יתרונות הגידול הביתי של צמחי מרפא – מאת אלומה גלזר-דותן

הסתיו הוא עונה הולמת לחידוש הגינה, בין אם זו גינה קיימת, גינת עציצים ומכלים או הקמת גינה חדשה. רבים מאיתנו המשתמשים בצמחי תבלין ומרפא משתמשים בצמחים הנקנים בחנויות ובשווקים. לרוכש אותם בדרך-כלל אין מידע על מקורם של צמחים אלה, היכן ובאלו תנאים סביבתיים גודלו, מתי נאספו, כיצד יובשו וכיצד נארזו.

פלרגון חריף. מהצמחים הריחניים בגינה

כשאנו בוחרים לגדל בעצמנו את הצמחים בהם אנו משתמשים אנו זוכים ליהנות מן המיטב של הצמחים. לצורך גידול הצמחים לא חייבים להיות בעלי גינה גדולה, או גינה בכלל. ניתן לגדל את הצמחים בעציצים ומכלים ממוחזרים גם על המרפסת ואדן החלון וכיום ניתן למצוא מתקנים שונים לניצול כל מרחב לגידול צמחים, מה גם שבשנת השמיטה בה אנו מצויים, יתרון לגידול במצע מנותק מן הקרקע.

גינת צמחי תבלין ומרפא

יתרונות הגידול הביתי

  1. בראש ובראשונה מאפשר לנו הגידול הביתי להשתמש בצמחים טריים, ישירות מן הגינה, לסלט ולמרק או לכוס החליטה ולטינקטורה. ככל שמשך הזמן בין הקטיף לבין השימוש בצמח הוא קצר יותר, כך אנו מקבלים את מרב החומרים הפעילים המצויים בצמח טרם התפרקותם.
  2. שימוש בצמחים הגדלים בסביבה בה אנו חיים המאפשר התאמה ביו-אקולוגית מרבית בין הצמחים לאדם הצורך אותם. יתרון גדול יש לשימוש בצמחים שמוצאם מאותו אזור גיאוגרפי בו האדם חי, ולכן לנו מתאימים ביותר צמחים שמוצאם בצמחיית הבר של א”י או באזור הים-תיכוני, מאזוב ועד זית.
  3. האפשרות לבחור את תנאי הגידול של הצמחים, מה שמאפשר גידול צמחים ללא כימיקלים ורעלים – גינון אורגני, שמיטיב גם עם המשתמש בצמחים וגם עם הסביבה. הגינון האורגני כולל שימוש בקרקע מקומית והעשרתה בקומפוסט; תכנון גינה עשירה במגוון של מיני צמחים, אשר יזמנו אליה גם בעלי חיים ידידותיים לצמחים ולאדם, כגון פרפרים, ציפורים ואף חרקים היכולים לשמש כאויבים טבעיים לחרקים למזיקים בגינה. שמירה על כללי גינון ידידותיים לסביבה נקראת גינון בר-קיימא, גינון שבו ההתערבות וההפרעה לסביבה הם מינימליים ומאפשרים שמירה עליה לטובת הדורות הבאים.
  4. חיים בסביבה ירוקה. צבעם של הצמחים, הצבע הירוק נמצא במרכזו של ספקטרום האור הנראה ועל כן יש לו השפעה מאזנת ומרגיעה. שהייה בסביבה ירוקה תורמת להורדת מתחים פנימיים ותורמת לבריאות הכללית של האדם.
  5. עבודה עם צמחים ריחניים. מרכז הריח של האדם נמצא במוח הלימבי לצד מרכז הרגשות, ההתנהגות והזיכרון. עבודת גן עם צמחים ריחניים יכולה לעורר זיכרונות נעימים הקשורים לריחם וכך לעודד יצירתיות, חברותיות, וגם להביא לרגיעה.
  6. גינת פרפרים וציפורים. רבים מצמחי התבלין והמרפא מושכים פרפרים וציפורים לגינה, בעיקר בעת הפריחה, מה שיוצר אווירה שמחה ומשובבת בגינה. צמחי האזוביון, הזוטה והרוזמרין שבגינה מזמנים פרפרים שונים, כמו לבנין, הבאים לאסוף צוף. סיגל, כובע הנזיר, ורד, פטל, עוזרר ורימון משמשים כפונדקאים למינים שונים של פרפרים; אלווי, הדס, צלף ורימון מזמנים ציפורים שונות, שהיפה והנעימה שבהם היא הצופית.
  7. לכל היתרונות האלו לא נותר אלא להוסיף את מה שאני אוהבת לקרוא חדוות הגינון. עבודת הגינון היא אחת מן המלאכות מלאות החדווה שאנו יכולים לעסוק בהן להנאתנו. העבודה כרוכה בפעילות גופנית מתונה המפעילה את כל חלקי הגוף ואיננה דורשת מאמץ יתר. היא כרוכה גם בהנאה מהמגע עם הקרקע, עם הצמחים, מן הצבע הירוק שלהם, מן הריח המתלווה לרבים מהצמחים ומהסיפוק שבגידול הצמחים עבור צריכה ביתית. כל אלה חוברים יחדיו לתמריץ להפשיל שרוולים ולצאת לעבוד בגינה, בין אם היא גינה קיימת או בין אם להקים גינה חדשה, בקרקע או בעציצים.

פרפר זנב הסנונית מבקר פרחי מרווה

בברכת עבודה נעימה וחורף בריא,

אלומה, מחברת הספר “אל גינת המרפא”


אלומה גלזר דותן M.Scמוסמכת בבוטניקה חקלאית, תזונאית קלינית טבעית, מטפלת בצמחי מרפא ומוסמכת לטיפול בפרחי באך. עוסקת רבות גם בהיבט של גידול צמחי תבלין ומרפא.פועלת בעיקר בירושלים והסביבה.אמצעי התקשרות: alumagd@gmail.comwww.metaplim.co.il/aluma02-5361107, 0523495404
Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן