת בבוטניקה חקלאית, תזונאית קלינית טבעית, מטפלת בצמחי מרפא ומוסמכת לטיפול בפרחי באך. עוסקת רבות גם בהיבט של גידול צמחי תבלין ומרפא.פועלת בעיקר בירושלים והסביבה.אמצעי התקשרות: alumagd@gmail.comwww.metaplim.co.il/aluma02-5361107, 0523495404
Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן