הקמת גינה של צמחי מרפא – מאת אלומה גלזר

האביב כבר בפתח ולמעוניינים בהקמת גינת צמחי מרפא ותבלין כדאי להתחיל בתכנון הגינה כבר עתה ולהיות מוכנים לשתילה עם ראשית התחממות מזג האוויר באביב. אזורי מישור החוף והשפלה מקדימים בדרך כלל את אזורי ההר הקרים יותר, אך כל אחד יבחר את העת המתאימה בהתאם למיקום הספציפי של הגינה שלו.

כיצד ניגשים לעבודה? ראשית יש לבחור את הצמחים אותם אנחנו רוצים לגדל, לפי העדפותינו האישיות ולפי הגינה העומדת לרשותנו. למי שאין גינה יכול בהחלט ליהנות מן הצמחים על-ידי גידולם בעציצים ובאדניות על המרפסת או אדן החלון.

בבואנו לבחור צמח לגידול ראשית נבחר בצמחים שאנו אוהבים ומעוניינים להשתמש בהם, או שהצמח עצמו מוצא חן בעינינו. עלינו להכיר את הצמח אותו אנחנו בוחרים לגדל ולדעת אם הצמח שלנו הוא צמח עשבוני, שיח, עץ, מטפס, סוקולנט או משהו אחר. לנתון זה חשיבות להערכת מה יהיה גודלו של הצמח לכשיגדל, ולפי נתון זה נקבע את מרחק השתילה שלו מצמחים אחרים.

הנתונים הבאים אותם עלינו לדעת על הצמח שלנו הם: א. מהי מידת החשיפה לאור השמש שהצמח יכול לעמוד בה. האם הצמח שבחרנו יכול לגדול בתנאי חשיפה לשמש מלאה, מצב נפוץ באקלים הארצישראלי, האם הוא זקוק להצללה בחלק משעות היום, או שהוא זקוק לצל מלא יותר.
ב. מהן דרישות המים של הצמח. מומלץ לתת עדיפות לצמחים שהם צנועים בדרישות המים שלהם, צמחים שבדרך כלל גם עמידים בתנאי שמש מלאה. לבד מצמחים אלו ישנם צמחים הזקוקים להשקיה סדירה – אחת למספר ימים, או להשקיה תדירה, אחת ליום יומיים. הנתונים המדויקים תלויים באזור הארץ בו מגדלים את הצמחים. נתונים יותר מפורטים ניתן למצוא בספרות הגננית או במשתלה הקרובה.

לאחר שהחלטנו מהם הצמחים אותם נרצה לגדל יש לגשת למלאכת ההכנה לשתילה. השלב הראשון והמשמעותי ביותר הוא הכנת הקרקע בה יגדלו הצמחים. הכנת קרקע טובה היא תנאי להצלחה בגידולם של הצמחים בהמשך.


הכנת הקרקע: השלב הראשון של הכנת הקרקע הוא עישוב והרחקת אבנים מהשטח ולאחר מכן אוורור של הקרקע על ידי הפיכתה בעזרת קלשון. לצורך שתילת צמחים עשבוניים או שיחים לא גדולים מספיק לאוורר את הקרקע עד לעומק של כ-30 – 40 ס”מ (כאורך שיני הקלשון) ולעומק גדול יותר לצורך שתילת עצים.


לאחר אוורור הקרקע מומלץ להטמין בה קומפוסט מאיכות טובה, ביד נדיבה – כ-15 ליטר למ”ר, לאחר מכן להשקות את הקרקע עד לרוויה ולבחון את קצב ניקוז המים מן הקרקע. במידה והמים עומדים או מתנקזים לאט מדי יש צורך לטפל בנושא הניקוז בעזרת מומחה. נושא ניקוז המים מן הקרקע משמעותי לאוורור מערכות השורשים של הצמחים גורם שבו תלויה במידה רבה הצלחת גידול הצמחים.

צמחים  מומלצים לשתילה באביב הקרוב:

עשבי תיבול: קבוצה זו כוללת את הצמחים העשבוניים שאנו נוהגים להשתמש בעליהם הטריים לתיבול המזון, בין אם טרי ובין אם מבושל:
 פטרוסילית הגינה – “פטרוזיליה”  (Petroselinum hortense)
השבת הריחני – “שמיר” (Anethum graveolens)
כרפס ריחני – “סלרי”    (Apium graveolens)
שום העירית ” -עירית”  (Allium schoenoprasum)
ריחן הבזיל –  “בזיליקום” ((Ocimum basilicum
בן-חרדל מצוי – “ארגולה”  (Eruca sativa)
טוריים צרי עלים – “רוקט” (Diplotaxis tenuifolia)
שחליים תרבותיים – “רשאד” (Lepidium sativum)
הצמחים בקבוצה זו הוא הם צמחים עשבוניים, חד-שנתיים או רב-שנתיים. צמחים אלה מומלץ לגדל בערוגות בתנאי הצללה חלקית ולדאוג להשקותם השקיה סדירה. מומלץ להקים ערוגה לעשבי התיבול ובה מספר צמחים מכל מין מאחר ובצמחים אלה אנו נוהגים להשתמש בעלווה של הצמח.

צמחים חסכנים במים:
אזוב מצוי – “זעתר”   (Origanum syriacum)                                   

אזוביון – “לוונדר”(Lavandula angustifolia)
זוטה לבנה  (Micromeria fruticosa)
מרוה משולשת(Salvia fruticosa)  
רוזמרין רפואי (Rosmarinus officinalis)
אלווי אמיתי – “אלוורה” (Aloe vera)
הדס מצוי  (Myrtus communis)
פיגם – “רוטה” (Ruta spp.)
לענה שיחנית – “שיבא” (Artemisia arborescens)
פלרגון חריף – “גרניום” (Pelargonium graveolens)

 כדאי לגדל צמחים אלה במסלעה או בשולי הגינה, מקום בו מגיעה פחות השקיה וכמובן שניתן לחשוף אותם לתנאי שמש מלאה.

לענה שיחנית

צמחי מרפא ותבלין אחרים: צמחים נפוצים בשימוש המתאימים לגידול בתנאי השקיה סדירה והצללה חלקית עד שמש מלאה.
האזובית התרבותית – “מיורם” (Origanum majorana)
אזובית האוריגנום – “אורגנו” (Origanum vulgare)
בת-קורנית פשוטה – “תימין” (Thymus vulgaris)
מרווה רפואית (Salvia officinalis)  
ליפיה לימונית – “לואיזה” (Lippia citriodora)
מליסה רפואית  (Melissa officinalis)  
רב-זקן לימוני – “עשב לימון” (Cymbopogon citrates)

אורגנו                                                                 עשב לימון

 אלומה גלזר דותן M.Scמוסמכת בבוטניקה חקלאית, תזונאית קלינית טבעית, מטפלת בצמחי מרפא ומוסמכת לטיפול בפרחי באך. עוסקת רבות גם בהיבט של גידול צמחי תבלין ומרפא.פועלת בעיקר בירושלים והסביבה.אמצעי התקשרות: alumagd@gmail.comwww.metaplim.co.il/aluma02-5361107, 0523495404
Print Friendly, PDF & Email

שיתוף ברשתות

×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן